Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 27 oktober 2011

Av Lambergsfrua - 27 oktober 2011 17:41

Igår

Efter frukost och tidningsläsning i lugn och ro var det dags för ett besök hos frissan för klippning. Det är inget som jag gillar, men något som ju måste göras ändå med jämna mellanrum.


Efter lunch skjutsade vi kära Barnbarnet till sjukhuset för ännu en påfyllning av anti-allergivaccin. Han ska alltid vara där i god tid och måste sedan stanna kvar ca en halvtimme efteråt, om det mot förmodan skulle bli en oönskad reaktion.


Under tiden satt vi i cafeterian och läste. Tyvärr är mysfaktorn där ganska låg. Den ligger alldeles vid huvudentrén och man inte har så mycket ljuddämpande textilier, tavlor eller ljudabsorberande takplattor. Det är en jämn ström av folk, som hastar förbi. Det är en ljudridå av smattrande klackar, skrammel från porslin och bestick mot hårda brickor och bord och självklart pratsorl. Då är det en stor fördel att ha hörapparater - bara att stänga av!   


Vi lämnade sedan tillbaks Barnbarnet till skolan och uträttade några ärenden. 

Efter middagen begav vi oss till Karlstad Teater - vanligen kallad Värmlandsoperan.

Det är en fin gammal byggnad från slutet av 1800-talet.


I foajén förvånades vi något över den höga ljudnivån och den ungdomliga publiken, men insåg sedan att flera skolklasser var där. Jag skulle gissa att det var elever från flera klasser på gymnasiets estetlinje.


Det var
musikalen "Crazy for you", som lockade både yngre och äldre. Många av ungdomarna verkade helt okunniga om, hur man uppför sig på en teater - eller över huvud taget ute bland andra människor. Det är ju så enkelt, som att visa hänsyn till sina medmänniskor. 


En del killar kom in i salongen med stora jackor och neddragna luvor eller uppfällda huvor. Det hejades och tjoades mellan bänkraderna och balkongerna och i pausen slängde bland annat några tjejer upp fötterna på det tygklädda balkongräcket. Jodå, det fanns lärare med, men de verkade luttrade och accepterade en hel del.


Vi fick se en fartfylld föreställning med vackra kläder, mycket sång och helt fantastiska dansare -  allt utfört med humor och glimten i ögat.

Till ungdomarnas försvar ska sägas, att de var knäpptysta under föreställningen och mycket intresserade åskådare. Alla medverkande fick uppskattande applåder och det var ungdomarna som började ge stående ovationer vid föreställningens slut - varvid vi vuxna anslöt.


Idag

Det har varit gråmulet hela dagen och runt 10 plusgrader. Jag har fortfarande problem med min häl, så jag tänkte köpa nya skor.


Därför åkte vi
till Ortopedteknik på Hammarö, där en vänlig och kunnig ortopedingenjör kollade mina go'a, sköna Eccoskor och mina sportskor och hur jag står och går - och så min häl förstås. Han klämde och tryckte och vickade. Jag pep aj och oj, när det smärtade. "Du har en slemsäcksinflammation" konstaterade han. "Då är det viktigt att ha stadiga skor, där foten inte kan glida omkring" (fick mig att tänka på en smörklicka på varm potatis!).


Sen vred han på mina skor. Eccoskorna förkastade han helt.    Mina stadiga sportskor fick klart godkänt. Dem ska jag använda och sen ska jag fortsätta med Voltaren gel. Och utrusta mig med ännu mer tålamod...


Önskar er alla en skön kväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards