Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Vackra och inte fullt så vackra ortsnamn

Av Lambergsfrua - 23 januari 2014 17:15

Hos bloggaren och författaren Bosse Lidén läste jag, att Morgongåva är det vackraste svenska ortsnamn han vet Och visst är det vackert! Det för tankarna till en romantisk kärleksförklaring.   

Annat var det förr. På bröllopsdagen gav svärföräldrarna en morgongåva till sonens hustru - om de hade ekonomiska möjligheter vill säga. Ofta var det ett torp med lite mark för husbehovsodling. Det skulle trygga hustruns underhåll, om mannen dog före henne. På den tiden ärvde hustrun inte sin man, så det var helt enkelt ett praktiskt arrangemang. Inte mycket romantik där inte.


Men anledning av Bosses inlägg, började jag själv att fundera på vilka ortsnamn, som jag tycker är vackra och visst finns det en hel del.


 

Sunne till exempel, som ligger så vackert vid Fryken får mig att tänka på sol, skog och ibland snö därtill.


Haväng på Österlens kust är ett annat namn som väcker positiva känslor. Där har vännen M. och jag övernattat på vandrarhemmet sommaren 1958,  då vi cyklade runt i Skåne oh på Bornholm.

Högalid i Stockholm är ingen ort utan en stadsdel - man jag tycker det är ett fint ord.
Fagersanna i Skaraborg klingar också vackert i mina öron.

Mindre vackra, ja rentav riktigt fula ortsnamn finns det också.

 
Min lista toppas av Snålkuk. Ja förlåt alla, men berget i Lappland här vid vägen till Kvikkjokk heter faktiskt så. Första gången vi passerade det trodde jag, att jag läste fel på kartan - eller att eventuellt var ett feltryck.   

 
Mensträsk  nära Norsjö i Västerbotten låter inte direkt fräscht, tycker jag, men det är en turistattraktion. Dit från Örträsk går nämligen Sveriges längsta linbana för persontransport, ursprungligen byggd för att transportera malm till Boliden.

Fittja väster om Stockholm föranledde en hel del generade fniss och lätt blossande kinder, när jag växte upp.    

 

Trosa tyckte jag mest var ett larvigt namn att döpa en plats till, men nu reagerar jag inte alls på den lilla idyllens namn. Fotot har några år på nacken och de två fotona är sammanfogade på ett ganska oproffsigt sätt, men det får ni stå ut med   

 

Grovare norr om Ulricehamn är väl inte så knepigt i sig, men förr visade skylten avståndet från Ulricehamnsvägen till orten. Det stod Grovare 6. Skylten stals upprepade gånger tills Vägverket tröttnade och kortade av sträckan till Grovare 5 i stället.

Här i Värmland finns Liksåsen mellan Karlstad och Kristinehamn. Riktigt osmakligt namn om ni frågar mig. Likenäs norröver är lite mer acceptabelt. Värmländska Stöllet låter inte särskilt - hm - smart.

Sexdrega och Köttkulla platsar även på min "fula ortsnamn"-lista. Båda vägskyltarna kan man se på vägen mellan Ulricehamn och Jönköping.

i början av 1960-talet praktiserade jag en vecka i den lilla B-skolan i Snopptorp utanför Eskilstuna. Det hade mina klasskamrater väldigt roligt åt, men där var det ingen som tyckte att namnet var särskilt märkvärdigt. Man vänjer sig tydligen vid det mesta - även konstiga och fula ortsnamn.

Önskar er en skön kväll.


Varm kram,

Lambergsfrua   

 
 
Ingrid

Ingrid

23 januari 2014 17:33

Kräklingbo är inte speciellt vackert det heller!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

23 januari 2014 22:13

Nä Ingrid, det håller jag helt med om.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

23 januari 2014 17:53

He he, vilka tjusiga ortsnamn det finns. Fittja och ord som innehåller den första ordleden syftar ursprungligen på våtmark eller översvämmad ängsmark. Agnefit och Fituna är andra platsnamn, och så har vi förstås det fula ord vi alla tänker på men inte gärna säger. Ortsnamnet Vintrosa hade jag kul åt när jag först hörde det, men förmodligen kommer det ursprunglingen från "vetrarhús", dvs ett hus avsett för vinterboende. Det har med andra ord inget med vinindränkta underkläder att göra som jag fick för mig när jag var liten ;)

Lambergsfrua

23 januari 2014 22:16

Vintrosa som i hjärnan blir vin-trosa gillar jag. He he.
Oavsett ursprung på ortsnamnet Fittja, är jag glad att jag inte har det som postadress. Fituna tycker jag faktiskt låter ganska fint - antagligen för att jag vet hur fint det är därute på Södertörns västkust.
Kram,
Ma

 
Anita

Anita

23 januari 2014 18:21

Dina ortsnamn fula / vackra är väl så som jag också tycker ... Suntak och Acklinga utanaför Tidaholm är förfärliga namn tycker jag. Svåra att säga så det låter naturligt. Pröva får du se ...

Negerbyn får de väl byta ut namnet på så de inte blir inspärrade. Arslerud är väl heller inget jag gärna flyttar till och heller inte Gula Röven ... Ja listan är lång. Det jag inte förstår är att de en gång uppkommit. Har det varit av människor utan ordförråd eller har de ord vi reagerar över inte uppkomna förrän efter dopet av orterna.
Tack för trevlig och kul läsning.
Kram från mig !!

http://resenarskan.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

23 januari 2014 22:23

Acklinga kan jag stå ut med men Arslerud eller Gula Röven känns mindre kul. Där vill jag inte bo.
Finns det verkligen en plats som heter Negerbyn i Sverige idag?? Vi hade ju kvarteret Negern här i stan, men det har man efter diverse rabalder som gav genljud i hela landet.
Jag säger som du - hur tänkte man vid namngivningen?
Stora kramen,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Maria

24 januari 2014 19:03

Snopptorp!?! Underbart! Det hade jag helt missat:)
Men jag passerade faktiskt Sexdrega för ett par månader sedan :)

Lambergsfrua

25 januari 2014 12:26

Hur kan man bara missa ett sånt ortsnamn ;) Hos mig ahr det gjort ett outplånligt intryck - men kanske mest för att skolan var så liten och mysig och barnen trevliga.
Kram,
Ma

 
Ditte

Ditte

25 januari 2014 14:05

Visst är det kul med ortsnamn! Och om man läser om dem så kan det visa sig att det inte alls betyder det man tror idag... Du glömde Frufällan också ;) det har du väl passerat många gånger! Snopptorp, hahaha, har jag aldrig hört talas om!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

25 januari 2014 18:48

Ja men det är klart att Frufällan platsar i gänget konstiga ortsnamn. Jag tror, att jag har förträngt det namnet, för i Frufällebacken på hemväg till Ljung från Borås, krockade vi med en Volvo 1983. Vi klarade oss med diverse skador - inget roligt minne alls.
Snopptorp finns faktisk - men jag skulle ju inte vilja bo där ;)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Suss

Suss

26 januari 2014 19:34

När jag flyttade till Västerbotten 1978 fick jag höra ett av de fulaste ortsnamn jag kunde tänka mig. Det var så fult, att de bytt namn på byn på 50-talet. Innan hette det "Kräkångersnoret", men nu heter byn Lövsele.
Något vackert ortsnamn har jag inte tänkt ut, jag svarade direkt jag läste ditt inlägg som var väldigt roligt! Jag får fundera på lite mer vackra och fula ortsnamn. KRAM!

http://leontina.blogg.se

Lambergsfrua

27 januari 2014 14:17

Det var ett fruktansvärt fult ortsnamn! Rentav riktigt äckligt. Usch!! Då låter ju Lövsele som rena sunnanvinden i jämförelse.
Ha det gott!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Erik

1 februari 2014 14:11

Haha, ja, jag minns att både jag och Uffe hoppade till när du utbrast vad berget vi åkte förbi hette. De har ju lite blandade konstiga namn däruppe, vi åkte ju förbi både Kukkola och Karunki på en annan Norrlandsresa!

Lambergsfrua

1 februari 2014 19:17

Roliga minnen, Erik - men jag tror vi blev lika förvånade alla tre. Ett berg/en plats kan bara inte heta så - fast det är tydligen inte omöjligt ;) De andra ortsnamne minns jag också myclet väl och jag monns dessutom hur ivrig du var att få ett foto med skylten Kukkola... ;)
Kramen :)

 
Ingen bild

Msson

2 april 2014 14:01

Kolla denna sidan oh å ett gott skratt
http://metrobloggen.se/malmqvist/snuskiga_ortsnamn/

 
Ingen bild

Msson

2 april 2014 14:04

Kolla in denna också
http://lenays.blogg.se/2009/may/snuskiga-ortsnamn-i-sverige.html

Lambergsfrua

4 april 2014 13:02

Ja du Msson, det var inte dåligt - eller jo, det var det ;)
Hälsningar från en lätt rodnande Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards