Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 4 januari 2012

Julskyltning i Bergamo

Av Lambergsfrua - 4 januari 2012 17:45

Vi blev fascinerades av hur lockande olika varor presenterades i affärernas skyltfönster. Visst har vi fin skyltning här hemma också, men nog kändes det här mer genomtänkt och lockande.



Här såldes frukt, grönsaker, drycker - och svamp som synes.



Ett bageri som presenterade en del av sitt sortiment på ett aptitligt sätt.


   

Gissa vad som är den här butikens specialité   



Pepparkakshus eller jultårta för den som inte vill krångla med det själv.


Hm, ca 200 kronor för ett pepparkakshus. Tidsbrist kostar pengar...   



Handdekorerat Hans och Greta-hus. Inte illa! 



Inte en sak är "äkta" här, bara bakverk från början till slu - men det är äkta bakverk i alla fall.



Ostar och korvar i långa banor. Salamin är av högsta kvalité likaså osten. Druvorna kan jag inte uttala mig om - men de kan nog trampas ihop oill ett gott vin  


Smakliga specerivaror finns till salu här. Visst är skyltfönstret lockande.



Kan undra vad som säljs här. Vin kanske?  Jo men visst! Här har Systembolaget lite att lära - men där ska man å andra sidan få oss att INTE köpa deras varor, så varför skylta attraktivt...



Sådana här jackor är högsta mode både i Italien och här hemma. Det betyder att halva befolkningen går omkring och se ut som bältesdjur. 



Det här är visserligen inget skyltfönster utan en "ostvagn"som stod i Citta Alta dagen före juklafton. Där säljs en alldeles förträffligt god parmesanost till lägre pris än någon annastans i Bergamo. Svaärsonen och Dotter kände till den sedan sitt förra besök och blev jublande glad, när de såg den. Det blev en försvarlig mängd förstklassig parmesanost frö dem att ta med hem. 


Önskar alla en bra dag!

Varma kramar,

Lambergsfrua   


    

 
 
Ruth

Ruth

5 januari 2012 19:38

Helt fantastiska skyltfönster, nog lockar dessa till köp, där ligger vi i lä.
Blev så sugen på något gottigt efter dessa bilder, måste in och kika i skåpen vad jag kan hitta i gömmorna.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

5 januari 2012 23:19

Visst blir man lockad av allt fint som visas i skyltfönstren och jag tycker att man skyltar på ett annorlunda sätt i Italien än här hemma. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad exakt det är som skiljer, men allt ser så frestande läckert ut - om det så bara är några maträtter och en flaska vin.
Jag har just knaprat i mig ett tunt Fazerknäcke med leverpastej på... Gott;)
Varma kramar till dig min bloggvän.
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

9 januari 2012 05:55

Det som ser läckert ut är att den ena godbiten kompletterar den andra samt att alltsammans är upplagt som på ett festbord vilket säger, "Vill du smaka?" Vad gäller de där täckjackorna får de vara hur populära som helst, jag tycker de är apfula :0 / Kramis

Lambergsfrua

9 januari 2012 10:13

Jag håller helt med dig - det ser bara så läckert ut vad som än skyltas. Utom de där täckjackorna då, som liknar uppstoppade bältdjur. Fast de är ju å andra sidan väldigt smakfullt exponerade...
Stor kram från oss båda,
Ma & Pa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards