Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 24 januari 2010

Award!

Av Lambergsfrua - 24 januari 2010 16:08

I veckan har jag fått två likadana awarder, som gjorde mig både smickrad och glad    och lite omtumlad.   Hjälp, nu måste jag ju tänka till, leverera något vettigt - och länka och ha mig   . Nu har jag hunnit sansa mig, så tusen tack Wiper och Katsura för att att ni tänkte på mig.


 

Så här går det till:

A: Kopiera awarden på er blogg!
B: Länka till personen som gett dig awarden!
C: Berätta 7 intressanta fakta om dig själv!
D: Välj 7 andra bloggar som du vill ge awarden till!
E: Länka till deras bloggar!
F: Lägg en kommentar i deras blogg att du gett dom denna award!


Nu tycker jag det är jättesvårt att välja ut bara sju bloggare, som jag tycker är värda en award, så jag tar mig faktiskt friheten att skicka den här awarden till alla mina bloggarvänner och hoppas att ni tar upp utmaningen - för det är vad jag tycker det är. En trevlig utmaning, där vi kanske avslöjar lite mer än vad vi skrivit i presentationen.

Jag ser fram mot lite roliga och kanske oväntade fakta på era bloggar   


1. Född och uppvuxen på Söder i Stockholm

Vid Högalidskyrkan hade vi vår scoutlokal, här blev jag invigd som scout, här är jag konfirmerad - och här ligger mina föräldrar begravda.


2. Trygg uppväxt - enda barnet.

Önskade mig syskon men fick aldrig något. Hade min bästis Maggan i stället   


3. Gått ettårskurs på Vackstanäs Lanthushållsskola,

vilket var behövligt. Jag kunde i princip bara koka tevatten, när jag började där    Där lärde jag både koka tevatten och en massa annat nyttigt - jag kan både mocka och mjölka en kossa om det skulle behövas. Tur att det inte behövs nu   

 

Idag är det ett gymnasium - då en skola för "unga kvinnor att lära sig alla i ett lanthushåll förekommande arbetsuppgifter". Då ett internat, dit många unga bondtöser fyllda 18 sökte sig för att sen kunna bli hemsamariter. (motsvarar ungefär dagens undersköterska inom hemtjänsten). Det var aldrig min ambition - jag visste inte alls vad jag ville bli   

Mamma följde med, när pappa skjutsade mig och mina tillhörigheter dit på kringelikrokvägar gemon skogen ca en mil utanför Södertälje. Hon blev helt förtvivlad och utbrast :" Kära barn! HUR skadu KLARA dig här så långt från allt?"    Det gick jättebra och jag stortrivdes - ett underbart år!


4. Älskar kålpudding framför allt den som Mannen i Mitt Liv gör.
I stora drag går det till så här: han kokar först en mustig soppa på vitkålen, kör sen kål och köttfärs i matberedaren och husch in i ugnen.

Avnjuts med lingonsylt. Ingen potatis eller sås eller annat krafs - bara kålpuddingen. Mums! Jag blir helt lyrisk  


5. Har rest och reser fortfarande mycket.

Första flygresan gick med propellerplan till USA 1960 för att jobba fyra månader som ungdomsledare på sommarläger. Det tog l-å-n-g tid att komma fram vill jag lova. Iklädd mörkblå kamgarnsdräkt, vit orlonjumper, nylonstrumpor (och ni kära bloggardamer, vet vilket åtsmitande korvskinn de hängde fast i) och skor med liten klack damp jag ner i ett ångande varmt New York. Hettan dallrande mellan husväggarna i sommarens första värmebölja och jag fullkomligt flöt i mina varma kläder. Med platt hår odh svettig nos svor jag på att ALDRIG nånsin mer "klä upp mig" för en flygresa.


Har sen under årens lopp varit i 49 av USA:s 50 stater - utan att medvetet ha "samlat" på dem. Har missat - Kansas!    

 

6. Kan spela både piano  - och pianodragspe 

Mannen i Mitt Liv tycker dragspel låter för dj---igt   


7. Intresserad av och sunt nyfiken på nya influenser och allt vad livet kan ge.


 Nu kära bloggarvänner  lämnar jag över awarden till er!

Jag ser fram mot era sju punkter om er själva


Önskar er godnatt - dags för loppelådan   

Varma kramar!




 
 
soffie

soffie

24 januari 2010 19:29

grattis till awarden och va roligt att du delar med dej av den ,Å vilken vacker kyrka
vad trevligt att läsa om dina olika upplevelser i ditt liv,
Kram

http://www.soffie69.blogg.se

 
wiper

wiper

25 januari 2010 13:04

Jag skrev också i mitt inlägg att jag har svårt att ge bara några award för jag gillar alla mina fina bloggvänenr. Är lite kluven inför awader tack vare det och har även svårt att skriva saker om mig själv när jag skall rada upp dom ;) kul att du ändå gjorde detta.

Vilket roligt och intressant sätt du radade upp dina punkter över dig själv. Väldigt fantasifullt och roligt att läsa.

Snyggt dragspel. Vad kul att du flög i plan redan 1960 och var så framåt. Du är en berest kvinna ser jag. Önskar också att jag rest lite mer än jag gjort. Borde ha sparat och planerat bättre. Hoppas nu på att Svenska spel ringer så jag kan resa jorden runt innan jag lägger mig med näsan i vädret =)

Ha en fin dag goa du
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Peter

25 januari 2010 17:05

En kul idé detta, tycker jag. Dessutom hade jag glömt hur pampig och ståtlig Högalidskyrkan faktiskt är. Härlig bild på flygplanet också, jag visste inte att de flög fortfarande.

Kramar ~ Peter

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards