Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 14 november 2010

Av Lambergsfrua - 14 november 2010 18:01

Som jag redan berättat, håller jag på att släktforska. Det som slår mig är, hur olika förnamn vi har/hade i olika delar av landet.   


Min pappa till exempel kommer från Skåneland, som ju en gång tillhörde Danmark. Där vimlar det av Jönsar och Trulsar. På kvinnosidan finns det både Ingar, Bolla och Karna (där a uttalas som i kall).


Mammas släkt kommer tydligen från Finland med en mellanlandning i Uppland, innan Stockholm blev aktuellt. Här är det Anna, Maria, Amanda, Johan och Erik som dominerar. Och en Pehr med h. Det är han, som troligen kommer från Finland, men det har jag inte kunnat bekräfta ännu. Men det ska bli.   


Så mina vänner, jag är både svensk, dansk och finsk. Med andra ord kan man lugnt påstå att jag är - SKANDINAV! Därför har käre Sonen konstruerat bilden här ovan. Tack för det!


Önskar er en lugn och skön söndagkväll.

Mina varmaste kramar till alla, som tittar in hos mig!   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards