Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 26 november 2011

Av Lambergsfrua - 26 november 2011 13:10

Idag är det exakt 50 år sedan det lyste för Mannen i Mitt liv och mig första gången. Före 1969 var det var det lag på lysning i kyrkan tre söndagar i rad för ett bröllop.


Första lysningssöndagen hade vi mottagning i Stockholm hos mina föräldrar. Mamma hade dukat med styvmanglad linneduk och levande ljus.


På bordet stod en flaggprydd krokan och På nyputsade silverfat låg små läckra mandelkakor.

Lägenheten var nystädat, vi var finklädda och nykammade och kaffet doftade ute i köket.


Första halvtimmen
kändes riktigt nervös - det kom inte en människa! Vi började misströsta och såg oss själva sitta där och proppa i oss mandelkakor och krokan tills de skulle komma ut genom öronen.


Första gästen var min moster Dagge och sen ringde det på dörren i ett. Våra vänner i Stockholm och vänner till mamma och pappa kom med användbara presenter och lät sig väl smaka av godsakerna på kaffebordet.


En stor vit damastduk med 12 servetter var presenten från mamma och pappa - fast det var nog mamma som hade ordnat det. Tyvärr har duken inte blivit använd så många gånger. Dels är den i största laget för vårt bord och dels kräver den sin man/kvinna att mangla riktigt slät och fin. Däremot har vi använd servetterna mer.


Ett elektriskt våffeljärn
var mycket uppskattat och användes ofta under de första åren. Fantastiskt smidigt, när det kom oväntade gäster.


Vi fick många andra bra och användbara saker. Bland annat tog mamma med mig till PUB en dag och käpte de husgeråd, som hon ansåg skulle behövas i mitt nya hem - bland annat en rejäl handdriven köttkvarn med olika tillbehör. Den har använts mycket vid tillverkning av -  äppelmos!

 

Några av våra vänner tyckte, att vi behövde ett exemplar av Hemmets Lagar att hänga upp i köket. Tyvärr syns texten dåligt på det här fotot, men vi skrattade gott. Här stärktes kvinnans position i äktenskapet, skulle man kunna säga


 
Här har jag skrivit av texten och förstorat den, så att ingen av er ska missa budskapet. Betänk nu att detta var femtio år sedan, då många kvinnor fortfarande var hemmafruar. 

Önskar er alla en fortsatt skön helg!

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards