Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 15 januari 2013

Plundra eller skaka

Av Lambergsfrua - 15 januari 2013 22:45

När jag var liten hade man julgransplundring allra senast vid tjugondag Knut. Oftast blev plundringen något tidigare av naturliga skäl - barren släppte alltför snabbt och dråsade ner på golvet vid minsta rörelse i rummet.


Den stora dagen för plundringen kom mina finklädda kamrater hem till mig. På huvudena sattes små lustiga hattar, som fästes med gummiband under hakan *obekvämt* Vi dansade runt granen, som då tappades ännu flera barr. Sedan klädde vi av granen. Det var silvrigt glitter, blänkade kulor i olika färger, mångfärgade julgranskarameller med krusigt silkespappar i ändarna, röda garntomtaroch julgransljusen. Och stjärnan i toppen måste monteras ner förstås. Det var pappas jobb för ingen annan nådde så högt.


    

Medan vi sjöng "Nu är glada julen slut, slut, slut", hivade pappa ut granen genom fönstret ut på gatan. Jo, man gjorde så på den tiden och sedan tog sopgubbarna hand om "skelettet". Kvar på golvet låg en hög med granbarr, men det hörde liksom till en plundring.


Innan kamraterna gick hem fick de varsin godispåse, som metades upp från "fiskdammen". Fiskdammen var helt enkelt ett lakan som var fastspänt i en dörröppning. Metspöet var en pinne som försetts med snöre och en fastknuten klädnypa i änden. Bakom lakanet stod mamma och knipsade fast en godispåse i klädnypan, varje gång "metreven" slängdes in i fiskdammen. Populärast var godispåsar utan någon skrymmande frukt - bara godis.


Här i Värmland har man julgransskakning. Jag vet inte om det är man själv eller granen som skakar/skakas, men oavsett vilket är dansen kring granen lika viktig nu som förr - liksom godispåsarna.


Önskar er alla god natt!

Varm kram,

Lambergsfrua   

 
 
margaretha

margaretha

16 januari 2013 15:31

Människorna eller granen som plundras?

http://bastmattan.blogspot.se

Lambergsfrua

16 januari 2013 22:36

Ja du Margareta, det kan nog vara både och - eller ;)
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

16 januari 2013 17:01

Jag säger nog också julgransskakning.

Fråga mig inte varför, men så sa vi hemma. Annars gick det till precis som du beskriver, utom att pappa nog inte kastade ut granen genom fönstret utan den bars ut genom ytterdörren. Men dans kring granen och fiskdamm och godispåsar skulle det givetvis vara. Min yngsta syster fyller år den 27 januari, så det blev ofta en kombination av julgransskakning och födelsedagskalas.

Mamma var en hejare på att få granen att överleva och när det var dags att kasta ut den hade den ofta börjat växa och hade ljusgröna fina skott och ibland t o m små röda kottar.

När mina barn var små hade vi varken julgransplundring eller skakning. Och jag kan inte heller komma på att de var bjudna på några sådana fester.

Vilka minnen du väcker till liv!
Varm kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

16 januari 2013 22:44

Vad lustigt att du också säger julgransskakning. Då är det inget specifikt för Värmland. Lustigt att du nämner det, men våra egna barn hade ingen julgransplundring, när jag nu tänker efter. Eftersom Sonen som är äldsta barnet drabbades av astma vid ett års ålder skaffade vi snabbt en konstgjord gran från Tyskland via astma-allergiförbundet. Den var väldigt naturtrogen och monterades gren för gren på stammen - ett slitjobb som gav ett snyggt resultat. Men den kunde man ju inte plundra och slänga ut. Jag minns faktiskt inte om de var bjudna på några plundringar, men jag tror inte det. Jag ska fråga dem vid tillfälle, för nu har jag blivit nyfiken.

Någon gran som höll så länge att den fick ljusgröna skott och små kottar förekom inte i mitt Stockholmshem. Jag antar att granarna som såldes där hade skördats tidigt på hösten och av ren upphetsning släppte barren så fort de kom in i värmen ;)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Inga-Lill

Inga-Lill

16 januari 2013 19:16

Ha ha ha, jag känner igen din beskrivning.
Men tänk om vi nu skulle slänga ut granen genom fönstret på gatan idag och bara låta den ligga. Då blev säkert rubriker i tidningarna.
Tur man slipper plundra granen på bilden - åh.
*Kram*

http://ilsi.bloggagratis.se

Lambergsfrua

16 januari 2013 22:49

Ja kära du, vilka rubriker det skulle bli, om man slängde ut granen på gatan idag. Betänk då att vi bodde på femte våningen, så mamma var nere på gatan för att kolla att det var fritt fram att slänga ut granen utan att den hamnade i huvudet på någon eller skadade någon parkerad bil.
Granen på bilden såg vi på varuhuset KaDeWe vid vårt besök i Berlin i december. Den tog nog tid att plundra...
Varm kram,
Lambergsfrua

 
yvonne

yvonne

16 januari 2013 20:28

Jag var aldrig på nån julgransplundring när jag var liten...minns inte att nån hade såna kalas faktiskt! Däremot hade vi lite julgransplundringar med Augustgänget för några år sen, vi hade fiskdamm och allt, och håvade upp påsar med smågodis...tandborste..och treo, haha! Det kanske behövdes dan efter ;)

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

16 januari 2013 22:51

Synd, för plundringarna var kul. Kalas var förresten alltid kul avsett anledning. Tandborste och Treo...hm... låter som en mycket vuxen variant av julgransplundring - he he.
Varm kram,
Lamebersgfrua

 
Ingen bild

Sonen

17 januari 2013 09:28

Jag vet inte om sådana här saker skiljer sig åt regionalt i Sverige eller om det handlar om ändrade traditioner. Jag har faktiskt inte ens hört ordet julgransplundring här i Gbg och jag har aldrig sett ungarna gå runt som påskkärringar och påskgubbar för att be om godis. Det är stor skillnad mot när vi var små i Nynäs, helt klart. Fast å andra sidan har jag ju inga småbarn så varför skulle jag höra talas om detta, det kanske är så enkelt. Kul var det i alla fall ;)

Kramis

Lambergsfrua

17 januari 2013 12:37

Det finns säkert regionala skillnader. Tänk jag minns inte att vi hade julgransplundringar i Nynäshamn, men vid närmare eftertanke tror jag nog att vi hade det. Hur var det på Kartäckran?

Jag tror inte det är lika vanligt att gå påskkärring/påskgubbe i städerna. Tiderna har förändrats. Det finns alldeles för många faror med att låta barn gå runt i husen och ringa på dörrarna hos okända. Förekommer det är nog i mindre skala inom en bekantskapskrets.

Stora kramen,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards