Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 3 december 2010

Av Lambergsfrua - 3 december 2010 13:29

Nerresan

Vi och våra vänner Anneli och Rune var de enda resenärerna från Karlstad. Vi hämtades av bussen direkt utanför vår port! Mycket uppskattat i den arla morgonstunden.   


Merparten av våra medresenärer klev på i Åmål, så vi blev inte ensamma på resan, som vi misstänkte i början   


Det snöade rejält på Dalboslätten och nere i Vänersborg, men det slutade strax norr om Göteborg.


Vid rastplatsen "Hos mamma" bjöd vår chaufför Bengt på "bussfika" och varmkorv.

Inte helt fel tyckte våra vänner och Mannen i Mitt Liv. Jodå, jag var nöjd också - även om jag tyvärr inte dricker kaffe.

Toaletterna på den rastplatsen lämnade mycket i övrigt att önska..


Solen bröt igenom molnen, när den var på väg ner för dagen - då var vi nere i Danmark. Som synes låg det snö på marken där också. 


Gadebusch

Under vår vistelse nere i Tyskland bodde vi i den lilla staden Gadebusch i forna DDR.


Hela området blev svenskt 1648 och förblev så i 155 år. Ett slag Slaget vid Gadebusch ägde rum 1712, där svenska hären leddes av Magnus Stenbock. Till vår förvåning och glädje är man faktiskt stolt över sin svenska historia och anknyter gärna till den på olika sätt.


På torget står t.ex en skylt som visar hur långt det är till vänorten Åmål.


Merparten av resans deltagare kom ju som sagt från Åmål och hade varit i stan tidigare. Det blev många glada återseenden och kramar, när vi kom fram till hotell Christinenhof där ägarparet stod och välkomnade oss.


Inne i entréhallen finns ytterligare bevis för vänskapsbanden mellan de två städerna.


 

I matsalen väntade en mycket smaklig trerätters middag - och menyn var skriven på svenska och danska!


Anneli studerade menyn medan MiML bara var allmänt nöjd.


Jag och Rune poserar världsvant *fniss*. Tänk sådana där gardiner hade vi i vårt sovrum på 70-talet och jag tyckte de var så fina. Det kan jag förresten tycka nu också, även om de inte skulle passa in riktigt i stilen hemma hos oss idag. Stil och stil förresten - ja, ni förstår nog vad jag menar i alla fall   


På huvudkudden låg den här lilla chokladtomten och önskade oss godnatt.


Schwerin

Något vi verkligen gillade med den här resan var att állt skedde på ett avslappat sätt och i lugn takt. Flera gånger fick vi i gruppen själva t.ex avgöra tiden för återsamling.


Schwerin
är en ganska stor stad med ca 100.000 invånare. Bland mycket annat att se på finns ett fantastiskt sagoslott vid sjön. Jag lyckades tyvärr inte få något bra foto på det.


I den gamla stadskärnan
finns ett av Nordtysklands största torg - alltså gott om plats för en julmarknad.   


 

Läckert med julstjärnor i blomlådorna, men jag misstänker att de inte är äkta. En dekorativ färgklick är det i vilket fall som helst, tycker jag.


Kanske läge för några mjuka klappar i år?


Som på alla julmarknader finns det en uppsjö av tomtar av alla de slag.


Här vankas det nybakade flottyrbullar typ munkar. Den lilla seniordamen ska nog ta med sig ett par hem till kaffet.


På alla tyska julmarknader säljs stora vackert dekoreeade pepparkakshjärtan med gulliga texter som t.ex Jag älskar dig, Du är min skatt, Världens bästa vän/mamma/pappa/fru/man/dotter/son eller annan tänkbar släkting    


Naturligtvis måste vi värma oss med en Glühwein! Mit Schuss!  Det betyder att vinet har spetsats med 2 cl valfri spritsort - vanligen rom eller vodka.


Sen var det läge för en rejäl Bratwurst grillad på en stor hängande rundgrill. Ja själva grillen hänger ju förstås inte, bara gallret som är höj och sänkbart för att få bästa grillning. Gott!


 

De här herrarna verkade intresserade av en Bratwurst. Varför de var (ut)klädda på det här viset vet jag inte, men jag fick mer än gärna fotografera dem. Jag gillar den högra killens originella vandringsstav!


Pariserhjul för den som vill betala för att sitta still och frysa. Måsen seglar över vimlet - helt gratis   


Kanske roligare då att ge sig ut på hal is - även om tjejen till höger inte verkar uppskatta just det här ögonblicket   


Vi föredrog att dra oss in i värmen på ett konditori/café - o, oj, oj, vilka läckra bakverk man kunde smaska i sig där. Nänä, det gjorde vi inte   



Sen provade våra gubbs lite tuffa huvudbonader - men det blev inget köp. Jag tycker MiML passar i sin, men det tyckte inte han. Då. Nu när han sett fotot, ångrar han sig nästan.


Nu för det räcka med bilder för idag. Fortsättning följer senare.

Önskar alla en härlig fredagskväll!


Varmaste kramar,

Lambergsfrua    















Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards