Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 22 juni 2010

Klappat och klart!

Av Lambergsfrua - 22 juni 2010 22:10

Ja, i alla fall nästan. Det är ett par småjusteringar som behövs, men det är inget som brådskar. Huvudsaken är att nya datorn fungerar.   


Många sladdar är det som ska på rätt plats och kopplas rätt dessutom.

Framåt tvåtiden måste Jakob lämna Erik ensam och åka hem. 

Medan allt på gamla hårddisken säkerhetskopierades på en extern hårddisk, kopplade Erik av tillsammans med gamla Hälgebäcker.   


 

Tanken var att delar av min gamla dator skulle flyttas över till MiMLs ännu äldre dator för att snabba upp den lite - men det funkade tyvärr inte. Mycket slit i onödan för Erik.   


OBS! det blå bandet han har runt handleden. Det i sin tur är kopplat till en sladd, som han hade fäst i elementet med en litet knipsa. Det är en jordsladd. På så sätt kan han inte få någon stöt.   


Till middag avnjöt vi matjessill med färskpotatis och gräddfil ute på balkongen. En skön stund av gemenskap - och avkoppling   


Här har vi resultatet av Eriks jobb! Jag tycker att min nya dator är en  en riktig läckerbit. I stället för XP har jag nu Windows 7. Det tar väl lite tid att vänja sig vid finesserna, som finns där - men jag har ju tid!

Och allt har blivit så mycket snabbare! Jag blir alldeles häpen, när jag inte behöver v-ä-n-t-a på varje moment.   


TUSEN VARMA TACK ERIK - vårt absoluta favorit-barnbarn!

Ja ja, jag vet, vi har ju bara ett, men vadå? Du är i alla fall favvisbarnbarnet   


I morgon jobbar jag på LBC Frakt igen. Jag önskar er alla en fin och solig onsdag.


Varmaste kramar till er alla som tittar in - och sov gott i Loppelådan, när det är så dags   

 
 
Ailas

Ailas

22 juni 2010 23:05

Grattis till läckerbiten! Tänk vad kul du kommer att ha nu. Noterar att bilden och tangentbordet matchade i färg och allt. :)

Min son byggde ihop en dator till mig för några månader sedan. Visst är det härligt med dessa unga män som klarar sånt där? Jag skulle då inte fixa det, nog inte du heller.

Mycket lycka till med den nya maskinen!

http://ailas.svenskablogg.se

 
yvonne

yvonne

23 juni 2010 07:57

Jag såg att alla sladdar låg rätt! Hihi...nä, jag är inte så bra på sånt, tur man har en son som är! Skönt med en snabb dator, min är några år,men den sköter sig än så länge! :)

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

23 juni 2010 08:12

Grattis till din nya fina dator. Nu ska du se att allting kommer att flyta på.

Sonen har Windows 7 och jag tycker att det är jättebra. Själv har jag Vista på laptopen och Xp på PC:n.

Ha en fin jobbardag!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Berith

Berith

23 juni 2010 09:04

Godmorgon vännen =))
Vilken fin dator och vilket jobb han har gjort
Erik !! De är duktiga ungdomen på dessa apparater =))
Jag förstår att ni är stolta över eran Erik , en sådan go och duktig grabb kan man inte vara annat än stolt över !! =))
Jag har också Windows 7 och jisses vilken skillnad det blev , man vänjer sig ganska fort med de nya finesserna =))
Önskar dig en bra dag , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

23 juni 2010 09:48

slinker inom o önskar Dig en riktigt skön, glad o underbar Midsommar!!!
Kramiz Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

 
Cina

Cina

23 juni 2010 10:45

Grattis till en snabbare dator. Min skulle nog oxå behövas göras om lite. Men men det får allt vänta till vintern!
Snälla o duktiga barnbarn du har!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sonen

23 juni 2010 10:59

Så djäkla härligt att du äntligen har en ny dator. Det är verkligen fantastiskt vilken skillnad det gör för hastigheten i samtliga processer. Snygg är den ju också ;) Jätteskoj, grattis!

/ Kram

 
Ingen bild

Erik

23 juni 2010 12:16

Jag får tacka så mycket för berömmet! Kul att den blev snabb - jag tar och sätter in lite extra minne i den någon dag framöver så blir den ännu snabbare.
Och angående det där med armbandet så finns det faktiskt en annan finess med det - nämligen att datorn inte ska få stötar. Jordningen tar bort möjlig elektrostatisk laddning som skulle kunna ha sönder korten i datorn.
Roligt att du tycker om ditt nya datorbygge och även datorbyggaren ;)

 
Ruth

Ruth

24 juni 2010 19:55

Så roligt att din nya dator fungerar och är snabb, duktig grabb.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards