Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2011

Solig oktobersöndag

Av Lambergsfrua - 16 oktober 2011 15:51

Städningen av köksskåp- och lådor fortsatte i förmiddags och nu är jag nästan klar. Bara skåpet för torrvaror (sådant som man förr hade i ett skafferi) och ugnen är kvar. De får vänta till någon gång i veckan, för idag har jag inte lust mer och i morgon jobbar vi och har sedan styrelsemöte.


Intressant var i alla fall, att jag längst ner, längst in i grytskåpet hittade en praktiskt taget oanvänd kastrull, modell större    Antagligen har vi köpt ett set om flera kastruller och inte haft något behov av den där stora...


Solen skiner idag, så vi tog en lite kortare promenad, eftersom hälen är inte helt samarbetsvillig ännu.


Den vackra hängbjörken som vi ser från vårt sovrumsfönster är ännu vackrare på nära håll.


Ännu blommar den lilla rosen, som har planterats av en trädgårdsintresserad kvinna i vår förening. Pinnen är ditsatt mest som skydd mot gräsklipparen. Det är lättare att se en hög pinne än en liten blomma


Visst är det bra med cykelställ - men varför använder man det då inte utan ställer cyklarna mellan själva ställen??? Se där ett av livets stora mysterier     

Det har varit ovanligt varmt under en period och det märks på olika sätt i naturen.


Jordgubbarna har kommit in i andra blomningen, men lär ju inte hinna sätta frukt. Jag tycker att de nästan ser lite rörande ut där bland höstlöven.


I går eftermiddag ringde det på dörren. Utanför stod lugne, trevlige Joakim, som är husets yngste boende. Han förklarade att hans "tjej" fyller 20 är i veckan och det skulle firas här i går kväll. Han hoppades att ingen skulle bli störd av firandet och om så var, skulle vi inte tveka att ringa på hos honom. Vi tackade för att han berättat och önskade honom och "tjejen" en trevlig kväll med kompisarna.


 

Vi plockade fram det här meddelandet åt honom att sätta på sin dörr - men han trodde inte, att det skulle behövas

Och så gick han till nästa dörr och ringde på.


Visst blir man glad av sånt! Det finns massor av fina och hänsynsfulla ungdomar, men det är inte de som märks eller låter höra talas om sig.

Och nädå - ingen i huset blev störd   


Önskar er alla en fin fortsättning på denna söndag!

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

 
 
Ingen bild

Maria

16 oktober 2011 17:44

Djupt imponerad av köksröjningen - visst är det fascinerande vad man kan stuva undan längst in i skåp o gömslen. Kan bli intressant att se vad vi hittar i mina garderober :)
Snyggt jobbat av grannen som kom förbi o varnade. Kommer själv fortfarande ihåg den lapp jag satte upp första gången jag hade fest i lägenheten på Värmlandsgatan (!) på Norrby.
Kram Maria

Lambergsfrua

16 oktober 2011 18:16

Tack Maria, det gläder mig att kunna imponera lite på dig =D Jag är gärna med dig och utforskar garderoberna;) Lappar kan vara väldigt positiva också.
Kramar från oss båda,
Ma

 
Gunnel

Gunnel

16 oktober 2011 17:49

Visst finns det många trevliga ungdomar, men som du säger...de märks aldrig. Trevlig söndag

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

16 oktober 2011 18:14

Ja du Gunnel, synd bara att vi inte uppmärksammar dem mera.
Varm kram!

 
yvonne

yvonne

16 oktober 2011 18:29

Ähum...jag får väl räkna mig till de där som ställer mig mellan ställen ;) Jag har fått för mig att framhjulet inte gillar att klämmas in i ett ställ utan lätt kan bli skevt..men det är väl kanske inte sant :P Rolig lapp, hihi..Har du läst David Batra, Den som inte tar bort luddet ska dö! Den och hans nyare är jättekul...
Grattis till din lyckade städning! Det är skönt när det är gjort...Kram!! Kanske vi kan ses nån dag i höstsolen...

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

16 oktober 2011 19:56

He he, jaså det är därför man ställer cykeln så. Tack för den förklaringen. Jodå jag har läst Davis Batras "Luddet..." Jätterolig. Däremot inte hans senaste. Just nu har jag fullt upp med "En dag", men jag ska kolla efter David Batra sedan.Tack, jag känner mig jättenöjd med köksstädningen, även om en del återstår.
Träffas? Gärna! Förslag?
Kramar!

 
Ruth

Ruth

17 oktober 2011 09:22

Långt har du kommit i ditt röjröj, så jädrans nöjder man känner sig när det är klart. Röjer jag för länge och lusten börjar ta slut så blir det bara slarv och så skall det ju inte vara. Cyklar utanför stället är att föredra, har själv råkat ut för ett skevt hjul. Dom står så nära varandra i stället, om någon skall ta sin hoj och tränger sig i mellan och puttar till cykeln bredvid kan det bli skevt. Fortfarande står träden färglada och pryder ögonen. Rosor är envetna och vill inte ge upp, känner igen mig där haha. Hoppas din häl snart blir goér mot dig igen. Ha det gott vännen.
Kramelikram

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

17 oktober 2011 10:30

Ja du min vän jag känner mig så nöjd, nästan lite självbelåten efter röjröjet (härligt ord!)
DEt där med skeva cykelhjul har jag aldrig tänkt på eller upplevt, men "Blogg-Yvonne" skriver samma sak, så det är tydligen en risk - och det vill man ju inte utsätta dyrgriparna för.
Jag håller med dig om att färgprakten nu är helt fantastisk nu. Säsongens sista rosor lyser klart och gläder. De är ju nästan ensamma blommor i trädgårdarna nu och märks desto mer - uppskattat.
Önskar dig en fin höstdag!
Varma kramar!

 
Suss

Suss

18 oktober 2011 14:45

Det var en riktigt rolig lapp, en sådan skulle man ha haft förr.
Jag ställer aldrig min cykel i stället efter att ha fått den knuffad och hela framhjulet snett. Fick lov att byta alltihopa. Numera parkerar jag bredvid!
Vackra växter så här i sista andningen, mina håller på likadant! Kram!

http://www.leontina.blogg.se

Lambergsfrua

18 oktober 2011 17:16

Tänk Suss, jag har aldrig funderat på varför cykelställen inte används. Nu är ni flera som gett mig en vettig förklaring. Cyklar idag är ju så dyra, så man vill vara rädd om dem.
Nu håller jag tummarna för att nästa frostnatt dröjer ett tag, så vi kan fortsätta att njuta av sommarens sista blommor =D
Varm kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards