Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 7 januari 2010

Julgransplundring - och sol, hav och sand!

Av Lambergsfrua - 7 januari 2010 16:40

Kung Bore håller oss i ett järngrepp. Det har snöat lätt här idag och i morse visade termometern på -18. Just nu är det "bara" -14.   Alldeles för kallt för mig i alla fall


Vi har städat ut julen nu.  Julgransplundring hos oss betyder bara, att vi monterar ihop granen och lägger ner den i sin kartong. P.g.a allergier i familjen har vi haft plastgran sen många år. Den första inköptes för dyra pengar i början av 70-talet via Astma- och Allergiföreningen. Idag är den utbytt mot en smidig liten sak med fiberoptikbelysning.   


Snabeldraken har fått göra sitt och nu känns hela lägenheten fräsch och redo för Fröken Vår. Nåja, det var kanske en lätt överdrift. Gumman Tö ska väl göra sitt jobb först...   


Som motvikt till kylan här hemma visar jag idag några sand- och vattenbilder från Maspalomas.


Maspalomas är tillsammans med Playa del Ingles de populäraste städerna på Gran Canaria. Längs stranden har de båda städerna vuxit ihop, men separeras av den berömda Maspalomasöknen. I den intillliggande lagunen kryllar det av fisk och här häckar många olika fågelarter.


Mannen i Mitt Liv vid den lilla fisk- och fågelrika lagunen vid Maspalomasöknen.


Dottern och Barnbarnet roade sig med att hoppa i sanden. Svärsonen nöjde sig med att fotografera   

Detta område som egentligen är för litet för att kallas öken. Det är ett naturreservat med en hel del sällsynta växter. En del sanddyner är över 10 meter höga - perfekta för hopp och kullerbyttor    


Något dopp i havet blev det inte. Det var röd flagg på grund av kraftiga vågorna och underströmmar. Trots det fick de många badvakterna flera gånger ropa in dumdristiga badarare till stranden. Fattar inte hur folk tänker egentligen - någon självbevarelsedrift bör man ju rimligen ha.   


Njut av varma vindar och solglitter!   


Ett av lyxhotellen vid stranden har en stor pool som ser ut att smälta samman med havet, men det är en synvilla. Poolkanten är längst bort vid den silvriga granen. Där rinner överskottsvatten från poolen över kanten och bildar ett vattenfall ner i en damm på Strandpromenaden nedanför - men den syns inte förrän du är framme vid kanten. Helläckert, tycker jag.   


Så här poolkanten och vattenfallet ut från Strandpromenaden. Man kan se badare som är framme vid poolkanten och tittar ut över folk och hav.  


Önskar er alla en rikitgt skön kväll!

Varmaste kramar i vinterkylan,   

 
 
Ingen bild

Bosse Bus

7 januari 2010 17:38

Jo jag tackar jag...Vilken resa. Där skulle man varit beväpnad med kamera, spinnspö och en kall grogg :=D

Säg inte att ni inte fiskade? :=0

 
Ladyinblue

Ladyinblue

7 januari 2010 17:42

Hejsan, Jo jag håller med, man vet inte riktigt vad man ska tro. Har inte läst boken du nämner. Men vilket fall, enda möjlightetn som jag ser det, är ju om man hade ett barn själv som har oförklarliga kunskaper, eller hur?
Vad beträffar bloggen så har jag inte skrivit så mycket, dock har jag varit med i fotobloggar under kanske en månad eller lite mer. Det kanske Du har märkt. Jag har ingen märkvärdig kamera men jag tycker det är roligt.
Ha de gott
Kramen Ulla

http://ladyinblue.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

7 januari 2010 18:01

Tack för att du delars med dig av resan. Jättekul att få följa med i fantasin.
Ja, nu är min jul bortplockad också. Känns så skönt. I morgon får jag min nya dator så sen får jag försöka göra iordning den som jag vill ha den.
Kram på dig vännen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Maria

7 januari 2010 19:12

Jag vill tillbaks! Trodde det var fel på termometern igår när den visade -26...

 
Anki N

Anki N

7 januari 2010 20:21

Hallå i kylan....vargvinter..jo tack, hur länge sedan var de sist vi hade så här kallt ...brrr....o snöat har de gjort i två dygn på raken här nu - jag håller tummarna för Gumman tö o fröken vår jag..*ler*
Underbara sommarbilder - varma o sköna..mmmm
Jo jag har bytt bloggadress:
Kramiz Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

 
katsura

katsura

7 januari 2010 21:08

Vilka härliga, värmande solbilder nu i vinterkylan! Jag älskar vintern, som den är nu, men innerst inne är jag en sommarmänniska. Solen lockar mig alltid!
Vilken otur med bilen! Huvudsaken är ju, trots allt, att ingen människa kom till skada. Det är så onödigt bara och så får man en massa extrajobb... Hoppas det fixar sig snabbt, så ni har en körbar bil snart igen!
Trevlig kväll!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

7 januari 2010 22:04

Julen har fått ge vika även här i dag, skönt när allt är borta.
Underbara foton med värme, det behöver vi i den kylan som nu råder. Tack ännu en gång för fina bilder.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

7 januari 2010 22:56

Bosse Bus: Sorry att behöva göra dig besviken, men nix vi fiskade inte. Ett oc annat glas vin blev det däremot ;)

Ladyinblue: Ja det finns mycket i vår Herres Hage som man inte förstår - och tur är väl det kanske ;) Fotoblogg låter intressant. Förstår om du fastnar för det.

Skomakar-Lisa: Julen är utstädad och du får din nya dator i morgon - kan det bli mycket bättre?? *fniss*

Maria:Ja det skulle inte vara helt fel att vara därnere nu när det är så rackarns kallt :)

Anki N: Tack för att du berättade om nya bloggadressen! Jag misslyckades med att komma in hos dig i dag. Nu är det grönt;)

Katsura: Tack! Ja, både vi och de två i den andra bilen är helt oskadda och det är absolut det viktigaste. Men visst, en massa extrajobb för det med sig. Tur att MiML och jag är tuffa silverpantrar, som har all tid i världen ;)

Ruth: Ja, det är skönt att få drömma sig bort några minuter med att se på soliga foton. NI har verkligen fått er beskärda del av kylan däruppe i Klaråsen.

Tack allihop för era kommentarer - och sov gott!
Varmaste kramar,

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

7 januari 2010 23:08

Det var gott med några sol och badbilder mitt i vinterrusket.
Det är ju där man ska vara den här tiden på året, tänk att jag aldrig lyckats övertyga maken om det.

Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Ingen bild

Peter

8 januari 2010 08:00

He he, Gumman Tö, den var ju riktigt bra ;) Och en sådan där simpöl som smälter samman med horisonten ser onekligen läcker ut, man får lust att hoppa i bara vid åsynen ;p

Det var flera år sedan vi upplevde en riktigt kall vinter här i Gbg och jag misstänker att det kommer att dröja ganska länge tills nästa gång. Trots att temperaturen här nere i söder inte gärna kryper under -10 tycker jag som vanligt att vinterväder avnjutes bäst inomhus, betraktat genom dubbla fönsterglas.

Kram / Peter

 
wiper

wiper

8 januari 2010 15:18

Vi har hela 21 grader här i Småland. Härligt att du fått undan julsakerna. Vad fina bilder men blir lyrisk än om jag vill ha snön kvar ett tag till. Vilken fin bild på din man. Han ser lika snäll, fin och gullig ut som dig.

Förstår att ni hade det underbart därnere och vad kul att ha både barn och barnbarn med sig.

Ha en underbar helg
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

8 januari 2010 17:17

Ja, Kung Bore håller verkligen vårt avlånga land i ett järngrepp just nu.
Nog fick vi vinter alltid denna gånd...
Här är det just nu 16 minusgrader, så det verkar bli en kall natt igen här i Stockholm.

Fina bilder du visar oss här från en resa som jag kan tänka mig var underbar och intressant.
Kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
Yvonne R

Yvonne R

8 januari 2010 18:47

Kan tänka att du hade velat vara kvar i den goa värmen :)
Fy för tusan nu får det bli lite bättre temperatur -16C här nu inget som man är van vid..som tur är.
Julen borta här också men det blir mörkt i fönstren.
Go helg!!

http://yvonne.bloggagratis.se

 
margit

margit

9 januari 2010 02:21

GO NATT på dej! (jobbar) Fina somma/utlandsbilder! Precis vad man behöver titta på i denna vinterkyla!!
Bläddrade bakåt och läste om krocken!! ja det blev ju mycket plåtskaddor!! Man får ju säga: "Bra att det bara var bilen"...men det är ju kostsamt och mycket tid det tar innan det fixas nåt nytt...förstår jag.
Önskar dig en bra helg som nu inne är...
Kramen min vän!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Ragnvi

Ragnvi

9 januari 2010 09:06

Morning i kylan! Som man längtar efter Gumman Tö!
Men har då njutit av alla dina fina foton från er julresa!!
Oh..sicken tur att ni inte blev skadade i bilkrocken!
Kramen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
Cina

Cina

9 januari 2010 10:40

Åhhh tack för att jag fick drömma mig bort till värmen för ett ögonblick.....-23 grader just nu här.

Även jag har vart här där du visar dina foton ifrån.
Det är såååååååå vackert.


Fiskarna är ju bra för dom som har psoresis för de nopprar av den döda huden sägs det!

Ha en fin dag!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

9 januari 2010 16:31

Kom in för att värma mig lite i dina sommarbilder.......
De e för kallt...brrrr. Sitter o bearbetar o samlar all värme som tänkas kan till min kropp för alldeles snart ska jag ut och ta in hästarna. Om de vore lite mindre kunde jag haft dem inne...haha. Min älskling bara suckar när jag säger så, sen tillägger han. INGEN skulle bli förvånad om du menade allvar..klart jag menar allvar!!
Go lördagsafton o kramiz från Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

 
Ingen bild

Love

9 januari 2010 18:44

Inne småkallt, ute jättekallt men med din blogg framför med varma fina bilder blir jag genast varmare.
Nu har din man blivit verklig för mig också, så roligt när vi kan se varandra på detta vise. Glad och go ser han ut och tillsammans är ni ett par som utstrålar glädje och lycka.
Jag har börjat tänka på min resa och letar just nu efter en ny baddräkt, men affärerna har ju ingen uppsjö av dessa så här års.
Vill skriva till fler så jag slutar med att önska en trevlig helgkväll.
Kram från Love.

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

9 januari 2010 23:26

Ingrid:Ibland är karlar lite motsträviga, tyvärr - men trägen brukar vinna ;)

Peter: Håller helt med dig. En sån här fimbulvinter avnjutes bakom minst tredubbla fönsterglas ;)

Wiper: Tack för de snälla orden om Mannen i Mitt Liv! Jodå, han är verkligen en snäll människa.

Inger Maryissa: Som infödd Stockholmare tycker jag det är så roligt, när du berättar om sånt som händer i stan, som nu den ovanligt kalla vintern. VIsst var det skönt att komma ifrån och vara i värmen några dagar - som gick alldeles för fort.

Yvonne R: Ja, lite trist är det att plocka bort all ljusen som lyst upp och gjort det mysigt i vintermörkret. Vi har behållit ljusslingan på balkongen, mest för att det är så rackarns kallt att stå därute och fippla med den. Ser trevligt ut.

Margit: Vi säger som du: Tur att det bara var plåtskador och inga människoskador. Det gåtr att fixa, men tar lite tid och kräver en hel del pappers-och telefonjobb. Nåja, vi har ju inget annat för oss *fniss*

Ragnvi: Då är vi två som längtar efter Gumman Tö för att inte tala om unga, ystra Fröken Vår :)

Cina: Va' kul att du också varit i Maspalomas! Jaså, det är den sortens fiskar som noppar hud. Jag har läst om det, men visste inte vilken sort det handlar om. De här rackarna var i alla fall många och pigga.

Herr Nilssons Fru: Ja men vaddå? Pippi hade ju sin häst på verandan, så varför skulle du inte kunna ha dem i köket till exempel *fniss*. Djuren alstrar ju värme dessutom...

Love: Som jag skrev till Wiper, så har jag en go' gubbe. KUl att det syns på bild också. Det där med baddräkt den här tiden på året är ett knepigt kapitel. Jag försökte inför vår resa, men hade ingen större lycka. Men ge inte upp! Flera affärer har baddräkter, men de hänger inte framme just nu. Annars får du leta, när du kommer fram till Thailand.

Tack alla för era kommentarer!
Varmaste kramar,

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards