Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 6 september 2010

Mer från sensommarsöndagen

Av Lambergsfrua - 6 september 2010 10:59

Efter lunchen igår stavade vi ut en sväng för att

1. Kolla föreningens gästlägenhet "Lyan" så allt är i toppskick till nästa gäst kommer.

2. Köpa frimärken till ett brev, som ska skickas till god vän utan dator

3. Motionera volangerna runt midjan.


Vissa får motion bara av att leta mat för dagen.


Andra struntar i både volanger och motion och unnar sig lite mediation vid strandkanten i stället.


Farkosten, som vi kallar "Bryggan", har försetts med skylten "långsamtgående fordon" - ja, den gör ju inte många knop där den ligger, men inte annars heller.


Oväntat möte på vägen - en grön vårtbitare enligt Google. Den verkade inte riktigt i hopptagen utan tog sig fram krypande, trots att MiML försiktigt puttade på den. Cykelvägen är inget säkert ställe för en sån liten en, så MiML lyfte in den i gräset - där den snabbt vände om och kröp ut på cykelvägen igen. Inte mycket till hjärnvindling där inte! Eller det kanske var en unge i trotsåldern...


En något bedagad skönhet som sett bättre dagar vilar sedan flera år vid Lambergskanalen. Namnet !Charmen af Lamberget" borde förpliktiga...


Men här har vi en riktig kulturskatt. När det begav sig fanns 19 Lustenbåtar i Klarälven, där de drog timmer. Inte många finns kvar, men här har vi i alla fall en, som troligen kommer att rustas upp, när nya ägaren har tid och pengar.


Vår omtyckta lekplats är nu helrenoverad och ha rbland annat fått en så kallad kompisgunga. Den används flitigt av barn i alla åldrar. Småtöser står tillsamman på den och knixar upp hög fart, mindre barn låter sig puttas på och njuter skrattande av färden.


Häromdagen såg jag en ung mamma som la sin lilla bebbe i gungan och svängde den sakta fram och tillbaka. Barnet verkade helt nöjd med sin vagga med lövvreket och himlen som tak.


Och igår såg vi en vuxen kvinna komma trampande på sin cykel, ställa den ifrån sig och sen lägga sig till ro där och gunga lite lätt - det såg så härligt avslappnat ut!


Dags för lunch och jobb.

Önskar er alla en fin dag!

Soliga kramar till alla som tittar in här!   

 
 
katsura

katsura

6 september 2010 13:19

Ja, dessa volanger man alltid ska kämpa med. Mina volanger sätter sig på knäna... helt knäppt!
Ha en trevlig vecka!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Ailas

Ailas

6 september 2010 14:52

Vilken mysig promenad ni gjorde och vilka härliga bilder du förmedlar från den! Tack, verkligen fint.

Jag är faktiskt så barnslig att jag brukar sätta mig och gunga när jag kommer förbi en lekplats! Riktig fart vill jag ha!

Jag hoppas att du vill vara med i min bloggtävling, förresten. Välkommen!

Trevlig måndag och KRAM

http://ailas.svenskablogg.se

 
yvonne

yvonne

6 september 2010 18:27

Meditation är lika viktigt som motion...Gunga är roligt, det var alldeles för länge sen jag gjorde...kanske ska jag cykla förbi Lamberget en sväng... :)

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

 
Ingegerd

Ingegerd

6 september 2010 18:55

Men vilken härlig blogg! Hittade hit via Stinas blogg, hon som syr så fantastiskt fina saker.
Jag är infödd stockholmare och bor nu i Tyresö, har ett barnbarn 3 månader gammal och har fem små hundar att promenera med! Ha en bra vecka!

http://vitplister.blogg.se/?tmp=06184246

 
Lena

Lena

6 september 2010 21:46

Härliga bilder. Sensommarhälsningar från en till med volanger:)

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Suss

Suss

6 september 2010 23:18

Jag sliter också med volangen, försöker undvika godis och fikabröd, med ett undantag. Jag får fika på helgen, det har jag lovat mig.....
Den gungan skulle jag gilla att ligga på och stirra rakt upp i himlen. Nästa sommar blir det hängmatta på min lilla gräsplätt, har fått ärva kärestans ställning och köpt mig en randig på rea på Indiska. Längtar redan! KRAM.

http://www.leontina.blogg.se

 
Ragnvi

Ragnvi

7 september 2010 06:19

Morning mitt i härligheten! Så gulligt med gungan!
Förlåt...men jag fnissade åt spisen o frysen...(gjorde samma sak med frysen vi, ännu har vi inte frostat av den, suck!)
Kramen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
wiper

wiper

7 september 2010 08:06

Vilka härliga bilder du bjuder på. Flottningsmuseet hade jag velat besöka. Mina föräldrar hade sommarstuga vid Stödesjön och där var flottningen igång när jag var liten.

Vad fin lekparken blev och folk verkar ju trivas där. Gammal som ung ;)

Ha en fin tisdag
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

7 september 2010 08:19

Härliga bilder!! Bryggan en redigt lockande farkost. Nog är de vackert nu, så här lite på höstkanten. Alla dessa sprakande färger i naturen
Hoppas allt är bra med dig, jag har lite mycket nu så jag hinner inte med "den här delen av livet" blogglivet, så mycket. Bättre tider kommer..hoppas jag.
Kramiz Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

 
Love

Love

7 september 2010 11:41

Hej kära frun!
Bra att vi är två som lever i sensommaren, min höst inträder i oktober.
Den bedårande skönheten till båt kan gärna flytta in på min tomt så ska jag fylla den med blommor.
Så duktig du har varit med fönsterputs. Mitt uterum skulle verkligen behövas putsas men jag vill inte. Det får vara tills våren är i antågande. Har nog med att putsa inne.
Mycket äpplen att ta reda på så äppelpaj äter vi ofta och jag bara älskar pajer.
Läste i tidningen om många som blivit svampförgiftade så själv törs jag inte plocka utan tar med mig en granne som verkligen är duktig och säker på att det inte är giftsvamp i min korg.
Tycker det är bra att ni fått en så fin och bra lekplats för barnen och även för dom vuxna som gillar att gunga. Här har du en som mår illa då och avskyr karuseller mm. Vill ha båda fötterna på jorden utom när jag flyger.
Ska ta lite kort i dag på köket som har sensommargardiner nu så i morgon finns dom nog ute på bloggen.
Har du sol över Karlstad i dag annars kommer det solvarma hälsningar och kram från mig till er båda.
Love.

http://www.vindalou.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

7 september 2010 12:45

Så intressant du berättar om eran promenad i ord och bild, det känns som att man går bredvid dig. Men vad föreställer den översta bilden, är det en fisk som fångar ett byte ? kan inte lista ut det hela.
Den enda gången jag gungar nu mera är när jag har tagit ett glas för mycket, dvs. 2 glas i stället för ett :-) tror det är behagligare att gunga på den du visar här på ditt foto.
Tack för promenaden / kram

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards