Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Alternativ vårvisa

Av Lambergsfrua - 26 mars 2010 13:39

Svärsonen är inte mycket för såna där smågulliga vårflickor och snöprinsar, som det berättas om i Vårvintersagan. Han tipsar om en alternativ vårvisa   

Mora Träsk sammanfattar våren på ett bra sätt:


Det droppar och det skvalar
Och vintern har tagit slut
Solen värmer marken
Och knopparna slår ut
Ta av dig tjocka pälsen
Och sola dig och njut


Na-na-na-na
Na-na-na-na
Na-na-na-na
Na-na-na-na
Aaaaaaaaaaaaa
Aaaaaaaaaaaaa
Aoooop


Behöver jag tillägga att Svärsonen fullkomligt älskar sol och värme.   

Vintertid skulle han helst gå i ide om det var möjligt.


Soligaste kramar till er alla - och till Svärsonen för bidraget   

 
 
wiper

wiper

26 mars 2010 14:36

Dom flesta tycker nog som din svärson att sommaren är bäst. Jag älskar vinter och höst men det är charmigt med olika årstider. Vilken fin liten vers ;)Tack för dina alltid läsvärda och fina kommentarer

Ha en härlig fredag
Varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

26 mars 2010 18:00

Jag håller med din svärson. Vinter och kyla är inget för mig heller. Nu när våren gjort sitt intåg så är jag så glad och känner livslust igen.
Ha en skön kväll vännen så hörs vi snart igen !!!
Stor kram från mej !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

26 mars 2010 19:15

Mora Träsk's vårvisade gillade jag också texten på. Tacka svärsonen för den.
Fredagskramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ragnvi

Ragnvi

27 mars 2010 05:40

Morning i Loppelådan! Härliga vårvisor hos dig!
Har nu läst ikapp en hel massa hos dig...fina bilder o härlig text! Fnissade lite åt maken som smälte snö vid spisen...det fick ju vi göra också tidigare i vinter!
Kramen o ha en trevlig helg!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
soffie

soffie

27 mars 2010 13:53

jag hänger på din svärson för att gå i ide det skulle passa mej med under vintertiden;O)
rolig sång de kan allt få till det bra Mora träsk,
ha en mysig lördag

http://www.soffie69.blogg.se

 
Ingen bild

Love

27 mars 2010 14:07

Tack för en helt underbar vårvintersaga. Den ska jag skriva av och sätta i min pärm.
Fick jag välja skulle jag bo på annan ort från nov. till april. Både kropp och själ tar stryk av detta väder men snart ska det väl vara över.
Det heter ju sommartid det vi ska ställa klockorna på i natt.
Kramizz från
Love.

 
Ingen bild

Peter

27 mars 2010 14:31

Oerhört poetiskt ^^

Kram Peter ;)

 
katsura

katsura

27 mars 2010 14:41

Ja, alla längtar vi nog till våren och vi fick sådan försmak här i hela två dagar. Sol och +15 grader. Värmen kom som en chock och vårkläder fick snabbt letas fram...men nu är bakslaget här: regn, regn, regn. Jag är iallafall glad att det inte är snö...
Regniga vårhälsningar från Skåne.

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

27 mars 2010 17:03

Wiper: Tack! Svärsonen ogillar kyla och vinter så mycket att han inte ens kan tänka sig att åka norr om Filipstad :) Inte ens på sommaren!
'
Skomakar-Lisa: Ja, ni två skulle nog passa tillsammans. Sol och värme är det som gäller. Inte en krona han skulle satsa på att åka norröver eller till Alperna - inte ens på sommaren:)

Ruth: Tack, det ska jag hälsa honom! Jag vet ju att du älskar vinter och snö, något han ogillar starkt - men musiken kan ena alla ;)

Ragnvi: Ja, det var onekligen en upplevelse att plötsligt stå utan vatten mitt inne i en stor stad. När vi bodde på landet, kunde det ju inträffa vid strömavbrott. Här var det ett betongrör i stora matarledningen från vattenverket in till stan som hade vittrat sönder :=o Medan det lagas får vi vattnet genom en alternativ ledning.

Soffie: Jag ser att Svärsonen får sällskap av flera i sitt ide ;) Ja, Mora Träsk har trevliga och trallvänliga visor med lite småkluriga texter - sånt som tilltalar barn. Och min go'a Svärson också, tydligen ;)

Love: Vad roligt att du också gillade Vårvintersagan! Det är en av mina absoluta favoriter från barndomen.
Sommartid! Smaka på ordet - visst låter det hoppfullt! Det är ju mot den vi är på väg och därför ställer vi om klockorna redan nu. För att ha något att se fram mot ;)

Peter: Javisst kära Sonen!Det är ju Mora Träsk-killarna kända för *fniss* Vill du ha poesi och fantasi får du hålla dig till Jeanna Otterdahls Vårvintersaga ;)

Katsura: Ja du, det gäller att se positivt på tillvaron. Här har det regnat hela dagen och det är jag tacksam för. Då försvinner snön fortare, så att vi snart kan få njuta av de första vårblommorna:)

Mina varmaste och soligaste kramar till er allihop, som har tagit er tid att kommentera.
Önskar er en skön lördagkväll!



http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

27 mars 2010 19:01

Nu ser jag kommentaren ;) så nu gick poletten äntligen ner =). Vi har bott i närheten av Filipstad närmare bestämt Hällefors på 90-talet. Deom flesta gillar sol och värme bäst.

kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards