Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 6 november 2011

Mera om teaterhelgen

Av Lambergsfrua - 6 november 2011 16:14

Så där ja, nu har jag laddat över Sunnebilderna från kameran. Nästa gång vi är på vift, ska jag inte glömma kortläsaren på skrivbordet hemma...


 

Quality Hotel Selma Lagerlöf (här kan vi verkligen tala om svengelska!), som det mötte oss denna grådisiga lördag.


 

Vi har bott på det här hotellet många gånger både privat och på kurser, men det här var första gången som vi fick ett rum på andra våningen med utsikt över Kolsnäs camping och Fryken. Kanske berodde det på att jag mailade till receptionen och berättade, att vi skulle fira en födelsedag.


 

"Välkomstkorgen" var elegant insvept i cellofan. Jag tog bort det, för att man bättre ska kunna se godsakerna här på fotot. Flaggorna hade jag med hemifrån. De är ganska beresta vid det här laget  


   

Vid middagen ställdes en flagga fram på vårt bord. Trevligt och mycket uppskattat av oss båda.


 

Som inledning fick vi "Räktårta med krispig sallad av rädisor" - mm, smakade bra. Bladen påminner lite om rödbetsblad, men jag måste ju tro på kocken. Det var gott och smakrikt.


 

Huvudrätten var "Helstekt oxfilé med madeirasås, sauterade grönsaker och råstekt potatis". Smakade helt fantastiskt.


Till varje rätt fanns ett vinförslag till en kostnad av 395 kr för en helflaska och 103 kr för ett glas. Kalla mig gärna snål, men där går i alla fall en gräns för oss. Drygt 100 kronor för ett glas vin är bara för mycket. Det finns inga propotioner mellan kostnad och smak. Tycker vi i alla fall. Vi drack ett mörkt fylligt bayerskt öl i stället. En vinexpert hade troligen vridit sig av förtvivlan och sagt, att ölsmaken inte "gifter sig" med oxfilén, men då får väl oxfilén fortsätta att vara - ogift  


 

Efterrätten bars in med sprakande tomtebloss - eller man kanske ska säga bloss bara. Det är ju inte jul ännu.


Det skulle ha varit "Chokladfondant med vispad grädde och halloncoulie", men den där chokladfondanten hade säckat ihop, så ny måste tillverkas. Vi erbjöds att vänta på den eller ta cheesecake istället. Vi och många med oss valde cheesecaken och vi ångrade oss i alla fall inte. Stackars arma kocken med sin stab! Jag kan bara tänka mig hur stressigt det var därute i köket. Vi var ju liksom inte de enda gästerna i matsalen...


 

Så var det då dags för kvällens höjdpunkt - farsen.Trots att vi inte hörde allt som sas, hade vi en trevlig kväll full av många glada skratt. Här kan du se Nya Wermlanstidningens rescention


I morse njöt vi av en god hotellfrukost och tog oss sedan hem till Karlstad.

Om dryga timmen kommer Dottern och Svärsonen hit och vi ska äta thaimat, som vi alla gillar. Barnbarnet Erik är fortfarande kvar i Ukraina och Sonen är kvar i Göteborg och pluggar. Han hade tänkt åka upp, men vi tyckte det kändes onödigt för bara en dag.


Önskar er alla en skön söndagskväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua   

 
 
yvonne

yvonne

6 november 2011 20:35

Drygt hundra spänn för ett glas! Haha, nä, där går min gräns också ;) Den går faktiskt lite tidigare :D typ vid sjuttio...Men ni verkar haft trevligt! Jag hör inte allt på en teater heller, men det är ofta kul ändå :) Må så gott, båda två!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

6 november 2011 21:52

Vet du, jag tycker att till och med ca 70 spänn är hutlöst för ett vin som jag kan köpa på Systemet för lika mycket per flaska.
Vi hade jättetrevligt och njöt i fulla drag, fats vi inte hörde allt som sas. Kroppsspråk säger mycket =D
Varm kram!
Lambergsfrua

 
Suss

Suss

6 november 2011 22:31

En sån underbar födelsedagshelg han fick MIDL! Jag hoppas vi kan göra något likande någon gång framöver. Vilken fantastisk mat också, allt verkade toppen och du, vi hade också valt varsitt gott öl, oavsett om maten inte gifter sig med det! Det var fyndigt skrivet.
Sedan revy och en härlig hotellfrukost nästa dag, det måste ha varit helt perfekt! KRAM och ge honom en försenad födelsdagsdito!

http://leontina.blogg.se

Lambergsfrua

7 november 2011 19:55

Tack Suss! Både han och jag tycker att det var en alldeles utmärkt trevlig helg. Det är roligt att lyxa till det ibland och det är ju inte fel att dessutom få motionera skrattmusklerna lite ;)
MiML hälsar och tackar för kramen!
Varma kramar,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

6 november 2011 22:40

Vilken hejdundrande födelsedag, ni har då verkliget haft det trevligt med god mat, fint boende och en rolig teater föreställning, vad mera begära av ett födelsedags firande.
Grattis till MIML på födelsedagen i efterskott.
Kram till er båda.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 november 2011 19:53

Ja du Ruth, det blev en toppenhelg! Vi är båda mycket nöjda med allt och MiMl blev rejält firad i dagarna två - fast det inte var någon "speciell" födelsedag. Han tackar så gott för grattishälsningen!
Kram tillbaka från oss,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

7 november 2011 10:13

Ni verkar ha haft en riktigt trevlig utflykt och kväll, även om det nu inte blev något rödvin till oxfilén.

Vi var också och såg på en trevlig och glad revy igår kväll. Det är en härlig avkoppling att få sitta och le och skratta ett tag.

Ha en fin måndag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

7 november 2011 19:51

Visst är det fin avkoppling att gå på revy eller fars, så man får skratta ordentligt utan krav på någon större tankeverksamhet ;)
Önskar dig en skön kväll!
Varma kramar,
Lambergsfrua

 
Gunnel

Gunnel

7 november 2011 12:51

Ni verkar haft en jättefin helg. Vilket tjusigt läge att ha ett hotell på. Jag hade inte heller beställt nåt vin till det priset. Sååå himla gott kan det inte ha varit. Ha det bra

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

7 november 2011 19:49

Helgen blev precis så bra som vi hade hoppats. Vad gäller vinet hade jag nog grämt mig, om jag hade beställt och fått betala så mycket. Nä, aldrig!
Varm kram!
Lambergsfrua

 
wiper

wiper

7 november 2011 16:21

Nu blev jag nostalgisk. Jag har varit på fackföreningskurs i Sunne, Frykenstrand på 90-talet. Det är verkligen ett vackert hotell ni bott på. Vad härligt ni hade det på hotellrummet med champagne och godsaker. Ni kan verkligen konsten att njuta och ha det roligt. Mate ser fantastisk god ut. Wow! vad festligt med efterrätten. Vilken härlig avslutning på en underbar dag. Ser att ICA mannen är med också ;)) i uppsättningen. Grattis i efterskott till födelsedagsbarnet

Varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

7 november 2011 19:48

Frykenstrand är också ett fint hotell, där vi också varit på kurs för flera år sedan. Hotel Selma Lagerlöf är kanske vackrare och har lite herrgårdskänsla.
Ja, vi hade verkligen en toppenhelg. Tack Wiper, jag har grattat från dig i efterskott. Han hälsar och tackar!
Varma kramar,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

11 november 2011 06:12

Man kan just undra vad Selma hade sagt om att få en campingplats mellan sitt hus och Fryken, he he. Jag lägger inga egentliga värderingar i detta, men jag tycker det ser lite skräpigt ut med husvagnar faktiskt. Därmed inte sagt att de inte kan vara mysiga, för det kan de. Flinade gott åt det där med att "öl inte gifter sig med oxfilet", det är precis den sortens fjoll-kommentarer som stressar upp folk så att de glömmer bort vad de själva gillar egentligen. Om giftermålet mellan smakerna är så himla viktigt för den kulinariska upplevelsen och om vin är nödvändigt för att göra maten rättvisa, då kanske de borde ha ett prisvänligt vin som alternativ till 105-kronor-glaset-varianten, eller? Personligen tycker jag maten ser väldigt god ut, den skulle slunkit ned utan problem, t.o.m till ett glas vanligt vatten ;)

/ Kram

Lambergsfrua

11 november 2011 12:40

Hm, ja nu bodde ju inte Selma just där, men hon hade säkert protesterat mot att en camping skulle störa utsikten för henne. Kolsnäs Camping är mycket populär och välbesökt. Många norrmän har säsongsplats där och ramar in sina vagnar med både altaner, staket och annat.

Jag tycker också att det här snacket om vin och dess olika smaker är klart överreklamerat. Man snurrar glaset, doppar ner snoken och sniffar, snurrar igen och tar en klunk. Sen ska vinet "köras runt" inne i munnen ungefär som när man sköljde med fluor. Sen spottar de ut och börjar analysera doften och smaken. "Med inslag av jordtoner" är en av de smaker som förvånar mig. Vem katten vill ha ett vin som smakar jord?? Förvånansvärt nog valde de flesta en flaska vin till sin måltid och de fyra bredvid oss tog in två flaskor och cognac till kaffet - men så firade de en 40-årig bröllopsdag. Och maten var alldeles utmärkt god oavsett dryck =D
Många kramar,
Ma

 
Ingen bild

Sonen

11 november 2011 16:42

He he, nä jag inser att Selma (vilket djäkla namn egentligen) inte bodde där, det var liksom ett tankeexperiment eftersom hon lånat sitt namn till hotellet. Eller fått det snott, snarare.

Håller med dig om jordsmaker vad gäller vin. Kul att folk har olika intressen, skulle man kunna säga ^^

Kram på er, och trevlig helg :)

Lambergsfrua

12 november 2011 13:18

Ja du, Selma låter lite - hm - mossigt!=D Förlåt alla som till äventyrs heter Selma, fast jag tror inte att de är så många numera.

Selma Lagerlöf är Sunnes egen turistmagnet! Hennes hem Mårbacka ligger i Sunne kommun och Gösta Berlings saga utspelas i trakterna runt Lövens sjö, som alltså är Fryken. Herrgården Rottneros är alltså Ekeby, där kavaljererna bodde.

Att sen Selma bodde långa tider i Falun är en annan femma =D

Stor kram från oss båda,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards