Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 6 juni 2014

Sveriges egen dag

Av Lambergsfrua - 6 juni 2014 17:45

Ja, man kan på sätt och vis säga att det är Sveriges födelsedag som firas idag. 
Flaggor vajar i vinden och alla stadsbussarna och en del taxibilar är prydda med flaggor. Det ser festligt ut, även om vi inte kommer i närheten av den norska nationaldagsyran.

Förutom det sedvanliga nationaldagsfirandet med musik och tal på Sandgrundsudden, bjöds det på en riktigt stor marknad på temat ätbart här på Torget.


Här vimlade det av olika länders flaggor. Utbudet av mat och godis från många europeiska länder var stort för att inte tala om Australian barbeque, som förutom vanliga hamburgare serverade både kamel- och alligatorburgare. 


Fräscha och prisvärda blommor från Holland lockade många. Vad sägs om två stora fina hortensia för 60 kronor till exempel.

 
Vid ståndet som sålde fudge och toffee från Great Britain flockades kunderna, som med en tång i näven plockade till sig av sötsakerna. Påsar för självplock låg strategiskt utplacerade bland fudgefaten.

 
Träkolsgrillad tysk korv och franska delikatesser som vitlökspotatis fanns i stånden bredvid varandra. I närheten spred sig doften av belgiska våfflor och grekiska gyros. Vi nöjde oss med en en italiensk glass. Det mest gångbara språket där på torget var engelska.

 
Naturligtvis tog vi en sväng via Museiparken (bilden) ut på Sandgrundsudden också, där köerna ringlade långa till kommunens kaffebord. Många lockades av gratis kaffe och muffins. Alla barn fick en dajmstrut. Folk satt på filtar eller medhavda stolar och kopplade av i solskenet medan de lyssnade på sång följt av Betlehemskyrkans orkester och sedan en militärorkester. Programmet fortsätter hela dagen och kvällen, men vi blev nöjda ganska snart och drog oss hemöver i stället.

Önskar er alla en fortsatt trevlig nationaldag hur ni än väljer att fira den.

Varm kram,

Lambergsfrua   

 


 
 
stinalill

stinalill

6 juni 2014 21:51

Det var rysligt vad festligt ni har haft det i Karlstad!! Och färggranna vackra foton - som vanligt!! Tror Skinnsberg skulle må bra av att ta efter lite av Karlstads firande minsann ;-) Och nu hoppas jag att er sol kommer hit också!! Kram

http://stinalill.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 juni 2014 22:09

Ja, jag måste nog erkänna att jag blev positivt överraskad av den där internationella "urban street market" på torget i dagarna fyra (fast jag skrev tre. Så trevligt och senare välkomnades nysvenskarna med flaggor och diplom på Sandgrundsudden. Härlig stämning.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

6 juni 2014 22:58

Så trevligt det ser ut att ha varit hos er idag. Här i Klintehamn har det inte varit något officiellt firande, men visst har flaggorna vajat lite överallt och jag har firat dagen tillsammans med trettio andra SPF-are.
Vädret har varit sisådär med regn ett tag på eftermiddagen, men det kunde varit sämre.
Glad Pingst!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

7 juni 2014 22:11

Det var en mycket trevlig dag Ingrid. Inte så mycket flaggviftande i och för sig men trivsamt och familjärt både på Torget och på firandet ute påSandgrundsudden.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Anita

Anita

7 juni 2014 07:50

Det var en fest må jag säga. Trevligt att det är så internationellt (om man får uttrycka sig så) - att våra nysvenskar får visa upp sin mat och kultur. Mångkulturellt som heter duga, skulle jag vilja säga. Tur att vädret var med er för annars hade inte det arbete de lagt ner på sin mat, kommit till sin rätt. När jag skriver detta är Nationaldagen över och nu är det inte långt till våran svenska midsommar ... Tänk så fort det går bara björklöven kommer så är det vi längtat efter, snart över när livet går i den här racerfarten.
Kram på dig och tack för mysigt inlägg.

http://tillbakablick.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 juni 2014 22:17

Vet du Anita, det var mycket bättre än jag hade förväntat mig. Jag tycker det var en fantastisk idé att öppna Torget för andra nationaliteter just på vår nationaldag - öppenhet och acceptans blev ledorden på ett mycket tydligt sätt.
Vädret var otroligt samarbetsvilligt och visst gjorde det sitt till för att påverka stämingen. Regnskuren som kom senare på kvällen, tror jag inte påverkade något av stämningen på Sandgrundsudden.
Nu går tdet bara alldels för fort. Två veckor kvar och så är det midsommar - innan sommaren ens har börjat på riktigt. Det gäller att njuta av varje sekund nu innan vihar höstmörkret över oss... Varma kramen

 
Ingen bild

Sonen

14 juni 2014 12:46

Friterad alligator har jag käkat, men det där med kamelburgare låter inte särskilt lockande. Hellre grillad skallerorm i så fall ;)

Kram!

Lambergsfrua

14 juni 2014 18:10

Håller med dig för det var faktiskt gott - bara man slapp se själva tillagningen (vilket vi gjorde, remember?) ;)
Kramen,
Ma

 
Ingen bild

Sonen

16 juni 2014 11:28

Jodå, jag kommer ihåg ;) Jag kommer också ihåg hur försiktig jag var med att gå ut i det höga gräset efter det att han berättade hur många skallerormar per kvadratmeter det fanns just där. Rrrrrattellll ...

Lambergsfrua

16 juni 2014 23:32

Helt rätt Sonen. Först fattade jag inte vad dumenade, för jag hade ju inte skrivit något om skallerormar i mitt inlägg - men väl i svaret på en kommentar.
Minns också hur han "Frynte" tog lilla lastbilen, åkte upp i bergen till dotterns och svärsonens ställe, fångade en skallerorm, som han slängde upp på flaket för hemtransport till ugnen. De två liftarna som erbjöds skjuts på flaket backade ur...;)
Kramen,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards