Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 12 februari 2013

Las Palmas på Gran Canaria DEL 4

Av Lambergsfrua - 12 februari 2013 10:00

Bilderna är klickbara för större format!

 

LITE AV VARJE


 
Varje söndag är det marknad vid Catalinaparken. Det hade regnat på natten, men var inte kallt. +20 på förmiddagen och sedan belv det varmare igen.


 
En vackert vit duva med fjäderklädda ben drog till sig uppmärksamhet. Kanske en förrymd brevduva?


 
En ovanligt vacker garagedörr såg vi på en tvärgata till Las Canteras.


 
I närheten träffade vi på en synnerligen vänlig hund. Han låg vid husses verkstad och blev överlycklig, när MiMl började prata med honom. Han pilade (nåja) genast in under hyllan och hämtade sitt tuggben för att visa MiML. Mm, att bli kliad på ryggen - det tycks både djur och mäniskor gilla.  




Har ni sett vilka stora jordgubbar! Det finns små butiker som säljer enbart frukt och bär - allt färskt och fräscht.


Inte långt från hamnen finns de här föredömligt uppmärkta cykelbanorna.


 
Där näset i stan är som smalast mellan Las Canteras och hamnen har man byggt en mycket spektakulär skyskrapa - Woermannhuset. Jag har gått bet på att få fram information om hur högt huset ärm men minst 60 meter är det i alla fall. Här kan du se en bättre bild på huset. De översta våningarna lutar utåt...


 
På Las Canteras finns det gott om bänkar både under tak och utan. På taken klänger sådana här pampiga blommor.


Varuhuset El Corte Ingles har ett enormt utbud av varor. Vi gick en runda på varje våning. De här färgerna gjorde mig glad.


 
Matavdelningen nere i källarplanet kändes nästan överväldigande. Hela den här disken är fylld med olika sorters yoghurt i olika förpackningar och av olika fabrikat. Vilket överflöd!



På fiskavdelningen låg bland annat de här sardinerna. De ser inte alls ut som våra sardiner i burk. 


 
Karnevalen 2013 pågår mellan den 1 och 17 februari. Tyvärr var vi inte kvar så länge och missade bland annat kröningen av karnevalens Drag Queen. Dressen i skyltfönstret bars av vinnaren 2012.


 
Jag avslutar med en buske av julstjärnor - som ju inte är någon speciell julblomma här.


Nu önskar jag er alla en riktigt bra dag!

Varm kram,

Lambergsfrua




 
 
Ingrid

Ingrid

12 februari 2013 10:37

Tack så hemskt mycket för alla underbara bilder från Las Palmas. Nu känner jag mig verkligen uppdaterad.
El Cortes Ingles är ju ett måste när man är den här staden. Och det är många karlar som släpats med dit.

En gång hörde vi två par, där männen var synbart irriterade och ville gå hem, men damerna envisades med att det fortfarande fanns en våning de inte varit på. Men då brast tålamodet för männen och de gick sin väg, medan damerna lugnt tog rulltrappan upp till översta våningen.

Ha en fin tisdag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

12 februari 2013 14:02

Det gläder mig att du är nöjd med "dosen" du fått av Las Palmas ;)

El Corte Ingles är ett självklart besök, när man är i stan. Vi åkte hela vägen upp och där finns restaurang - och toaletter.

Jag kan förstå om männen tröttnar, men det finns ju faktiskt en hel del avdelningar för dem också - om de är intresserad och inte lider av trötta fötter ;)

Varm kram,
Lambergsfrua

 
Margit

Margit

12 februari 2013 10:54

Gigi, Nu har jag suttit vid min Laptop...bläddrat ocy titatt och delvis läst...från eran underbara resa!!!´
Måste vara underbart att kunna åka iväg enna årstid, med våran intensiva vinter..och komma i detta underbara land..med helt annan temperatur.....värme och sol och ingen snö!!!
Kram och TACK för allt du visat oss!!!!

http://margitholm.blogg.se

Lambergsfrua

12 februari 2013 14:05

Margit!
Så glad jag blir över att du har haft glädje av n´mina bilder och det jag berättat om resan. Visst var det underbart att få byta ut snö och kyla (och halka) mot sol och ljumma vindar.

Kanarieöarnas klimat är mycket behagligt året runt, något som vi skandinaver inte riktigt har förstått. I stället flockas vi i Medelhavsområdet och stånkar och pustar, när temperaturerna går upp mot +40.

Ha en fin dag!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Anita

Anita

12 februari 2013 12:20

Men vad imponerad jag är av bilderna. Först vill jag nämna garageporten som jag föll pladask för. Vilket härligt konstverk. Mmmmm ... Mäktigt!! Sen så blir jag också imponerad av varudisken med neonljus?? eller är det någon slags modern lampa?? Dressen som vann, tur du sa att det var en modell för jag var beredd att tro att du verkligen lydde mitt ord och var aktiv i karnevalen. ;) ;) MiML och vovven var ett gulligt foto. De ser lika snälla ut båda två ;)
Jaa du, alla bilderna är fantastiska och det här var en högtidsstund för mig, här framför brasan i det gråkalla vädret.
Tack snällaste goaste du för att du delar med dig !!!
Stor kram från mej <3

http://resenarskan.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

12 februari 2013 14:11

Tack snälla för allt beröm!

Varudisken hade neonbelysning - läckert tycker jag. Men jag kan inte fatta, att vi ska behöva ha så många olika sorters yoghurt. Det känns nästan sjukt. Och det var ju inte bara yoghurtutbudet, som var överväldigande. Det gällde många andra varor. Det är lätt att få beslutsångest ;)

Även här det gråkallt och i dag har vi varit ute på Bergvik och handlat - och travat några längder. Samvetet håller tyst ett tag - *fniss*

Varm kram

 
Ingen bild

Sonen

12 februari 2013 14:41

Vilka häftiga kläder du har på dig på den översta bilden, den som är tagen på söndagsmarknaden i Catalinaparken. Snyggt. Tycker för övrigt att fadern smälter in bra bland youghurprodukterna där i källarplanet på Cortes Ingles ;)

Information om Woermanntornet finner du här http://en.wikipedia.org/wiki/Woermann_Tower

Kram :-D

Lambergsfrua

12 februari 2013 17:51

Vad kul att du tycker det! Jag hade egentligen behövt den där jackan, för det var inte alls kallt. Men eftersom solen inte sken lät jag mig luras ;)

Pappa bland yoghurtförpackningarna - hm, tja - fast jag tycker ju att hans syn väl d'r han står *garv*

Tack för länken - uppskattat.
Kramen,
Ma

 
Ingen bild

Maria

12 februari 2013 16:18

Kul och bra bilder och texter - som vanligt :)
Kram

Lambergsfrua

12 februari 2013 17:52

Tack Maria! :)
Kramen,
Ma

 
yvonne

yvonne

12 februari 2013 16:52

Det där höghuset kommer jag då inte att åka upp i, om jag någon gång kommer till Las Palmas, huuu!

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

12 februari 2013 17:52

Nää, det skulle inte jag heller vilja ;)
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards