Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

Tilläggsisolering

Av Lambergsfrua - 24 oktober 2012 17:00

Arbetet med att tilläggsisolera våra vindsväggar mot trapphusen har pågått den här veckan. Det kommer att förhindra kall luft att svepa ner från vindarna och även hålla sommarvärmen kvar på vinden - fast sommarvärme har väl inte besvärat oss alltför mycket den här sommaren.



Killarna kör fram sin lastbil till porten...


 
...och drar en slang genom porten uppför alla trappor ända upp till vinden.


 
Ett munstycke kopplas till slangen och isoleringsmassan blåses på väggarna med det här fina resultat. Det påminner lite om en klättervägg tycker jag - kanske lite för slät förstås...


Nu är fem av tretton hus avklarade. Ett litet problem de övriga husen är att några vindsförråd ligger direkt mot trapphusvägg. Alltså måste killarna få tillträde till de förråden och inget får stå ivägen för deras arbete. Och det vet ju var och en hur lätt det samlas mängder av "bra-att-ha-grejer i våra förråd...


Det tiotal boende det gäller, har uppmanats att plocka undan i sina förråd och lämna ca 60 cm utrymme närmast väggen så killarna kommer åt att utföra sitt arbete nästa vecka.


Information om detta fick de personerna för ca två veckor sedan, men fortfarande står det mycket i vägen inne i dessa förråd. Några förråd är absolut proppfulla, så jag vet att ägarna kommer att ha ett drygt arbete för att bereda plats för killarna - och jag håller tummarna för att det ska fungera.


Önskar er alla en skön kväll.

Varm kram,

Lambergsfrua   



 
 
yvonne

yvonne

24 oktober 2012 17:58

Det kan ju då bli ett ypperligt tillfälle att rensa i förrådet! Allt som står i ett sånt är ju verkligen inte "braattha" hur länge som helst ;)

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

24 oktober 2012 22:56

Jag håller med dig Yvonne, men av hänsyn till dem som äger fullproppade förråd, uttalar jag mig inte närmare i frågan *ha ha*
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Anita

24 oktober 2012 21:18

Jaha, nu har du bytt igen - header menar jag ... När jag gjorde denna så funderade jag en lång stund, "hur gör man höst av detta?? Blått är ju inte en höstfärg precis men jag tror ändå den ger ett höstligt intryck ... blått får stå för kölden och sen slängde jag dit ett par kala kvistar och så några blad i höstens färger och funderade en bra stund om du skulle gilla den. Nu är den på plats och det blev inte så tokigt ;-))
Ja, det är roligt att beskriva tankarna omkring det man pysslar med.
Skönt att ni ska få varmt och gott i vinter. Hoppas de blir färdiga snart så allt ställs i sin ordning igen. Sommarvärme på vinden - Jaa, tanken är god. Nu ska jag sätta mig och titta på Zlatan en stund. är så glad efter dagens samtal med min läkare. Hon är så go´såå !!! Vi ska ses om ett år igen sa hon och ja, du vet vad jag tycker om sånt där.
Ha en go kväll båda två och ta hand om varandra - det ska vi göra !!!
Stor kram från mig!!

Lambergsfrua

24 oktober 2012 23:03

Ja men det är klart, att jag bara måste ta chansen att använda dem alla innan hösten försvinner in i vinterkölden;) Jag gillar dem alla fyra och den här ger faktiskt också höstkänsla, fast det inte finns en enda höstfärg på grundfotot. Det fixade du snyggt! Stort tack min vän :)

Jag vet att du känner både lättnad och glädje efter läkarbeskedet, så nu kan du koppla av och njuta av livet igen.

Vi har haft en lugn och skön kväll och jag hoppas ni också har haft det.
Dags att krypa till kojs.
Sov gott och dröm vackra drömmar :)

Varma kramen,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

25 oktober 2012 22:11

Här har man tilläggsisolerat man uppe på vindarna i sommar.

Det vill ju till att vara rädd om slantarna, men jag tycker nästan att vi har onödigt varmt. I sovrummet har jag haft elementet avstängt sedan vi flyttade in och det är ändå för varmt, trots att vädringsfönstret är fullt öppet.

Vilken fin header du har nu!!

Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

26 oktober 2012 22:25

Jag tror ändå att det är en stor energibesparing med den här tilläggsisoleringen och vi gör inte hela vinden, bara väggarna mot trapphusen, som är riktiga värmetjuvar.

Tack för berömmet! Headern har ett av mina egna foton som grund (detta från Norge nära svenska gränsen) och sen har en god vän skapat resten. Jag tycker själv att den är väldigt fin.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

26 oktober 2012 14:04

Försvann min kommentar ut i rymden?

Slutet var i alla fall att jag tycker att du har en väldigt vacker header just nu.

Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

26 oktober 2012 22:26

Nej då, Ingrid! Din kommentar fanns här.
Tusen tack!

Kramen,
Lambergsfrua

 
Margit

Margit

29 oktober 2012 22:46

OJ vilket jobb dom har!! Hoppas att det nu är färdigt och att det var bortplockat!!!
Kram!!!

http://margitholm.blogg.se

Lambergsfrua

31 oktober 2012 12:23

Ja du Margit, det har varit ett hästjobb för alla inblandade - och allt var inte bortplockat, när hantverkarna kom. Jag fattar inte varför vi ska spara så mycket prylar på vindar och i källare.
Kramen,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards