Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 11 januari 2013

Fredag - igen

Av Lambergsfrua - 11 januari 2013 19:30

Dagarna rinner iväg med raketfart tycker jag, även om man inte har något speciellt för sig annat än det vanliga. Ni vet, man har fullt upp med att äta frukost, läsa morgontidningen, borsta tänderna, klä på sig, bädda, åka och handla, lasta in i kylskåpet, äta lunch och så vidare och så vidare.


Fast visst finns det små variationer i rutinerna och det piggar upp. Men jag måste tillstå, att idag har vi inte gjort mycket annat än  kört ett par tvättmaskiner, svept ett varv med dammsugaren och suttit lite framför datorn. Jag håller på att rensa foton från 2012 för att sedan bränna in på DVD och på den externa hårddisken. Foton som verkade så viktiga vid första påseendet känns inte alls lika "sparvärda" nu, när det gått några månader.



 
Vi tittade på reprisen av Lyxfällan idag och kände oss riktigt glada efteråt. Visst häpnar man för det mesta över parens tanklöshet och stora skygglappar för verkligheten, men det här paret var lite speciellt. Han var ett riktigt charmtroll med glimten i ögat - tills han verkligen insåg fakta och glimten förbyttes till förtvivlans tårar. Hon var lugn och samlad och mycket tröstande. De var att så innerligt go'a och rara mot varandra hela tiden. Kramar och pussar för att stötta och gå vidare.


De fick naturligtvis stor hjälp av Lyxfällans Magnus och Partick att komma på fötter igen och jag är övertygad om att det unga paret kommer att klara sin budget fint i fortsättningen. För budget är nyckelordet, som trummas in hos både det aktuella paret och oss tittare i varje program. Så har ni inte gjort en budget redan - gör det snarast.   


Önskar er alla en fin kväll!

Varm kram,

Lambergsfrua   





 
 
Ingen bild

margareta wårenius

11 januari 2013 21:04

Med bröstmjölkrn fick vår generation lära sig "rätta mun efter matsäck" och det sitter i!

mw

Lambergsfrua

11 januari 2013 22:59

Visst var det så Margareta
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

11 januari 2013 21:37

Visst går de flestadagarna åt till att få hushållet att fungera, till och med när man är ensam. Det finns alltid något att pyssla med. Och om inte man har något annat så kan man alltid ägna sig åt datorn. Lite bokföring, uppdatering för SPF:s hemsida, och så bloggen förstås.

Budget har jag dock aldrig brytt mig om att göra. Jag brukar också se Lyxfällan, men det här avsnittet har jag inte sett. Visst kan man bli förvånad över hur illa det kan gå för en del.

Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

11 januari 2013 23:03

Ja, det är en hel del pyssel för att få vardagen att fungera. Man släpar hem varor och släpar sen iväg tomma förpackningar (och tidningar) till återvinningen. Snacka om kretslopp ;)

Budget eller inte, jag tror det viktiga är att ha koll på både inkomster och utgifter och se till att utgifterna inte är större än inkomsterna - ha koll helt enkelt.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
yvonne

yvonne

11 januari 2013 21:58

Jag har faktiskt aldrig haft nån budget...men å andra sidan vet jag ju vad jag har för inkomster..och utgifter. och jag har alltid sett till att utgifterna är mindre än inkomsterna (som inte är så stora) Där har man lösningen! :D Här rullar dagarna på också, jag har ju börjat jobba och på den vägen är det. Jag längtar ju till juni...även om påsken i Köpenhamn lockar också! Dit är det ju bara drygt två månader...

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

11 januari 2013 23:05

Som jag skrev till Ingrid, det viktiga är att man har koll på sina inkomster och sina utgifter och att utgifterna är klart mindre än inkomsterna.
Jag förstår att vårens och sommarens resor hägrar - härligt att ha dem att se fram mot.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Loka

Loka

12 januari 2013 07:39

Visst är det många som lever över sina tillgångar, det ser man alltför ofta när man står i matköer, vagnarna dignar över vilket lockar fram en förundrad tanke inom mig ~ åter de verkligen allt det där? När det gäller andra köp så tror jag att det är samhällets tryck på vad man ska ha för att vara accepterad som en i mångden, senaste bilen, husvagnen, kläderna m.m
Att leva i vår samtid, ett kapitalistiskt materialistiskt samhälle slår tyvärr ut många.

Någon bokföringsbudget har jag inte men pengarna hålls under vakande öga ändå, pensionssparande började med när jag var 20 år samt när pojkarna var små fick de ett eget bankkonto, en viss planering är ett absolut måste.

Sköt om dig nu min vän, kramar <3

http://cogitatio.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

12 januari 2013 19:47

Jo men visst är det så Loka. Jag brukar också titta lite i kundvagnarna och häpna över det som ligger där. Sen tror jag också att grupptrycket är stort för vad man "bör" ha för att vara "inne" och hänga med. Sånt kan vara förödande för ekonomin.

Vi kör med budget och har gjort sen start (1961), men jag tror det viktigaste är att man har kontroll över sin ekonomi och det kan man har på olika sätt. Huvudsaken är att det fungerar.
Ha det gott tillsammans med pojkarna,
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Lasse

12 januari 2013 10:06

Självklart har jag en budget! ;)

Lambergsfrua

12 januari 2013 22:56

Det gläder mig. Självklart har du stenkoll på din ekonomi - hur skulle du annars kunna ha en så fin "leksak" och ändå leva gott ;)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

12 januari 2013 10:33

Ser att ni bara har -4* i Karlstad, här var det 24* i natt nu 19*och solsken, men för kyligt för en promenad ännu.
Vardagen är nog ganska lik för oss flesta, allt går på rutin och gammal vana.
Jag har inte följt Lyxfällan på ett tag, tycker det är ett så tragiskt program, men en lärorik varning för många som tittar på, så nytta tror jag dessa program gör för många tittare.
Vilken vacker bild du visar, stämningsfullt med lyktorna och den dova färgen, det blir så mysigt utan blixt.
Hoppas ni får en fin dag och helg.
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

12 januari 2013 19:51

Det är verkligen stora temperaturskillnader mellan de norra och sydligare delarna i vårt landskap. Jag är väldigt glad att inte ha så kallt som ni har nu.

Vi följer Lyxfällan, Visst är det sorgligt att se hur familjer sabbar sin ekonomi i rent oförstånd, men de har anmält sig frivilligt och får ju redskapen till att reda upp problemen. I sista änden känns det ändå positivt, tycker jag,

Jag håller med dig om att många kvällsbilder blir vackrare och mer stämningsfulla utan blixt. Man jag har också haft otur och knappt lyckats se vad bilden föreställer;)

Önskar dig en fortsatt skön kväll.
Kram,
Lambergsfrua

 
Anita

Anita

12 januari 2013 13:22

Jag ler när jag läser: "Idag har vi inte gjort mycket mer än tvättat ett par maskiner och tagit ett svep med dammsugaren". Vad kontrar jag med då?? Ingenting ... bara skrattar gott för jag tycker ni har gjort en stor arbetsinsats för att vara anställda av "staten" (pensionärer) ;) - Här blir det ett par knop när det behövs - ja, det gör det väl för jämnan men jag och behovet går inte alltid jämsides för jag vill så mycket annat också.
Detta med budget har mina ungar utnyttjat sen de flyttade hemifrån. De visste vad som var fasta utgifter och vad som sen var disponibelt för annat. Många svordomar tog de säkert till när de gärna önskat kunna köpa både det ena och det tredje men förstod konsekvenserna om de låtit sig lockas i köpfällan.
Programmet är intressant och kanske finns det en och annan som det räddat från att hamna i helvetet.
Stor kram till dig goa vännen !!!

http://resenarskan.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

12 januari 2013 19:55

Ja det är kanske så, att man inte behöver göra så mycket mer under en dag. Jag har dessutom suttit vid datorn och svurit en hel del, men det ska jag inte dra upp här. Jag och Lappen är inte kompatibla för tillfället - milt uttryckt...

Budget har varit till stor hjälp för oss och våra ungar, men det är ju så individuellt hur man hanterar sin ekonomi. Huvudsaken är ju ändå att kan har koll.

NU ska vi kolla "Så ska det låta". I morgon blir det nog en sväng bort till käre Barnbarnet med Lappen för konsultation;)

Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards