Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 15 juli 2012

Blommor och svanfamiljen

Av Lambergsfrua - 15 juli 2012 15:45

Mannen i Mitt Liv mår bättre idag. Febern har sjunkit men han är förstås väldigt trött. I tankarna har vi följt bussresan till Taubespelen. "Nu äter de lunch", "Nu har spelen börjat" och så vidare - och vi är inte där.   Nåja, det är ingen katastrof, bara lite besviket. Surt, som man säger.


Idag var det dags att noppa vissna blommor i krukor och lådor hos Dottern. Den delen överlåter hon inte till sin bror. Då vet man inte vad som noppas bort.   


På vägen dit och hem gjorde jag en del fotostopp. Det blommar så vackert i trädgårdardarna  nu.



Jag tror
att det här är rosenspirea, men är inte säker.


Blåklockor och rölleka på rymmen! DEt är alltid mer spännande på andra sidan staketet...



Här bor någon med gröna fingrar! Jag ser henne ofta pyssla ute i trädgården. Idag satt hon och läste tidningen när jag gick bort till Dotterns - men när jag gick hem igen var hon ivrigt sysselsatt med att noppa vissna blommor.


Lysande blå riddarsporre och knallgula - kan det vara praktlysing? Någon som vet?


Åkervindans blommor är så vackra. De får mig alltid att tänka på en liten balettdansös med rosa kjol - kära nån vad den växten tar över och kväver alla grannväxter. Det här exemplaret hade syskon, som kärleksfullt(?) slingrade sig ända upp i äppelträdet bredvid.




Lavendeln i Dotterns blomlåda fick besök. Här doftar det ljuvligt gott när man noppar - doftstråk som minner om mammas fina gamla linneskåp.   



Jag vet inte alls vad den här blomman heter, men den är både ståtlig och vacker, tycker jag.


 
Ni kanske minns den lilla svanfamiljen, som dök upp i vär sjö i början av juni. Då åkte de små dunbollarna ofta snålskjuts på mammas rygg. Det här fotot är från 19 juni, då de vuxit till sig lite.


Vi har inte sett dem på ett par veckor, men idag fanns de plötsligt där igen. Till vår stora glädje!


 
Nu en knapp månad senare har ungarna vuxit till sig ordentligt. Man skulle väl kunna säga att de har blivit tonåringar - men de håller sig ändå nära föräldrarna. Glädjande är också att alla fem ungarna har klarat sig från diverse farligheter, som lurat på dem.


Med denna bildkavalkad önskar jag er en fortsatt fin söndag!
Varma kramar,

Lambergsfrua    



 
 
yvonne

yvonne

15 juli 2012 18:34

Så himla tråkigt att behöva ställa in en resa...och det verkar ha varit fint väder, har fått rapporter från min bror... Praktlysing, jovisst är det det! Och den där nedan är nån slags tistel. Lavendel har jag på balkongen, men den blommar inte så hemskt mycket nu!

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

16 juli 2012 13:46

Det var trist och skulle kanske ha känts lite bättre om vi visste, att det hade regnat på Ängön igår =D
Tack för bekräftelsen på blomnamnet! Det finns så många i trädgårdarna häromkring och jag tycker de är så fina med sin sprakande gula färg - men namnet var jag lite osäker på.
Dottern har lavendel både bland blommorna i balkonglådorna och de stora krukorna i trädgården. DE har blommat mer, men är fortfarande fina, tycker jag.
Ha det gott!
Kram,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

15 juli 2012 19:15

Så många fina blommor du förevigade på hemvägen, en del har gröna fingrar och en fint uppväxt trädgård med perenner.
Vilken tur att din man mår bättre, det var tydligen en riktig dum och envis sak han råkade ut för, hoppas nu att han slipper detta så ni åter kan börja resa.
Svanfamiljen är så vacker, ungarna har fortfarande ljusgrått i fjäderskruden, men så stora dom har blivit, kanonfina bilder är dom alla från bild ett.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

16 juli 2012 14:30

Tack för beröm! Jag gick ju ensam för ovanlighetens skull och tog mig lite extra tid att njuta av blommor och blader i villaträdgårdarna.
Ja, MiML mår lite bättre i och med att den höga febern har gett med sig, men han är så rasande trött. Det blir ju ofta så när man har en infektion i kroppen, som ska fajtas med penicillin. Nu gäller det bara att ta det lugnt, så hoppas vi att eländet ska ge med sig, så han blir sitt gamla vanliga positiva, glada jag igen.
Svanarna såg ut att må bra och ungarna är så fina. Inte är svanungar fula, som H.C Andersen skrev i sin saga. Där hade han allt fel;)
Ha en bra dag!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

15 juli 2012 20:54

Blommorna är väldigt vackra, men finast i din bildkavalkad är allt svanfamiljen. Så charmigt och så härligt att se att alla ungarna klarat sig.

Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

16 juli 2012 14:25

Tack snälla! Visst är det ren och skär glädje att se den lilla familjen komma glidande och alla välbehållna. Har ungarna klarat sig så här länge bör de nog vara utom fara - hoppas och tror jag.

Ha en fin dag!
Solig kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Maria

15 juli 2012 22:51

Åh, vad kul att alla svanungar klarat sig! Och så skönt att veta att ni pysslar om mina blomlådor. Även om det inte varit risk för torka behöver de onekligen noppas o tas om hand :)
Kram Maria

Lambergsfrua

16 juli 2012 14:23

Vi blev också glada att se ungarna igen. Svanfamiljen har inte varit här på några veckor och vi har förstås undrat. DE såg så fina och välmående ut. Det finns mycket godis för dem att beta här i Tjärnen;)

Lite vattning har allt behövts framför allt i balkonglådorna. Där rinner vattnet bara rakt igenom och tycks inte sugas upp alls av den jord som finns där. Jag hoppas ändå att du ska bli nöjd med blomningen där.
Ha det gott alla tre!
Stor kram från oss båda,
Ma

 
Ingen bild

Anita

16 juli 2012 08:34

Har inte varit inne på några bloggar de senaste dagarna. Har så mycket som avbryter hela tiden men nu har jag läst ikapp ... Ser att MIML:s tå inte är OK ännu. Hoppas han har rätt antibiotica så det läker nån gång. Krama om honom från mej !!!!
Fantastiskt fina blommor du visar. Sommar är det när man tittar på växtligheten men vädret är växlande.
Jag tar dagen som den kommer ...
Dax att ta en omgång till med dammsugaren för jag ser att det finns några hundhår kvar.
Åhh, vad roligt att sonen nu skrivit färdigt. Väl värd lite "skumpa".
Ha en bra dag !!!
Stor kram från mej !!!

Lambergsfrua

16 juli 2012 14:20

Jag har inte varit så aktiv med bloggvandring, inte på ganska länge faktiskt. Jag tror att de flesta pysslar med annat nu på sommaren. Vi har ju fortfarande Sonen här och då prioriterar vi det förstås.

MiML tackar för kramen! ;)Den nya omgången penicillin är ännu starkare än de två tidigare, så nu håller vi tummarna för att den ska hjälpa.
Visst är det vackert i naturen nu med all grönska och alla blommor! Vädret är som det är, inte mycket att göra åt. Tycker väl att det är som svensk sommar brukar vara. Skulle det komma några veckor med sol och värme, kommer vi ändå troligen att minnas sommaren som fin...
Hundhår är som granbarr - de finns kvar långt efter hund och gran har lämnat huset.
Sonen är nu fullt upptagen med att redigera sin bok och sen är den helt klar att skicka iväg.
Ha det riktigt gott!
Solig och varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards