Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2010

Hösteresan till Idre Fjäll

Av Lambergsfrua - 2 oktober 2010 16:52

Så har vi då kommit hem igen från några härligt soliga dagar, då vi har kunnat frossa i höstfärger och skönhetsupplevelser.  


Vi tog oss från Karlstad via Malung till Sälen

Här är det  konferens i Bregottfabriken - fast en deltagare skolkar och vänder helt frankt rumpan åt församlingen.


Sprakande färger vid Västerdalälven norr om Sälen.


På höjderna söder om Särna utbrast MiML: "Var det snö därinne i skogen?" Jag kollade allt vad jag orkade medan vi åkte vidare,  men såg inget annat ljust än renlavar.


Ganska snart insåg vi att MiML hade sett rätt - det var SNÖ!    

Senare fick vi höra att det hade kommit ca tre dm snö i Idre under senste helgen och plogbílar hade varit ute och kört hela vägen fram till norksa gränsen.


Vägen in till Idre Fjäll som ligger på fjällsluttningen ca sju km ovanför Idre By.


Idre Fjäll erbjuder bekvämt boende för alla smaker och under höst- och vårsäsongen är priserna mer än förmånliga. Vi hyrde en fullt utrustad lägenhet med tre sovrum (varav ett har "sängar på golvet" - alltså inte våningssäng), kombinerat vardagsrum och kök med diskmaskin och en stor balkong med utsikt över fjällvärlden. Fräscht och mysigt - 430 kronor/dygn och då kunde vi ha bott 6-8 personer där för samma pris.


Ca en mil från Idre Fjäll ligger Nipfjället, dit vi begav oss efter att ha installerat oss i lägenheten. På Nipfjället går det att köra  ända upp på kalfjället. Hm - det här var vi inte riktigt beredda på.


Vi fortsatte en bit till, men det kändes inte helt säkert - vinterdäcken låg hemma i Karlstad...


Bättre då med ett glas vin på balkongen med utsikt över hela fjällvärdlen. I fjärran syns ett av de snötäckta fjällen. Vi tror att det är Skalfjellet inne i Norge, men är inte säkra.


Namnet spelar egentligen ingen roll - det är en ren njutning att bara titta på det .


Av alla solnedgångsbilder jag tog, väljer jag att visa den här.


Morgon mellan fjällen. 


Lika vackert alla tider på dagen - morgon, middag och kväll.


Vi hade planerat att vandra upp på Nipfjället, men det fanns inte en chans att genomföra de planerna med tanke på snön. Visserligen hade vi stavarna, men vi hade nog behövt skidor också - och då hade vi väl brutit både armar och ben av oss    I stället stavade vi oss runt hela den stora Idre Fjällanläggningen, in på de olika vägarna och ända upp till husvagnscampingen - anläggningen är verkligen stor.


Det finns flera stugbyar och här är stugbyn nedanför Pernilla Wiberg Hotell. Sommartid går renar och betar i området här på fjället. 


Riset mellan stugorna flammade i rött.


Naturen har enorma krafter. Några blommor trotsade både snö och kyla.


På väg in i Norge - absolut spegelblank sjö.


Inne i Norge. Snön ligger på fjället och inne i skogen, men vägarna är rena.  


Frostbiten vass. Solskenet gör bilden magisk - i alla fall i verkligheten.


På väg ner mot Trysil - nattens kölddimmor dunstar bort i förmiddagssolen .


Trysilfjell är snart redo för vintersäsongen.

Hemma igen i Karlstad med härliga minnen och många foton i bagaget - och här känns vintern fortfarande ganska långt borta.


Önskar er alla en riktigt fin helg!

Soliga kramar till alla som tittar in          








 
 
Margit

Margit

2 oktober 2010 18:09

VILKA underbart vackra bilder du tagit..vilka VYER!!! SÅ vackert!!! Måste varit en riktig njutning att vara där och uppleva det!
Läste för nån vecka sen att dom hade fått ca 3 dm snö..men nog trodde jag att allt hade smält bort igen, men nu visar du dessa bilder med alldenna snön fortfarande kvar!! Helt otroligt!!!
Kramen vännen!!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

Lambergsfrua

2 oktober 2010 18:20

Hej go'a Margit!
Ja visst blir man förvånad, att snön ligger kvar efter det första snöfallet. Att det kommer snö vid den här tiden däruppe är ju inte så ovanligt, men det brukar ju försvinna direkt. Resan var i alla fall en riktigt höjdare :)
Varma kramar!

 
Ailas

Ailas

2 oktober 2010 18:27

Tack för att jag fick följa med er till fjällvärlden! Underbart vackra bilder har du tagit, det är verkligen en njutning att titta på dem.

Men snö...? Vad är det för något? (Säger jag lite stöddigt, förra vinterns elände väl i minnet...)
Vill inte! Vill inte! Vill INTE!!!!!!

Än är det ganska grönt här i Jönköping, frågan är hur länge. Tittade precis på bilder jag tog förra hösten, en bit in på oktober. Färggranna och vackra och så blir det säkert snart i år också.

Hoppas att du får en trevlig helg!

Kram

http://ailas.svenskablogg.se

Lambergsfrua

2 oktober 2010 22:41

Hej Ailas!
Kul att du ville följa med på resan ;)
Ja, snö ja. Vi var ungefär lika frågande som du, när vi hamnade mitt i vinterlandskapet - alldeles för tidigt för vår smak. Vi gillar ju inta alls snö, men just där kändes det ändå lite smått exotiskt. När snön vräker ner i vinter, får du påminn mig om,att jag skrivit något så urbota dumt;)
Vi har också ganska grönt, även om höstfärgerna gör sig mer och mer påminda för varje dag som går. Vackert är det :)
Ha det gott!
Soliga kramar!

 
Ingen bild

maria

2 oktober 2010 18:50

Härliga bilder! Jag blir riktigt sugen på att åka upp själv - Pelle lär jag aldrig få med mig...
Kram Maria

Lambergsfrua

2 oktober 2010 22:37

Hej Vännen!
Jag är övertygad om att både du och Erik skulle njuta av en sådan här höstresa. Ni får satsa på några dagar nästa år. Pelle skulle troligen ledas ihjäl däruppe - alldeles för mycket natur för att inte tala om risken för hatobjektet snö - he he
Varma kramar,
Ma

 
Ruth

Ruth

2 oktober 2010 19:02

Viken resa med vackra vyer och fina foton. Har ni kikare med dig på era resor ? om inte så köp en, då kan ni se så mycket mera. När ni passerade Klaråsen såg ni våran röda stuga med vita knutar på höger sida om vägen, du kanske inte kommer ihåg bilderna jag har visat på min blogg, men det finns bara en med den färgbeskrivningen i Klaråsen. Tänk att även få uppleva snö, nu blev jag avis hehe. Tur ni inte bröt några ben i löven.

Ha en fin kväll / kram

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

2 oktober 2010 22:35

Varmt tack för berömmet, Ruth! Jodå, vi har kikare med oss och den är till stor glädje. Tänk vad lustigt, när vi åkte förbi Klaråsen fick jag för mig att det var just den röda stugan med vita knutar på höger sida - antagligen fanns en minnesbild av ditt bloggfoto någonstans i bakhuvudet.
Jag vet att du älskar snö och du skulle ha varit mer än nöjd om du varit med oss i Idre Fjäll och upp mot norska gränsen. Faktum är att även vi tyckte att det var lite häftigt.
Ha det gott!
Soliga kramar!

 
Ingrid

Ingrid

2 oktober 2010 19:27

Vilka enormt vackra bilder, speciellt det näst sista, det är ju helt magiskt vackert. Och tänk att det redan är snö!

Här har det varit så grått, blåsigt och trist väder, men idag har solen visat sig i alla fall och vi har varit ute en tur till södra delen av ön.

Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

2 oktober 2010 22:30

Åh tack Ingrid för allt beröm - och visst är det lite svårt att ta till sig att det redan har kommit snö i norra Dalarna och att den ligger kvar.
Vi har haft växlande här idag, men mest mulet.
Ha det gott!
Soliga kramar!

 
Ingen bild

Kopings-Mailis

2 oktober 2010 22:06

Hej Gigi!
Längesedan jag var här inne men nu blev det av!
Vilka underbara bilder du har tagit på din höstresa.
Ha en bra helg!
Kram från Mailis i Köping

Lambergsfrua

2 oktober 2010 22:28

Hej Mailis!
Jättetrevligt att du tittade in - och tusen tack för berömmet :)
Soliga kramar!

 
Cina

Cina

3 oktober 2010 11:39

Det är otroligt vilka vackra foton du visar oss. Ser ut som vykort du är verkligen duktig att fota.
Mysigt har ni haft det kan jag både se och läsa.
Men snö.....nääää inte min grej....men det är vackert att titta på.

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

3 oktober 2010 13:02

tack snälla Cina för allt beröm! Slickar begärligt i mig;) Ja, resan var mycket lyckad.
Varma kramar till dig!

 
Ingen bild

Erik

3 oktober 2010 12:50

Fina bilder!
Jag tycker jag känner igen det hotellet, det var väl där vi bodde förra året? Det var kanske lite bättre vandringsväder då också, jämfört med nu - det ska inte snöa så här tidigt!
Det vore trevligt om du kunde skicka "spegelsjö"-bilden och "moln över sjö"-bilden i hög upplösning, de skulle göra sig fina på mitt skrivbord :)
Kram från dottersonen

Lambergsfrua

3 oktober 2010 13:00

Hej kära barnbarnet vårt!
Visst är det där vi bodde förra året till och med samma hus :) Då var det definitivt bättre vandringsväder, jag lovar. Nu såg vi inte ens själva leden upp till Nipfjället, så vi vågade oss inte ut. Så däremot en glad hund som rusade omkring på parkeringsplatsen medan husse beundrade utsikten.
Självklart ska du få bilderna i högre upplösning.
Vi ses!
Kramar,
Gigi

 
wiper

wiper

3 oktober 2010 14:47

Detta var verkligen skönhetsupplevelser. Jag skulle själv vilja åka dit. Det är så vackert att man nästan tappar andan och vilka bra bilder ni tagit. Tänk att det finns lite snö där ;)

Vad härligt ni haft det

Ha en fin söndag också
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

3 oktober 2010 15:02

Tusen tack för allt beröm. Jag kan varmt rekommendera Idre fjäll framför allt på sensommaren och inte minst hösten med alla underbara färger. Vi brukar vara där ca en vecka tidigare än i år och då har vi aldrig haft snö. Något vi ska minnas till nästa år...
Ha en fortsatt fin söndag!
Varma kramar!

 
Robert Gunnarsson, Idre Fjäll

Robert Gunnarsson, Idre Fjäll

3 oktober 2010 17:06

Fina bilder och det låter som om ni hade en fin semester på Idre Fjäll. De tre topparna som du fått med på bil som ligger västerut från Idre Fjäll är Rendalsölen och är ett naturreservat i Norge. Topparna är runt 1700m höga. Hälsningar
Robert Gunnarsson, Idre Fjäll

http://www.idrefjall.se

Lambergsfrua

3 oktober 2010 23:22

Hej Robert!
Tack för att du tittade in och stort tack för att du rätade ut vår frågetecken angående fjällens namn;)) Vet inte hur du hittade in till mig, men din kommentar gjorde mig verkligen glad:)
Vet du, vi har suttit här med kartan och försökt lista ut fjällets namn och jag hade också vissa funderingar på att maila till Idre Fjäll och fråga och fråga. Nu behövs ju inte det.
Och jaaa, vi hade ett par verkligt fina dagar i Idre Fjäll:)
Varma hälsningar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards