Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 18 maj 2013

Försommarprakt

Av Lambergsfrua - 18 maj 2013 16:45

 

Efter 10 dagars frånvaro med bland annat besök på Azorerna börjar vi nu landa mentalt i verkligheten här hemma i Karlstad.

 

 

Nu är det bildrensing som gäller och senare kommer jag att visa några bilder här på bloggen och berätta lite om våra upplevelser.


   

När vi åkte var våren i sin linda, inga träd hade slagit ut. 


 

När vi kom hem kändes det som rena försommaren. Det är rent häpnadsväckande så snabbt förändringen har gått. Och dessutom kom värmen.


I torsdags var vi hos Dottern och Svärsonen för att fira hans födelsedag lite i efterskott. Vi hade en skön stund i solen på deras altan och sedan gick Dottern och jag en runda i trädgården.


   

Tulpaner, påskliljor och pingstliljor stod i full prakt.




    

Gullvivorna med sina små gyllene trumpeter är en av favoriterna.


 
Men vårfavoriten är nog ändå den svala vita och väldoftande liljekonvaljen. De tre sista bilderna har jag tagit med mobilkameran och de är inte bra, men visar ändå hur snabbt Fröken Vår sveper fram över våra nejder och snabbt lämnar över till unga Fru Sommar.


Två underbara sommardagar har vi bjudits på och det är bara att tacka och ta emot och njuta.

Önskar er en fin lördagskväll - med eller utan Mellon.


Varm kram,

Lambergsfrua   







 
 
Ingen bild

Maria

18 maj 2013 19:10

Jag blir lika häpen - och lycklig varje vår :)

Lambergsfrua

18 maj 2013 20:53

Visst är det underbart :)
Kram,
Ma

 
Ingrid

Ingrid

18 maj 2013 20:00

Välkommen hem igen!
Ja, det har varit vår medan ni varit borta och nu är sommaren här verkar det som.
Det ska bli spännande att få se bilder från Azorerna och få höra hur ni haft det där.
Ha en riktigt skön pingsthelg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

18 maj 2013 20:54

Tack Ingrid!
Tänk så fort det ändras i naturen - man blir helt häpen.
Bilder kommer, men jag är inte så snabb...
Önskar dig också en fin pingsthelg.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Lasse

18 maj 2013 21:11

Än en gång, välkomna hem.
Ser fram emot fler underbara bilder från Azorerna. Men bilder från svenska våren var inte fel det heller ;)

Trevlig lördagskväll till er också!!

Lambergsfrua

19 maj 2013 11:38

Tack snälla! Alla välkomnanden värmer gott ska du veta. Vårbilderna tog jag med mobilen borta hos Dottern på Herrhagen, när vi var där i torsdags. Jag häpnar över hur fort allt har slagit ut i värmen.

Bilder från Azorerna kommer - jag har bara så svårt att välja bland dem ;)

Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

wiper

19 maj 2013 12:06

Vilken fantastisk header, jag blir lyrisk och vill dit nu ;)

Förstår att ni haft det underbart på er resa. Jag har inte sett liljekonvaljer på länge för här syns inga spår av såna tyvärr.

Ha en fin söndag
kramar

Lambergsfrua

20 maj 2013 15:56

Tack snälla! Det fotot är naturligtvis från Azorerna som bjuder på så många otroligt vackra naturscenerier.

Synd att du inte har liljekonvaljer i området - det är ju så vackra blommor. Men det finns många andra vårblommor att glädja sig åt nu.

Varm kram,
Lambergsfrua

 
Anita

Anita

19 maj 2013 14:02

De tre sista bilderna är inte alls så dåliga så de fordrar en ursäkt. Vill du så kan du lyfta dem i Photoshop men behövs inte med de här, tycker jag.
Välkommen hem igen min vän - det har varit tomt efter dina små mysiga FB- och blogginlägg. Vanemänniska som man är.
Ser fram emot dina foton som ska komma och det är ju så roligt att du vill dela med dig av dina upplevelser.
Gullvivor gillar jag inte och det är bara för namnet - själva blomman är fin men liljekonvaljerna är ju bara så läckra och doftar så härligt.
Ha det gott vännen och ha nu en skön Pingsdag.
Stor kram till dig !!

http://resenarskan.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

20 maj 2013 16:01

Tack för uppmuntrande ord, Anita. Jag jag gör som du säger och struntar i att "photoshoppa" dem;)

Och tack för välkomnandet! Foton från resan kommer, men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det hela. Som en resedagbok eller bara bilder lite lösryckta ur sitt sammanhang. Det lutar alltmer åt dagboksformen, för då har jag lite bättre koll själv , ha ha!

Jaså, du tycker att namnet gullviva är lite för gulligt, kanske. Du får kalla den något annat, som inte har gull i namnet. Liljekonvaljer är underbara tycker jag också.

Önskar dig en fin fortsättning på denna måndag!
Varma kramen,
Lambergsfrua

 
Yvonne

Yvonne

19 maj 2013 20:00

Välkomna hem! Ja, här har våren tagit fart som tur är..några liljekonvaljer har nog inte slagit ut ute i naturen än, men de kommer nog snart. Bilder ja...jag försöker att inte knäppa så många på samma motiv i alla fall... Ser fram emot reseskildringen när den kommer! Den som väntar på nåt gott...

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

20 maj 2013 16:04

Tack Yvonne!
Nä, jag tror inte heller att de "vilda" liljekonvaljerna har slagit ut riktigt än, men de är nog på god väg.
Här är det så att Mannen i Mitt Liv och jag har varsin kamera och då blir det en hel del "dubbelknäppningar". Sen tar jag nog flera foton av ungefär samma motiv, för att sedan behålla det bästa. Därav all denna gallring. Jag hoppas mina bilder kommer att vara att vänta på ;)

Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

21 maj 2013 14:57

Den nya rubrikbilden är kanonfin!

Lambergsfrua

21 maj 2013 15:50

Tack Sonen! Den är från Azorerna - förstås ;)
Stora kramen,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards