Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 6 november 2011

Av Lambergsfrua - 6 november 2011 16:14

Så där ja, nu har jag laddat över Sunnebilderna från kameran. Nästa gång vi är på vift, ska jag inte glömma kortläsaren på skrivbordet hemma...


 

Quality Hotel Selma Lagerlöf (här kan vi verkligen tala om svengelska!), som det mötte oss denna grådisiga lördag.


 

Vi har bott på det här hotellet många gånger både privat och på kurser, men det här var första gången som vi fick ett rum på andra våningen med utsikt över Kolsnäs camping och Fryken. Kanske berodde det på att jag mailade till receptionen och berättade, att vi skulle fira en födelsedag.


 

"Välkomstkorgen" var elegant insvept i cellofan. Jag tog bort det, för att man bättre ska kunna se godsakerna här på fotot. Flaggorna hade jag med hemifrån. De är ganska beresta vid det här laget  


   

Vid middagen ställdes en flagga fram på vårt bord. Trevligt och mycket uppskattat av oss båda.


 

Som inledning fick vi "Räktårta med krispig sallad av rädisor" - mm, smakade bra. Bladen påminner lite om rödbetsblad, men jag måste ju tro på kocken. Det var gott och smakrikt.


 

Huvudrätten var "Helstekt oxfilé med madeirasås, sauterade grönsaker och råstekt potatis". Smakade helt fantastiskt.


Till varje rätt fanns ett vinförslag till en kostnad av 395 kr för en helflaska och 103 kr för ett glas. Kalla mig gärna snål, men där går i alla fall en gräns för oss. Drygt 100 kronor för ett glas vin är bara för mycket. Det finns inga propotioner mellan kostnad och smak. Tycker vi i alla fall. Vi drack ett mörkt fylligt bayerskt öl i stället. En vinexpert hade troligen vridit sig av förtvivlan och sagt, att ölsmaken inte "gifter sig" med oxfilén, men då får väl oxfilén fortsätta att vara - ogift  


 

Efterrätten bars in med sprakande tomtebloss - eller man kanske ska säga bloss bara. Det är ju inte jul ännu.


Det skulle ha varit "Chokladfondant med vispad grädde och halloncoulie", men den där chokladfondanten hade säckat ihop, så ny måste tillverkas. Vi erbjöds att vänta på den eller ta cheesecake istället. Vi och många med oss valde cheesecaken och vi ångrade oss i alla fall inte. Stackars arma kocken med sin stab! Jag kan bara tänka mig hur stressigt det var därute i köket. Vi var ju liksom inte de enda gästerna i matsalen...


 

Så var det då dags för kvällens höjdpunkt - farsen.Trots att vi inte hörde allt som sas, hade vi en trevlig kväll full av många glada skratt. Här kan du se Nya Wermlanstidningens rescention


I morse njöt vi av en god hotellfrukost och tog oss sedan hem till Karlstad.

Om dryga timmen kommer Dottern och Svärsonen hit och vi ska äta thaimat, som vi alla gillar. Barnbarnet Erik är fortfarande kvar i Ukraina och Sonen är kvar i Göteborg och pluggar. Han hade tänkt åka upp, men vi tyckte det kändes onödigt för bara en dag.


Önskar er alla en skön söndagskväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 6 november 2011 07:30

Födelsedag


 

Idag plockar fram och hissar flaggan för käre Mannen i Mitt Liv, som fyller år!

Det flaggas på många ställen i landet just idag för det är ju också Gustav Adolfsdagen. Som barn var MiML helt övertygad om, att flaggorna vajade för honom - vadå Gustav Adolf?

Jag gratulerar med en röd ros och en stor varm bamsekram! Teaterhelgen var presenten.   

Just nu är vi kvar i Sunne, men åker hem efter en lugn skön hotellfrukost.


Sedan blir det nog lite firande hemma också under dagens lopp. Man måste ju ta vara på tillfällena att sätta guldkant på tiilvaron.  


Önskar er alla en fin söndag!

Varma kramar,

Lambergsfrua

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards