Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

Påskharen och missförstånd

Av Lambergsfrua - 28 mars 2013 16:15

Nu är det bråda tider för påskharen.



Han är fullt sysselsatt med att värpa godisägg till barnen - och kanske även till en del vuxna. Äggen kan man sedan hitta i trädgården (vilket inte är så lämpligt i vårt klimat) eller på något klurigt ställe inomhus.


Påskharen fick mig osökt att tänka på sången "Skära, skära havre, vem ska havren binda..." som ofta sjungs vid dans kring julgranen. Uppvuxen inne i Stockholm var jag fjärran från våra sädeslag och hur de skördades. Att man kunde binda dem i en skyle eller nek fanns inte i min värld då.


Alltså skapade jag min egen text av det jag hörde de andra sjunga. Detta var alltså innan jag kunde läsa - men jag hade antagkigen inte begripit mer för det.


 
"Skära, skära haren, vem ska haren vinna..." ? Varför skulle man skära haren? Harar som är så söta med sina långa öron och lilla darrande nos. Och varför lottade man ut den skurna haren sedan? Den som vann ville väl hellre ha en hel hare än en, som man skurit i. Det var alltså en totalt obegriplig sång för mig, men jag bekymrade mig inte så mycket utan sjöng glatt med ändå.


Nåja, jag insåg ju så småningom, vad det hela handlade om - men Påskharen får gärna fortsätt att värpa i trädgårdar och hus. Godis e' gott ;)


Trevlig skärtorsdag!

Varm kram,

Lambergsfrua   


 
 
Yvonne

Yvonne

28 mars 2013 16:47

Haha, jag kan rekommendera den här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_är_saligt_att_samla_citron Kanske du har läst den, men den är kul! Påskharen är ju inget gammalt påfund precis, den är väl importerad från det engelsk/amerikanska hushållet? Ha det gott!!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

28 mars 2013 19:13

Tack för länken. Ja, trygga räkan är ju en välkänd missuppfattning, likaså Hosianna. Vid en adventssamling i Missionskyrkan sjöng den populäre ungdomspastorn om Herren. Liten blåögd ljuslockig förtsaklassare vänder sig till mig och teaterviskar: Du fröken, den där Harry - vem är det?
Stor kram på're :)
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

28 mars 2013 17:13

Vilka missförstånd det kan bli!
Det var en rolig historia från din barndom. Klart att du måste varit förvirrad över det där konstiga sättet att behandla den söta haren.
Visst är godis gott, alldeles för gott!
Ha en fin fortsättning på Skärtorsdagen!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

28 mars 2013 19:15

Jag tror att det finns många sånger och psalmer som har missförståtts under årens lopp. Vanligast är väll Trygga räkan - en text som då blir totalt obegriplig för ett litet barn. Men trygg förstås;)
Varm kram,
Lambrgfrua
PS Vi har köpt hem en stor chokladkaka,m som vi nallar på lite då och då, fast vi inte ska...DS

 
Inga-Lill

Inga-Lill

29 mars 2013 08:15

Glad Påsk till Dig.
*Kram*

http://ilsi.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

29 mars 2013 12:01

Tack Inga-Lill och detsamma till dig och de dina!
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards