Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 29 maj 2015

Pingsten som bara försvann...

Av Lambergsfrua - 29 maj 2015 13:30

Förra fredagen satt jag vid datorn och skrev brev (mail alltså) till några vänner och avslutade med att jag önskade en riktigt trevlig helg. Senare på kvällen gick det upp för mig att det faktiskt var pingsthelg!
Vilken tur att vi hade planerat att ha lax till middag på lördagen, annars hade det nog känts lite snopet.

På pingstaftonen tog vi oss ner till centrum.


Centrum pryds av diverse blommor i årets temafärger blått, gult och orange till minne av den stora stadsbranden 2 juli 1865. Här på Torget står "blomsterträd" som påminnelse. I och för sig är en brand inte är något att fira, men man kan minnas katastrofen. Bara 7 av stadens 241 gårdar klarade sig, bland annat biskopsgården, domkyrkan och Gamla gymnasiet. 

 
På Torget pågick en del aktiviteter förutom den vanliga torghandeln med blommor och kläder. Gundegabaletten uppträdde och vid Fredsmomumentet underhöll 75-årsjubilerande Dröbaks Musikkorps från Norge 

Skulpturen från 1955
till minne av den fredliga unionsupplösningen mellan Sverige och Norge 1905 föreställer en kvinna, som lyfter ett brytet svärd över huvudet och har ena foten på en soldats huvud. Skulpturen har fått många smeknamn under åren, bland annat "Skräcktanten" och "Kärringen" - och har dessutom utsetts till Sveriges fulaste staty i ett TV-program...

Den egentliga orsaken till vårt centrumbesök var att titta på enny sommarskjorta till Mannen i Mitt Liv. Nej då, han tyckte väl inte, att han behövde någon mer skjorta, men vacklade ändå något i sin åsikt. Titta kunde han i alla fall göra...

 
Vi tittade - och den här skjorta blev vi nöjda med båda två, framför allt den go'a färgen.

 
Senare på dagen var vi borta hos Dottern och Svärsonen i ett ärende. Deras syrener blommar inte i år. De tycks bara orka blomma vartannat år. Däremot fanns det vackra blommande syrener att glädjas åt ii närheten.

 
Vi satt i solen på deras altan med ett glas vin. Högst upp i huset på andra sidan gatan låg en soldyrkare utanför sin lilla balkong farligt nära kanten ut mot gatan... Det kändes som en lättnad, när
han klev in genom fönstret igen. För jag tror att det var en han.

Pingstdagen var egentligen som vilken annan söndag som helst, men förgylldes av ett besök av Dottern och Svärsonen. Jag behövde ha lite datorassistans av Dottern.   

 
MiML har hjälpt en äldre dam närmare de 90 att rensa avloppet i hennes handfat. Det var totalstopp och hon visste inte, vad hon skulle ta sig till. Det var alltid hennes man som skötte om sådan saker, då han levde. MiML fixade och donade och grejade saken och hon var så innerligt tacksam.

Några dagar senare plingade det på vår dörr och där stod hon med en chokladask till honom! Så rart av henne och MiML blev både överraskad och rörd. Här kändes namnet Merci riktigt äkta till skillnad från den där fåniga reklamen på TV.


Vid en av våra rundor i omgivningarna under veckan stötte vi på den här dekorativa busken. Jag har ingen aning om vad den heter, men det spelar mindre roll. Man kan njuta av färgerna ändå.

Så är det åter fredag. Cirkeln sluten och vi ser fram mot kärt besök i kväll av Dottern och Svärsonen. De kommer för att se finalen i Let's Dance tillsammans med oss. De håller på att renovera hemma hos sig och har TV:n bortkopplad. Både de och vi tycker nog, att dansen gör sig bättre på stor tv-skärm än på en liten datorskärm. Dessutom har de med sig matjessill, färskpotatis och gräddfil! Det är härlig sommarmat. Synd bara att sommaren inte vill delta - ännu.   

Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg!
Varm kram,

Lambergsfrua   

 


 

 
 
Ingrid

Ingrid

31 maj 2015 16:27

Jag trodde att jag lämnat en kommentar här när jag var inne och läste det igår, men tydligen inte?
Visst är det så att pingsten nästan har försvunnit som en speciell helg i och med att annandagen togs bort. Nu blir det som en lördag/söndag bland alla andra vanliga helger.
Det där blomsterträdet ser trevligt ut. Vi har något liknande i en rondell i Visby.
Hoppas att du fick god hjälp av dottern med din dator. Det är gott att ha någon att vända sig till.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

1 juni 2015 16:18

Nej, jag såg ingen kommentar - men datorer har en förmåga att leva sitt eget liv ibland.
Jag fick utmärkt hjälp av dottern. Jag hade lite krångel med mitt BankID, men det var jag som hade fatta fel. Skönt när allt går att lösa utan problem.

Ja, pingsten har blivit något av en icke-helg på det här viset och känns inte som något speciellt.

Jag gillar verkligen det där blomträden och över huviud taget alla blommor som nu pryder stans centrala delar. Jag blir glad, när jag ser blomsterprakten både där och på andra ställen.
Ha det bra du också!
Varm kram!
Lambergsfrua :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards