Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 9 november 2011

En helt vanlig onsdag...

Av Lambergsfrua - 9 november 2011 21:47

... eller kanske inte.

Det har faktiskt varit full fart här idag.

Häromdagen knakade det oroväckande i MiML:s säng, när han klev upp på morgonen. När vi senare lyfte bäddmadrassen för att undersöka saken, fick vi se att en resårfjäder gått av och gnagt sig genom stoppningen. Inte alls bra.


Så igår var vi på IKEA och kollade in deras sängsortiment. Eller snarare provlåg oss genom det. Inte kunde vi bestämma oss för vad vi ville ha. Vi undersökte även utbudet hos Jysk - men kunde fortfarande inte bestämma oss för vilken typ av säng vi egentligen vill ha. Jo, jag var/är förtjust i tanken på en ställbar säng. MiML var inte riktigt lika förtjust i tanken. Vi bestämde oss för att avvakta lite, fundera igenom det hela och sedan sova på saken - i den trasiga sängen. 


Idag åkte vi till Jysk igen och provlåg en gång till. Hissade upp huvudänden och sen fotänden och sen båda på samma gång. Det sista var mer kul än bekvämt, men spännande ändå att få känna sig som en fällkniv. 

 

MiML var inte alls lika motvillig nu. Han insåg fördelarna och till slut bestämde vi oss för två ställbara sängar (ungefär som på bilden jag har lånat från nätet) - och var kloka nog att även beställa hemtransport. Vi får dem inte förrän nästa vecka, så tills dess får MiM:L ligga på sin knakande loppelåda.


Efter sängshoppingen fortsatte vi ut till Bergvik för lite vanlig shopping. När vi väl kom hem igen, var det redan dags för lunch.

 
Våra pelargoner blommar fortfarande och lyser upp i köksfönstret.


Barnbarnet Erik
kom hem från Kiev natten till igår och idag var det dags för ännu en antiallergispruta på sjukhuset. "Lambergets Taxi" ställde självklart upp skjutsade. Sen fick vi cirka en timme med bokläsning i cafeterian medan vi väntade på honom.


Efter skolan kom han till oss en stund för att fixa högtalaren till min dator. Det var snabbt avklarat. Vi satt en stund på balkongen och han berättade om sina upplevelser under veckan i Ukraina. Allt har gått alldeles utmärkt bra och ungdomarna har fått med sig minnen för livet. Nu ser vi fram mot att få se fotona och så småningom hela dokumentationen - men den dröjer ju till i vår.


 
I ett av grannhusen bor de här eleganta hundarna. De är mycket väluppfostrade och trasslar inte in sig i varandras koppel - även om risken känns stor.


 

Några av våra hus i eftermiddagssolen.

 

Så har dagen bara runnit iväg. Vi har sett både Bönderna och Berg flyttar in. Snart är det dags att krypa ner i loppelådan - hälften hel och hälften trasig...


Go'natt alla vänner och sov gott, när det är så dags!

Varma kramar,

Lambergsfrua   

 
 
Ruth

Ruth

10 november 2011 00:06

Det är inte lätt att välja rätt i sängdjungeln, man skall ju ha dom i många år och då får man vara nogrann i sitt val. synd om Miml som får ligga med en trasig fjäder under madrassen, han får väll krypa in till dig, då blir det lite mysigt också.
Har också 2 pelargoner i vardagsrummet från altanen. Så fint solen sken på husen, här har den inte varit så så jag hoppas den kommer i morgon och hälsar på mig.
Kram och god natt.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 november 2011 14:14

Nä, där har du verklige rätt.Utbudet är stort och inte förstår man allt fikonspråk om sängbottnar och madrasser heller. Det gäller att gå efter känslan, när man provligger. Jag tror att vi har gjort ett bra val, som passar oss. Lite synd är det väl om MiML med den trasiga madrassen, men det är ju positivt att han automatiskt kommer närmare mig på det här sättet - he he!
Idag har vi ingen sol, så den kanske finns hos dig. Vi har grått och duggregn - det är i alla fall inte halt =D
Ha det gott!
Varma kramar,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Maria

10 november 2011 07:14

Ser ut som ni gjort ett bra val med sängarna :)
Tack för taxi-hjälpen
Kram Maria

Lambergsfrua

10 november 2011 14:10

Jag tror det också och det bästa är att pappa tror det med, när han fått sova på saken.
Inga problem att vara taxi åt honom. Han är ingen bråkig passagerare direkt ;)
Kramar!

 
yvonne

yvonne

10 november 2011 09:25

Inget varar för evigt, inte ens sängar! Vi köpte våra på Sängjätten förra året, hemtransport med uppbärning till lägenheten! Det var praktiskt. Och de är jättesköna...dock inte ställbara. Det måste vara intressant att höra hur de haft det i Ukraina! Och dina bilder idag...den sista är helt underbar! Lika soligt är det ju inte idag...Kram!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

10 november 2011 14:08

Nä, det är nog så. Våra första sängar hade en garanti på 25 år, något som kändes evighetslänge då. En gick sönder efter 20 år. Garantin gällde, men med utgångspriset som mall och avräkning för varje år = värdelöst. Eftersom vi ju gärna sitter kvar i sängen och läser morgontidningen, tror jag det kommer bli suveränt bra med ställbara sängar.
Det var så roligt att höra honom berätta om resan. Det kändes som att han mognat bara på den här veckan. Han ska bara rensa bland sina foton, sen ska vi få se. Spännande!
Tack för rosorna du strör över mina bilder ;)
Grått och lite dugg nu, men vi ska gå ut en sväng i alla fall.
Varm kram!

 
Anita

Anita

10 november 2011 10:20

Hahaha ... precis samma hände oss för ca en månad sen. Handlade också på Jysk så småningom efter funderingar. Det var inte min säng här heller. Det sliter på sängarna om det ligger snarkare i dom tror jag. Nu vet jag inte hur det är hos er men jag vet hur det är här.

Fina bilder du bjuder på vännen !!! Visst har vi väl en underbar höst?? Tänk att slippa snön ... Helt underbart och ingen är på väg den närmaste tiden heller. Ja, om man får tro väderflickorna i TV.
Ha nu en skön torsdag och ha det riktigt gott medan ni går i väntans tider.
Stor kram till er båda från oss !!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 november 2011 13:24

Jaså minsann, ni råkade ut för samma sak! =D Orsaken kan nog vara densamma här som hos er. Förr sov jag ofta med öronproppar för att inte störas av ljudet. Numera räcker det med att lägga bästa örat mot kudden, så har jag inga större problem;)

Tack för fotoberömmet! Hösten i år är helt fantastisk. Idag är det visserligen grått med duggregn, men varje dag utan snö och halka ser vi som ren bonus.

Idag har vi ingenting på dagordningen, så det blir en liten stavtur och innesysslor. Det känns rätt skönt efter gårdagen. Det tar på krafterna att välja och ta beslut - ha ha!

Till er båda från oss båda - en stor varm kram!

 
Gunnel

Gunnel

10 november 2011 16:48

Du visar alltid så tjusiga bilder där motivet speglar sig i vattnet. Det kan jag aldrig ta här hemomkring, för det finns inget vatten så långt ögat når. Får väl ta mig en tur till kusten. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

10 november 2011 17:47

Tack snälla! Att ha förmånen att få bo vid vatten är en lyx som vi njuter av varje da och uppskattar enormt. Det är sällan lika stilla vatten vid kusten, som det blir här emellanåt.
Ha det gott!
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Lasse

11 november 2011 13:43

Det gjorde ni rätt i som beställde nya ställbara sängar. Jag har detta sedan 2 år sen, då köpta på Ikea. Tror dom hette Sparreholm, men har nu utgått ur sortimentet, men påminner mycket om dom på bilden. Då jag kikar på tv mycket i sängkammaren är detta underbart, istället för att palla upp med en massa kuddar med krokig rygg som följd.
Lycka till med nya loppelådorna!! ;)

Lambergsfrua

12 november 2011 13:31

Ja vet du Lasse, det känns väldigt bra att vi kom till skott och inte köpte vanliga sängar igen. Jag ser fram mot att slippa stöttande kuddar och ond rygg till morgontidningen.

Anledningen till att vi inte inte tillbaka till IKEA för att kolla deras ställbara sängar är - en högljudd dammsugare!!
Det var städning på gång i sängavdelningen med en stor kraftig dammsugare. Jag trodde först att det var en trasig fläkt som ven, tills vi fick syn på orsaken. Mannen i Mitt Liv var klart mer störd av det än jag. Det gjorde fysiskt ont i hans sämsta öra.

Vi talade först med killen som dammsög. "Jag bara göra mitt jobb" var hans enda svar. "Flera klagar.Tala med han där", la han till och pekade på en av säljarna. Säljaren verkade totalt oförstående, log lite snett och sa, att "han skulle ta det med sig". Hm, vart då? Inte tror jag att han förde det vidare till högre ort.

Hos Jysk var det både tyst och en mycket vänlig och kunnig sängsäljare. Så nu bara väntar vi på att få hem våra go'a loppelådor =D

Ha en bra helg!
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Lasse

12 november 2011 15:08

Då måste jag även få berätta vad som hände här. När Marcus kom hit den helgen blev han stormförtjust i dom motordrivna sängarna, och körde dom upp och ner så det stod härliga till. Den natten ville han sova i dubbelsängen bredvid mig. Plötsligt, mitt i natten, vaknade jag ett brummande ljud bredvid mig och öppnar ögonen. Då ser jag att Marcus huvuddel på sängen reser sig mer och mer ändå till upprätt läge - med en sovande Marcus däri.
Han hade vridit sig och låg på fjärrkontrollen till sängen, som tryckte på manöverknappen.

I becksvart mörker, utan mina glasögon, trevade jag runt sängen och försökte hitta kontrollen under honom, och sänkte försiktigt ner honom till liggande ställning igen - fortfarande sovandes och snosandes i godan ro.

Vi skrattade gott och detta nästa dag, och gjorde länge därefter.

Lambergsfrua

12 november 2011 16:17

Ha ha, ja så det kan toka till sig =D Skönt ändå att Marcus inte vaknade och att du kunde få honom på "rätt köl" utan att störa den goda sömnen;)
Här hoppas vi ju att snarkandet ska avta lite med ett något höjt huvudläge...
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards