Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 1 november 2010

Släktforskning

Av Lambergsfrua - 1 november 2010 10:22

NU har jag äntligen kommit till skott och köpt ett åttamånaders abbonemang på Genline. I går satt jag framför datorn några timmar och stirrde på rader av namn skrivna med snirkliga krumelurer till bokstäver. Det är ett effektivt sätt att få rödkantade ögon kan jag konstatera   


Med utgångspunkt från min pappa har jag hittat uppgifter om min farfar och farmor och dessutom om ett par farböder. Mina farföräldrar levde inte, när jag föddes och för övrigt var mina föräldrar inte överdrivet släktkära, så kontakten med framför allt pappas syskon var sporadisk.


Eftersom jag aldrig släktforskat förut är det många funktioner i Genline, som jag inte vet riktigt hur jag ska utnyttja, men det löser sig nog det också.


Snart dags för dags jobb på SDR-kontoret.

Önskar er en fin början på veckan.

Soliga kramar till alla som tittar in hos mig!   

 
 
wiper

wiper

1 november 2010 11:23

Ser att du släktforskar och förstår att det är kul. Spännande att hitta släktingar bakåt i tiden och jag ser att du kommit en bit på väg.

Ha en fin första november
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

1 november 2010 20:46

Ja Wiper det är faktiskt riktigt roligt - men mer tidsödande än vad jag hade trott.
Ha en fortsatt skön måndagskväll!
Varmaste kramar!

 
yvonne

yvonne

1 november 2010 13:40

Det är intressant med släktforskning! Man vet aldrig vad man hittar...lättast är det att följa om man har präster i släkten, då blev det mycket dokumenterat (ja, jag har det då inte ;) Lycka till!

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

1 november 2010 18:58

Tack Yvonne! Nä någon präst finns inte i vår släkt det kan jag lova ;) Däremot finns det korpral, stadsbud, lantbrukare och skomakare. Den sistnämnde har jag inte hittat i kyrkböckerna än, men vet via muntlig tradition att han ska finna i Ystad nån gång på 1700-talet. Visst är det spännande :D
Soliga kramar!

 
Ingrid

Ingrid

1 november 2010 14:57

Hejsan!
Nu har du många roliga timmar framför dig. Jag håller inte på med släktforskning själv, men yngste sonen gör det desto intensivare. Nu har jag hittat ett An-arkiv över gotlänningarna och det är jätteroligt att gå in där, slå på ett namn, och sedan få upp flera generationer tillbaka. Jag slog på Åkes namn och då fick jag med fem generationer och kom tillbaka till 1750-talet. Tänk vad man kan hitta på nätet och mer och mer blir det ju fler arkiv som digitaliseras.

Ha en fin måndag!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

1 november 2010 18:54

Ja men, det låter ju helt suveränt! Tänk att kunna forska tillbaka via ett arkiv på det sättet. Kanske det finns ett An-arkiv för Skåne också, varifrån min pappa kommer. Kyrkböckerna är innehållsrika men väldigt omfattande. Svårt att pricka rätt, tycker jag - i alla fall så här i början, när jag är ovan.
Digitaliseringen är helt fantastisk :)
Ha det gott!
Soligaste kramar!

 
Suss

Suss

1 november 2010 16:24

Genline, det låter spännande. Min mor har släktforskat, så en del vet jag och min kusin på fars sida, men det fattas många bitar ändå. Lycka till med rotandet i rötterna. Kram

http://www.leontina.blogg.se

Lambergsfrua

1 november 2010 18:50

Tack Suss! Ja du, rota är rätt uttryck för detta arbete med kyrkböckerna.
ha det gott!
Soliga kramar!

 
Lena

Lena

1 november 2010 19:32

Vad spännande att få veta mer om släkten. Ångrar att jag inte skrev ner allt som min pappa berättade medan tid var. Lycka till i ditt forskande! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

1 november 2010 21:10

Ja men Lena, det är precis samma sak för mig. mamma berättade massor om sin släkt och pappa en hel del också, men då brydde jag mig inte och nu är det sedan länge sen för sent.
Varmaset kramar!

 
Agneta

Agneta

1 november 2010 20:05

Hej!
Men åh så spännande! Jag har letat på nätet men inget hittat och vet inte vilka kyrkböcker som finns till hands? Jag älskar detta med släktforskning och jag vet att det finns mycket av intresse i min släkt.
Tack för bra tips, ska kolla upp det där.
Lycka till!
Kramen, Agneta

http://www.agnetas.name

Lambergsfrua

1 november 2010 20:50

Ja du Agneta, det här med släktforskning är verkligen mycket roligt och spännande. Tyvärr verkar enda sättet att komma åt kyrkböckerna vara ett abonnemang och det är inte billigt. Därför har jag tvekat ganska länge. Ca en tusenlapp inklusive moms för åtta månader har jag betalat. Det svider, så nu gäller det att leta fram så mycket fakta som möjligt under den här tiden.
Det finns antagligen billigare alternativ, men jag har inte hittat dem.
Mina varmaste kramar till dig!

 
Jan

Jan

1 november 2010 20:52

Hej
Om du vill ha lite starthjälp kan du besöka min blogg Släktforskning för noviser. Där finns också en flik med Nybörjarhjälp som kan vara nyttig.
Välkommen och lycka till.
Mvh
Jan

http://slaktforskning.blogspot.com

Lambergsfrua

1 november 2010 21:24

Hej Jan!
Vad jätteglad jag blev över din kommentar! Precis en sådan funktion, som du erbjuder för noviser är jag i stort behov av - tusen tack! Jag ska gå in och kolla igenom din nybörjarhjälp i morgon. Underbart med engagerade och hjälpsamma människor, som delar med sig av sin kunskap :)
Varmaste hälsningar!

 
Ruth

Ruth

1 november 2010 23:03

Tror säkert att du redan nu har hittat många intressanta personer i ditt släktträd och flera blir det. Alla jag känner som håller på med detta säger att det blir som et gift, så jag kan bara önska dig lycka till. Kom ihåg att det är i motvind som en drake stiger, så kämpa på !
Kram vännen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

2 november 2010 22:28

Tack snälla Ruth!
Ja, jag har kommit en bit på väg, men svårigheten är att hitta folk, när man inte känner till vilken församling de bodde i. Jag skulle önska att det gick att bara söka på namn. Det går antagligen, men jag har inte kommit på den funktionen - än ;)
Gillar ditt talesätt om draken - det ska jag lägga på minnet :)
Mina varmaste kramar till dig min vän!

 
Ingmarie

Ingmarie

2 november 2010 10:39

jag har massor av skivor som jag kollar i..genline är lite för dyrt för mig tyvärr
lycka till, har du alla skivor också till forskningen eller

http://mimmiros.blogg.se

Lambergsfrua

2 november 2010 22:25

Vad är det för skivor du kollar i? Sveriges befolkning 1970? Sveriges dödböcker? Något annat??? Allting kostar tyvärr pengar. Efter mycket moget övervägande tog jag ett åttamånaders abonnemang på Genline för att komma igång och jag klarade mig under tusenlappen - men det är på tok för dyrt, tycker jag.
Mina varmaste kramar till dig!

 
kristinakicki@yahoo.se

kristinakicki@yahoo.se

2 november 2010 14:42

Det låter kul med släktforskning. Min bror har forskat lite, så jag har några led bakåt klara. min pappa är 95 år och han är mycket för att vi ska veta släktens historia. För ett år sen skrev han ner en lång berättelse hur det var när han var barn. Han finns även på band.
Det är nog först när han är borta som vi barn förstår värdet av detta.
Lycka till med din släktforskning.
Kramar till dig

http://kristinakicki.bloggplatsen.se/kristi

Lambergsfrua

2 november 2010 22:22

Vad fantastiskt, att din pappa har skrivit ner sin berättelse och även talat in på band. Oj, vad jag önskar att jag hade haft den förmånen - det är guld värt. Mamma dog när jag var 27 och pappa fyra år senare. Då var jag helt upptagen med familjen som utökats med två små barn, husbygge och jobb. Vem tänkte då på vikten av att känna till något om sina rötter. Inte jag i alla fall. När jag sen blev lite intresserad hade jag bara min moster kvar att fråga och då hade hon drabbats av afasi efter en stroke.
Men lite fakta har jag utgå från, så det ska nog inte vara helt omöjligt att komma lite bakåt i tiden ;)
Varmaste kramar!

 
Anita

Anita

2 november 2010 22:55

Jaa du kära Lambergsfrua, nu har du jobb. Jag tyckte inte om Genline utan tog AD-online istället. Fotograferade i färg är de och lättare att läsa. De har tydligare och ett lättare system (enligt mig alltså). Fyktskador och annat otydligt är justerat. Just nu har jag inget men skall ta AD snarat igen.

Hoppas du får en trevlig helg med sonen !!!
Stor kram från mej !!

http://kronblad44.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

3 november 2010 10:50

Anita!
Jag misstänker att du har helt rätt om Genline och AD-online. Jag var inne och kikade på dem båda och på Rötter - men tog åtta månader på Genline, eftersom det var ett "erbjudande" med rabatterat pris. Dyrt ändå, men de andra är ju inte heller gratis. Suck.
Ska bli kul att träffa Sonen igen :)
Mina varmaste kramar till dig min vän!

 
Agneta

Agneta

3 november 2010 00:59

Hej igen vännen!
Jo, jag kom på att du kan sända ett mail till Landsarkivet som jag gjorde här i Göteborg. Helt gratis om det bara gäller några enkla frågor så där i starten och svar har jag fått två ggr. Bekvämt som attan. Vill man ha lite mer info så tar dom betalt, men det är det värt. Jag är usel på att läsa andras handstilar och är dom då gamla, ja då är det kört helt, för min del. Då får landsarkivet kolla upp saken, skicka papper hit och räkning. Att hitta släktingar via Nätet verkar gå bättre när man kommit en bit bakåt i tiden.
Det bästa är att själv gå till landsarkivet och leta, helt gratis!
Tyvärr fastnade jag direkt på min farmor som jag vet är adopterad, men fick besked via mail att hon är adopterad/född i Vänersborg, av alla platser ;-) Har ringt till Vänersborg för att få lite mera info. men det var då inte så lätt inte.
Adoptioner kan kansek vara lite svårt, man vet ju inte om det finns någora uppgifter då hon föddes i slutet på 1800-talet.
Var inne på Genline och kikade men det var "Tokdyrt", bättre då att maila till att börja med, gratis.
Om du söker på en speciell plats/landskap så ring och kolla med dom direkt så att du får besked om vart du skall vända dig, blir lättare då.
Ta en titt på nätet efter Landsarkiv så får du lite mera "kött på benen".
Lycka till!
Ha de så trevlig med din "Göteborgsson".... ;-)
Kramen, Agneta

http://www.agnetas.name

Lambergsfrua

3 november 2010 10:45

Men tusen varma tack, Anita för all matnyttig information om hur man kan gå tillväga för att få lite fler uppgifter! Några adoptioner, som kan krångla till det, har vi inte i släkten - vad jag vet.
Egentligen tycker jag att de här uppgifterna borde vara gratis, men det ligger så klart mycket arbete bakom att digitalisera dem.
Genline kändes häftigt dyrt, men jag hade faktiskt lagt undan lite varje månad från lönen på LBC Frakt, så jag kunde köpa det där abonnemanget utan direkt dåligt samvete - men visst svider det ändå.
Mina varmaste kramar!
PS. Sonens tåg är snart på ingående :) DS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards