Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 9 mars 2014

Svenska Mellofinalen

Av Lambergsfrua - 9 mars 2014 12:15

Ja, så har den då gått av stapeln - finalen i den svenska Melodifestivalen. Klart bästa inslaget var hyllningen till ABBA. Det var skönsång, vackra kläder och dessutom både glitter, vajande plymer och glamour. Sånt gillar jag.

 

Sång- och musikinslagen ska jag inte orda så mycket om här. Det gör många andra så mycket bättre. Alla artister gjorde verkligen sitt allra bästa och lite här och var fick vi se sprakande raketer och spektakulära eldklot. 

 

Men men - kläderna! Varför i allsin dar klädde sig artisterna i svart på en sådan festkväll? De allra flesta i alla fall. Må vara att det är en modefärg, men svart är en färg så långt från flärd och show, som man bara kan komma. Uppfriskande undantag var rutinerade Alcazar, som bjöd på en riktig show. Här var det glitterbrallor och dans som gällde. 


Och kaxiga Ace Wilder förstås i sina knallröda brallor och vita t-shirt med en stor 7:a på.Svart 7:a. Jag läste nånstans att hon inte gillade de scenkläder hon skulle ha, ruschade iväg till en second hand-affär och i lätt panik rafsade till sig de kläder hon sedan framträdde i. Jag önskar att fler hade gjort henne sällskap. Hennes fångklädda dansare var helt suveräna, liksom dansarna i andra nummer.
 

Sen får jag väl erkänna att Yohio blandade det svarta med en hel del guld och dessutom hade han en liten lila sjal hängande från axeln ner över ryggen som en vingklippt mantel.

     
Och Helena P. som hade gyllene ränder på sin kavaj. Men för övrigt var det svart, svart, svart och lite grått. Fy vad trist!


Jag tror det är precis som Ace har fått lära sig under sina USA-år - ska du komma nån vart som artist, måste du sticka ut, våga vara lite annorlunda. Det ska bli intressant att se hur Sannas låt står sig i den Europeiska konkurrensen vid finalen i Köpenhamn.

 
Jag önskar henne all lycka till och tror att hon har större chans till en bra placering där, om hon klär sig i något sprakande rött... 

Varm kram,
Lambergsfrua   

 
 
Veronica

Veronica

9 mars 2014 13:41

Jag har i ärlighetens namn inte alls sett något avsnitt av mello, det var längesedan jag såg melodifestivalen för den delen, tycker inte att det är som det brukade vara, musiken har ändrats totalt, utförandet är inte heller vad det brukar just angående denna mello så kan jag bara säga att den gått mig förlorad

Ha en skön fortsatt söndag
Kram/Loka

http://norrglimtar.blogspot.se

Lambergsfrua

9 mars 2014 14:00

Jag får väl tillstå att du inte har missat mycket som avstått från att titta på Melodifestivalen. Vi har inte sett alla deltävlingar, men kände att vi ville hänga med på finalen - men som sagt någon festivalstämning lyckades artisetrna inte förmedla med alla sina svarfta kläder.
Underbart väder idag, så det får bli en liten promenad i soldiset.
Stor kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

9 mars 2014 14:11

Jag håller helt med dig! Det är väldigt trist att alla ska vara klädda i svart, men det var ju tur att Alcazar var med. Det är en grupp som vet hur en slipsten ska dras. Min son trodde att tåget hade gått för deras del, men det hade han totalt fel i. De gjorde en strålade comeback.
Ha en skön fortsättning på dagen!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

9 mars 2014 15:15

Alcazar står sig gott i konkurrensen, tycker jag också. Vi pratade lite med Dottern och Svärsonen om vinnaren Sanna. Hon är så fin, hon sjunger helt fantastiskt - men de upplever henne som tråkig. Hon sticker inte ut i mängden och jag kan förstå vad de menar. Jag tror inte att hon vinnner alltihop. TYvärr.
Vi njuter av vårsolen - ha det gott du med.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Anita

Anita

9 mars 2014 15:25

Vet du vad vännen !!! Det är så roligt att läsa din blogg. Den här gången så har du återgivit intrycken av Melodifestivalen. Håller med dig om kläderna och tycker ju också att färg hör till fest. Rätt låt vann och rätt artist framförde den fast jag gillade också Elena Paparizou som alltid är bra. Alcazar är också bra i min smak men där tar det slut. Lite puls men också melodiskt är vad jag söker i musik av det här slaget och det hade de. Jag tror vi var ganska överens om det mesta ... men Anders och Noor passade inte in i det hela.
Nu har jag varit lite elak men det är vad jag tycker och ensam om det är jag inte.
Stor kram till din vännen min !!
//Anita

http://resenarskan.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

9 mars 2014 22:34

Tack go'a du för alla rosor du strör över mig.
Det gör mig glad :)Sanna har en fantastisk röst och balladen var fin, men jag tror framträdandet hade vunnit ännu mer på en färgstarkare klädsel.

Nä, du var inte elak alls. De flesta verkar eniga om att årets programvärdar var en katastrof. Anders tycker jag har en härlig humor i vanliga fall, men den kom inte alls fram här. Nour hade jag ingen uppfattning om tidigare, men som programvärd platsade hon inte alls. Det behövs helt enkelt andra manusförfattare, som inte krystar till allt i hopp om att skapa humor.

Snart dags att krypa till kojs.
Sov gott min vän.
Varm kram :)


 
Ditte

Ditte

10 mars 2014 15:36

Jag råkade zappa in svt24 där en kille teckentolkade mellon, hahaha, jättebra var han, skicka honom! ;) Kram.

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

10 mars 2014 15:42

Säkert mycket bra för gravt hörsenskadade men det ser onekligen lustigt ut. Vi såg det vid karnevalen i las Palmas förra pret och jag blev så fascinerad att jag nästan glömde vad jag egentligen skulle titta på ;)
Varm kram!

 
Ingen bild

Sonen

11 mars 2014 14:40

Jag tittade faktiskt inte på Mello överhuvudtaget i år men efter vad jag förstår har af Sillén lagt av som manusförfattare till programledarna och det märktes tydligen. Annars har jag svårt att engagera mig, det är samma låtskrivare (har inte Kempe varit med i över tio år vid det här laget, med samma låt?) och samma allting. Det finns tusentals duktiga artister i Sverige men när nya okända sådana väljs ut verkar kriterierna vara att de ska vara annorlunda hellre än bra. Tydligen var 2014 ett mellanår (enligt Björkman) och bättring har utlovats till nästa år. / Kramis

Lambergsfrua

12 mars 2014 20:20

Undrar verkligen om det blir bättre nästa år. Det måste till något radikalt i så fall för i år vbar det inte roligt alls. Det där robotröstningen bättrade inte på imagen heller om man så säger.
Jag tror Kempe hade medverkat till fyra bidrag i år - alltså blir det myclet samma, som du säger. Nä nu följer vi Let's Dance i stället. Mycket roligare på många sätt ;)
Kramen,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards