Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 7 november 2010

Av Lambergsfrua - 7 november 2010 16:43

Onsdagen

Sonen kom upp från Göteborg för att rå om oss några dagar - eller var det kanske tvärtom    Han bodde hos syrran, för där finns det större svängrum än hos oss.

Vi var ditbjudna på middag på kvällen - mycket trevligt, tack!   



Hela klanen samlades framför datorn för att kolla på några roliga youtubeklipp. Av ren och skär vänlighet har jag inte lagt ut fotot, där Sonen gapflabbar så stort, att man kan se vad han åt till lunch   


Vi bjöds på Flygande Jakob - mums vad gott! Det var väl någon gång i slutet på 70-talet, som den rätten var så populär. Den är verkligen värd en renässans, framför allt i den lightversion, som vi bjöds på.


Under kvällen fick Barnbarnet se en igelkott luffa omkring mitt ute i gatkorsningen! Överlevnadschansen där är väl lika med noll. Svärsonen tog en handduk och hämtade kotten, som förstås rullade ihop sig som ett klot.


Klotet förpassades till en skyddad plats i trädgården, där den bör kunna gå i ide - men det finns ju inga garantier för att den begriper sitt eget bästa. Jag tog ett foto, men det blev misslyckat, tyvärr.


När vi skulle vandra hemåt igen på kvällen blev det allmän mössprovning under många glada skratt.


Stolt pappa med sina barn    - ingen bär sin egen huvudbonad.


 

Tur att öronen tar emot, annars hade väl kepan rasat ner över ögonen på Dottern * he he*


Torsdag

Sonen och kära Barnbarnet kom över till oss vid halvtolvtiden för brunch.


Bacon och äggröra stod på beställningen och bacon och äggröra blev det.

Sen fick MiML och jag hasta till tandläkaren för den årliga kontrollen och jag fotograferade mig för nytt körkort. Sådana där foton blir aldrig bra och sen ska man dras med dem i flera år. Men som MiML säger: "Vem bryr sig?" Suck.


Sedan ägnade Sonen och jag flera timmar åt att släktforska - hur trevligt som helst!   


Fredag

Eftersom de yngre generationerna var upptagna på lördagen, valde vi att fira MiML:s födelsedag lite i förväg.


MiML är mycket intresserad av tåg både gamla och nya. Nu hade "ungdomarna" verkligen tänkt till och de fyra tillsammans gav en present helt i MiML:s smak.

Han fick ett års medlemsskap i Sveriges Järnvägsklubb som även innebär en prenumeration på deras tidning TÅG fullproppad med både nyheter och äldre kuriosa


Med gemensamma ansträngningar hade de tillverkat presentkortet själva och till och med lyckats montera in MiML som lokförare på bilden!   


De två senaste numren av tidningen var med och jag behöver väl inte nämna att MiML blev GLAD!   


Dessutom fick han en smaskig "stolle", ett tyskt julbröd fullproppat med torkade frukter och mandelmassa - och oräkneliga smakfulla kalorier   


Lördag 

Då hissade vi flaggan för Ulf, Mannen i Mitt Liv ni vet, som fyllde år.  

Eftersom Gustav Adolfsdagen är en allmän flaggdag var MiML som barn helt övertygad om, att man flaggade för honom - det tycker jag är både rart och lite rörande. Idag vet han bättre   


Jag gav honom en samlingsvolym med den tecknade serien Medelålders Plus, som vi båda tycker fångar åldrandet på ett suveränt trivsamt sätt. Lite stillsamt underfundig humor.


Vår vän Anneli kom och gratulerade (Rune jobbade), Sonen kom över en sväng och vi hade en trevlig fikastund tillsammans. Flera telefonsamtal och mail under dagens lopp fick MiML att kände sig både ihågkommen och firad.


I mitt barndomshem arrangerade mamma alltid ett födelsedagsbord, där presenterna skulle samlas. Jag tycker det är trevligt och har fortsatt den traditionen. Här är MiML:s presenter samlade - utom mail och telefonsamtal då förstås.   


Söndag

Jaha, så har då Sonen återvänt till Götet. Vi har pysslat och småplockat (undrar hur mycket man har småplockat i hemmet under årens lopp). Jag borde ha strukit några blusar, men vi gick ut en promenad i stället. Vi har haft flera varma och soliga dagar i rad nu - men idag var dat faktiskt minusgrader och en tunn isskorpa låg på Tjärnen i morse.Den smälte undan senare på dagen.


Då gav sig några entusiaster ut i sin båt ut för att fiska, men det finns bara ett fåtal båtar kvar vid bryggorna nu.


Nu önskar jag er en riktigt skön kväll och en bra början på veckan!

Mina varmaste kramar till alla som tittar in hos mig.   



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards