Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 13 januari 2012

Ingen tunnelbana!

Av Lambergsfrua - 13 januari 2012 17:15

Grävarbetet på Herrhagssidan av Tjärnen fortsätter och nu är det inte bara en utan två grävare, som mufflar runt i backen. Bloggvännen Yvonne föreslog, att det eventuellt skulle kunna vara Karlstads första tunnelbana som är på gång...   


Jag måste göra dig besviken, Yvonne. Vi var över i förmiddags för att prata med någon av gubbsen, men två satt i grävarna och två var nere i gropen och monterade samman rören.


Det är nog inte bara vi som undrar. En skylt upplyste om, att man lägger nya vatten- och avloppsledningar. Vi antar att det främst är för att ta hand om dagvatten. Kapaciteten på den nuvarande pumpstationen alldeles hitom viadukten under Hammaröleden är inte alls tillräckligt. När regnar kraftig blir det till exempel översvämning i brädgården hos Beijer Bygg (den vita byggnaden på foto).


När solen gick upp  8.52 hade jobbet redan pågått ett bra tag.


 
Både himlen och Tjärnens is antog en färg, som påminner om sommarens malvor.



Förra veckan köpte vi en tvåstänglad amaryllis, där två knoppar nu slår ut. Det kommer att bli fyra klockor på den här stängeln - om vi får den att överleva så länge...


Vi har ingen större erfarenhet av, hur man sköter en amaryllis, men på Dotterns inrådan har vi spolat av all jord och ställt löken i en skål med grus. Vattnet når bara upp till rötterna, inte löken. Än så länge kan vi njuta av den ståtliga växten.


Självklart kan jag inte låta bli att visa den här dagens solnedgång - heller. 


Årets omgång av Wild Kids börjar i Barnkanalen i kväll. Ja jag vet, det är ett barn- och familjeprogram - men vi har ju både barn och en familj. De förstår oss visserligen inte och stönar lätt åt oss, men det är smällar vi får ta.  


Senare ska vi ut på tågresa innan vi slår oss ner i en skön stol hos Skavlan.


Önskar er alla en skön och trevlig fredagskväll - oavsett vad ni gör eller ser.

Varma kramar,

Lambergsfrua  

 
 
yvonne

yvonne

13 januari 2012 19:13

Hm...kanske det blir en tunnelbana ändå, fast det är lite hemligt än ;) Det var säkert ett gott råd att sätta amaryllislöken i bara vatten, så gjorde jag med en hyacint (en annan fick bo i lite mossa) och gissa vilken som höll sig en vecka längre än den andra? Jo, den med rötterna i vatten... Lycka till med er fina blomma! Själv ska jag titta på en dokumentär om en fotograf som kastade sig ut genom ett fönster vid 22 års ålder... :P

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

13 januari 2012 19:56

Du har kanske rätt, Yvonne;) Lite spännande och roligt vore det allt att får en tunnelbana från centrum via Herrhagen till Lamberget.

Tack, då har vi nog gjort rätt med vår amaryllis!
Jag läste om den där dokumentären - jag tror den är mycket intressant och sevärd.

Kram,

Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

13 januari 2012 22:28

Nu har vi klarat av både tågåkandet och Skavlan och det börjar bli dags för kudden. Maken ligger redan. Han är inte lika uthållig som jag.

Vad ska man säga om Felicia Feldt, som tar heder och ära av sin mor? I mångt och mycket är hon sin mors dotter verkar det som! Jag hoppas att hon inte behöver läsa vad hennes barn tycker om sin uppväxt.

Det är populärt att skriva om sin barndom och uppväxt, lite som att komma ut ur garderoben. Jag kanske skulle sätta mig och skriva en bok jag också?

Jag får ta och fundera på det!
Kram och trevlig helg!

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

14 januari 2012 13:32

Skavlan har alltid intressanta gäster tycker vi. Felicia Feldt var mycket lugnare och mer verbal än vad jag hade förväntat mig.

Jag tycker Louise Hoffsten parerade frågan om sin bekantskap med Anna Wahlgren mycket elegant - men hon tittade inte på Felicia då. Det är nog så, att alla barn i en syskonskara har upplevt sin barndom på olika sätt, men därifrån till att skriva en bok om det - njäe, det känns inte riktigt bra.

På sätt och vis var det synd att Anna Wahlgren inte kom till studion, men å andra sidan har ju hon och Felicia inte talats vid på flera år, så varför göra det offentligt då.

Jag tycker absolut att du som skriver så bra, ska skriva en bok om dig själv och din uppväxt. Inte för att publicera kanske, men för dina barn och barnbarn - fast det har du kanske redan gjort;)

Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

14 januari 2012 00:12

Vattenrör, hmmm, då var det slut på den gissningen, inga stora begivenheter på gång, men säkert nödvändiga. Så många fina foton på både en sol som går upp och ner, sola i Karlsta är så vacker, så även här uppe. En vit Amaryllis är inte så vanligt, så vaskra blommor, hoppas den står sig länge och blir en fröjd för ögat.
Kram och natti, natti.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

14 januari 2012 13:24

Nä, det var inte det minsta spännande;)
Jag är nog ganska tjatig med mina solar upp och ner, men jag tycker det är ett så vackert skådespel och kan bara inte låta bli att fotografera. Du har ju också delat med dig av fantastiska solnedgångar där uppifrån Klaråsen.
tack, amaryllisen mår fortfarande bra och gläder oss med sina vackra blommor.
Önskar dig en skön lördag.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
wiper

wiper

14 januari 2012 09:29

Tänk om ni fått tunnelbana där ;) det hade varit ovanligt ;) Fina bilder du tagit. Amaryllisen är fantastisk fin och en sån vit skulle jag vilja ha själv. Jag såg också Skavlan i går. Wild Kids har blivit jättepoppis och ses av både barn och vuxna.

Ha en fin och njutningsfull lördag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

14 januari 2012 13:21

Tunnelbana hade väl i och för sig varit lite häftigt, men vi har ett alldeles utmärkt linjenät med lokalbussar och hållplats nästan utanför porten.

Det fanns både röda och vita amaryllis, men nu efter jul känns det fräschare med vitt, tyckte vi. Dottern fick en också, men den har inte kommit riktigt lika långt.

Jag tror att vi gillar Wild Kids mest för att det är så härliga barn som deltar. Åldern 10-12 är ju fantastisk.

Önskar dig och Mannen en fin helg!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Lena

Lena

15 januari 2012 01:22

På spåret började här hos oss i Sundsvall och åkte ca 5 mil norrut till Härnösand. Såg också Skavlan sedan. Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

15 januari 2012 11:09

Jag visste inte startplatsen (förrän efteråt förstås) men vi kom ganska snabbt fram till Härnösand. Men håll med om att Lindström-Luuk knåpar ihop kluriga ledtrådar;)
Ha det gott!
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

17 januari 2012 04:12

Konstigt att inte hålet de gräver vattenfylls. För övrigt har ni rätt, det är aldrig bra med för mycket vatten på löken. / Kramis ;)

Lambergsfrua

17 januari 2012 13:22

Ja men nu var du väl riktigt rolig! Och uppe mitt i natten dessutom, ser sig. Jag håller med dig om, att det grävda hålet borde bli vattenfyllt, men jag kan inget se i alla fall. Ett av livets mysterier;)
Många kramar,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards