Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2013

Ännu ett foto berättar

Av Lambergsfrua - 21 augusti 2013 10:00

Den sköna sommaren  har övergått till sensommar. Flickan har fått vara på sommarstället hela sommaren, trots att föräldrarna inte varit lediga. En kvinnlig vän till familjen har fått vara där med sina två små pojkar mot att hon sett till Flickan. Ett arrangemang som fungerar. Rosorna i trädgården på sommarstället har blommat ut, jordgubbarna är ett ljuvligt minne blott, men plommonträdets grenar dignar av söta guldgula frukter. Flickan plockar direkt från trädet, äter nöjt och spottar ut kärnorna i rabatten bredvid i hopp om att ännu ett plommonträd ska komma upp.

Det är en mycket speciell dag. Hon fyller år, 7 år närmare bestämt och ska börja skolan om bara några dagar. På morgonen har hon fått födelsedagsbricka på sängen, en kopp varm mjölkchoklad och mammans hembakta tårta. Och paket förstås.
I paketet ligger en skolväska! Rutig som hon har önskat. Väskan har ljus skinnkant och läderknäppe.
Flickan är förtjust, dricker upp sin choklad och äter tårtan. Det är egentligen en sockerkaka gräddad i vedspisens ugn i en stekpanna. Mamman har delat kakan i två delar, brett hemlagad äppelmos på den undre botten, tryckt fast den övre delen på moset och sedan siktat florsocker på.

Flickan klär på sig, hänger skolväskan över axeln och går ut i solskenet. Väskan har hon på sig hela dagen. Det finns inget i väskan ännu, men hemma i stan finns redan ett fint pennskrin i trä. Locket skjuter man åt sidan och dår ligger en blyertspenna och suddgummi. Det är stort att börja skolan och hon ser fram mot det med både förväntan och lite oro - som barn har gjort i alla tider.

Hennes faster Dagmar med man är på besök från Malmö och det är hennes arm, som syns på bilden. Hon har inga egna barn. Hon leker gärna med Flickan, som trivs i hennes sällskap.

Flickan har skolväskan på sig hela dagen och på kvällen, när hon ska sova, lägger hon väskan på stolen bredvid sängen. Det kommer att blir det första hon ser, när vaknar nästa norgon.

Önskar er alla en fin dag!

Varm kram,

Lambergsfrua   

 
 
Ditte

Ditte

21 augusti 2013 20:52

Jag tyckte också alltid det var roligt att börja skolan! Särskilt i de mindre klasserna...och jag minns luften på hösten, klar och fin! Kul att du berättar här!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

21 augusti 2013 22:09

Du har rätt Ditte! Det är något speciellt med luften då i augusti, när skolan börjar. Det är inte längre sommar, men inte heller riktig höst. man anar att den är på intågande dock.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Suss

Suss

24 augusti 2013 21:53

Fina minnen, det jag minns nästan bäst från första åren i skolan är just när den nya skolväskan skulle köpas varje höst. Fast jag kanske hade samma två år i rad, men det minns jag inte! Så söt "flickan" är!KRAM!

http://leontina.blogg.se

Lambergsfrua

25 augusti 2013 16:03

Jag tror att jag hade den där väskan ett par år, sen fick jag en ny med lite annat rutmönster. Den väskan hängde på ena axeln, inte från axeln tvärs över magen som "förstagluttarna" hade ;)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

25 augusti 2013 19:50

Och en väldigt fin väska var det ju faktiskt ;)

Lambergsfrua

26 augusti 2013 16:54

Mmm - och det tycte jag också. Min vän Maggan berättade nyss, att hon hade fått en nästan likadan - men det var hennes nya röda träskor, som fick följa med i sängen. :)
Kramar,
Ma

 
Ingrid

Ingrid

27 augusti 2013 21:24

Jag skulle önska att jag hade några kort från min skoltid, men det finns inte ett enda, förutom några klassfoton. Det är en trevlig berättelse vi får ta del av, tack för den!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

28 augusti 2013 16:05

Visst är synd att man inte har så många foton, alternativ inga foton kvar från skoltiden. Jag har faktiskt inte något skolfoto kvar förrän från gymnasiet. Det från första klass har jag fått av en klasskamrat via Stayfriends.
Fotot från min 7-årsdag med skolväskan har mamma tagit. Hon var flitig med kameran under min uppväxt.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Lasse

5 september 2013 10:36

Helt underbart skrivet, inte utan att man blir alldeles rörd!!

Lambergsfrua

5 september 2013 18:51

Åh, men tack Lasse! Det gör mig mer än glad, om du blir berörd av det jag skriver.
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards