Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 24 september 2010

Några foton på barn vid Viehscheid.

Av Lambergsfrua - 24 september 2010 18:55

När vi en gång tog med oss amerikansdka vänner till Bayern och Tyrolen häpnade de över, att så många män bar Lederhosen och lustiga hattar och kvinnorna vackra Dirndlkläder. De var övertygade om att folk hade klätt ut sig. Vi förklarade, att alla visserligen inte går klädda så, men att det inte alls är ovanligt och mer regel än undantag vid festligheter.


Och det gäller även barnen   


Han fotograferade djuren. Jag bad att få ta en bild av honom och han poserade glatt och villigt. En riktig goding.   


Har varit med pappa (eller morfar/farfar) uppe i bergen för att ta hem djuren och fått det ansvarsfulla jobbet att bära skylten med fäbodens namn. Lite ansträngd min på lillkillen - tungt kanske?   


Tre glada skyltbärare och en liten miniherde med sin stav. Livet leker   


  Här är det också glada miner - men töserna har varit lite för snabba. Djuren syns inte ännu. Men de HÖRS!    


 

Lite svårt att se djuren från marken, när man är så här lite. Då har man bättre utsikt från pappas axlar. Gott att tugga på en brödbit i väntan på att nästa omgång djur ska komma förbi.   


 

En dag med pappa på jobbet! Ortens brandmän ansvarade för ordningen och bilparkeringarna -lillkillen var som klistrade vid sin pappa och följde stolt vartenda steg    


Man är aldrig för liten för en äkta utstyrsel - napp och tyrolerhatt med fjäder över den värmande öronluvan är ganska gulligt, faktiskt   


 

Man blir hungrig av att stå och se på alla dessa djur med sin skällor och lyssna på bompamusik mellan varven. Då smakar det bra med en rejäl macka.   


Pappa har spelat i orkestern, som underhållit med härlig bompamusik. Tar nu en cigg och ska iväg till bilen med instrumentet. Dottern föredrar att ta ett snack med den konstgjorda kossan målad i Tysklands färger - när det fanns så många levade kossor att klappa.   


Ja det var ett litet urval av barnfotona.

Önskar er en skön fredagskväll och en riktigt trevlig helg!


Mina soligaste kramar till alla som tittar in hos mig!   

 
 
Margit

Margit

25 september 2010 00:30

Så fina bilder du visar oss igen!!! Trevligt att få titta p. TACK för att du delar med dej!!!
Kramen min kära vän och ösnkar dej en GOD NATT!!!
kramiz!!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

Lambergsfrua

25 september 2010 15:11

Margit!
Tusen tack för berömmet:)
Jag tycker det är enbart roligt att få dela med mej av fotona - jag har bara fullt sjå att gallra, så jag inte tröttar ut er ;)
Soligaste kramar!

 
Agneta

Agneta

25 september 2010 01:08

Hej!
Nu min vän har jag tittat på kossor, lederhosen och vackra hus med blomsterdekorationer i massor. Men visst känns det lite ynkligt med våra små dekorationer i balkonglådor m.m Skulle inte skada att piffa upp lite mer, som söderöver.
Men så besviken jag blev över att din käre make inte var "utklädd" i både lederhosen och hatt med rakborste ;-) DET hade väl varit ett minne för livet för hela familjen :-)
Jag funderade lite över dina amerikanska vänners förvåning över kläderna och kom genast att tänka på hur det är uppe i norra Sverige. Samerna har ju också en speciell klädsel och så är det väl lite överallt i världen.
Ser ut som ni haft en trevlig resa och jag förstår att det är jättesvårt att sålla bland alla foton.
Men kul var det att få hänga med till Bayern :)
Ha det så gott!
Kramen, Agneta

http://www.agnetas.name

Lambergsfrua

25 september 2010 15:09

Agneta!
Ha ha ha! Jag fick mej ett gott skratt, när du nämnde att Mannen i Mitt Liv borde ha skaffat Lederhosen och dessutom ställt upp på ett foto :) Icke att förglömma hatten med rakborste :))
Det hade varit en obetalbar syn vill jag lova.
Jo, det är väl ungefär som med samerna. De har sin tradition och sina speciella kläder. En del använder dem i arbete även till vardags uppe i renskötarland.
Sålla bland foton är ingen höjdare. Varje foto representerar ju minnen och därför vill man ha dom kvar. Men det går ju inte att spara allt, jag vet. Suck ;)
Soliga kramar!

 
 av irja

av irja

25 september 2010 02:30

Kära Lambergsfrua !!!
Fina bilder,du presenterar för oss bloggvänner...Det är härligt att se deras kulturliv....och färggranna dräkder....
HA en skön helg KramiZ IA.....

http://40-talisten.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

25 september 2010 15:02

Kära IA!
Tack snälla för berömmet :)
Jag måste tillstå, att de här kläderna gör mig glad ;) Glädjande att de håller kvar vid sina traditioner, trots att de lever i ett modernt samhälle.
Soliga kramar!

 
Ruth

Ruth

25 september 2010 09:00

Så finklädda barn med sina filthattar och kläder. Du har tagit många foton som är sevärda och upplysningsrika för oss som inte var med, det tackar jag för.
Ha en fin dag / kram

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

25 september 2010 14:59

Ruth!
Visst är barnen fina i sina kläder - och tack för berömmet :)
Önskar dig en fin dag också - utan det regn som vi har här.
Varma kramar!

 
Ingen bild

Sonen

25 september 2010 10:57

Inte konstigt att man tror de klär ut sig. Bra charmigt är det i alla fall, och söta ungar ;)

/ Kram

Lambergsfrua

25 september 2010 14:58

Kära Sonen!
Jag trodde nog också att det bara var en ren tillfällighet, första gången jag fick se en man i Lederhosen. Insåg inte förrän senare, att Lederhosen och Dirndlkläder är ganska vanliga och nästan ett måste vid festligheter. Och ungarna är gulliga i sina kläder, även om en del ser rätt lustiga ut ;)
Soligaste kramarna till dej från mej och Pa :D

 
Cina

Cina

25 september 2010 11:11

Ohhh va de är roligt att få se lite bilder från er resan.
Barnen är så fina.
Men kossorna är finast med sina fina blommor!
ha en fin helg!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

25 september 2010 14:54

Cina!
Jo, jag håller med dej - kossorna tar hem "finhetspriset". Barnen var mer gulliga, för säga vad man vill om kossor - direkt gulliga är de inte ;)
Soliga kramar!

 
yvonne

yvonne

25 september 2010 12:32

"Du borde köpa dig en tyrolerhatt.." sjöng Östen Warnebring och jag är beredd att hålla med! :)

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

25 september 2010 14:53

Yvonne!
Hm- - njae - nä, jag tror jag avstår. På mina bilder av tanter med tyrolerhatt, ser de ganska lustiga ut - både tanterna och hattarna ;)
Soliga kramar!

 
Suss

Suss

25 september 2010 14:25

Dessa kortbyxor, lederhosen och andra, på alla manliga individer, stora som små. Jag tycker tyvärr inte det är särskilt snyggt, men det hör ju till. Fina bilder, trots kortbyxorna! Kram!

http://www.leontina.blogg.se

Lambergsfrua

25 september 2010 14:50

Suss!
Nähä du, Lederhosen är allt annat än snyggt. När Dottern tittade på bilderna konstaterade hon lugnt, att killarna troligen köper sina Lederhosen i tjugoårsåldern med förhoppning att kunna ha dem i evigheter sen - utan tanke på att de krymper betänkligt med åren...
Soliga kramar!

 
Ingen bild

Anita

25 september 2010 17:53

Men åhhhh, vad gemytligt och familjetrevligt. Härliga ungar där man ser på deras miner att detta är något stort för dem. Fina bilder har du fått till verkligen.
Hoppas du får en skön helg min vän !!!
Stora kramen från mej !!!

Lambergsfrua

25 september 2010 19:57

Tack, tack! Gemytligt och familjetrevligt är helt rätt ord. Vi stortrivdes ;)
Ha det gott själv!
Mina varmaste kramar till dej!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards