Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 21 mars 2012

Så var fiskpedikyren!

Av Lambergsfrua - 21 mars 2012 17:30

Wow säger jag bara! Sååå skönt!

 
Vi hade sett en annons i tidningen Karlstad-Hammarö -Aktuellt om fiskpedikyr hos Carlstad Alternativmedicin. Svärsonen har testat en gång och var mycket nöjd, så vi beställde. Fram till sista april kostar det bara 200 kronor. Höjningen därefter kommer inte att bli så stor.


Vi togs emot med stor vänlighet och professionalism av Asa.

Behandlingsrummet var ljust och fräscht med utsikt över Klarälven. Lugn musik hördes mycket svag. Den anades mer än hördes och bidrog till den avslappnade stämningen.


I rummet fanns två fisktankar, så man kan alltså få behandling tillsammans med sin man/fru eller en god vän. Efter att ha suttit med fötterna i fotbad ca 10 minuter var det dags att stoppa ner fötterna till fiskarna.  



Allt medan Buddha satt mellan två av fönstren och begrundade tillvaron.



Mannen i Mitt Liv skrattade förtjust när fiskarna började smånafsa på fötterna.

Det var Kangal Garra Rufa, även kallade Doktorsfiskar, som fanns i tankarna. Dom kommer ursprungligen från Turkiet men föds nuförtiden upp i bland annat Israel och Asien.


Fiskarna har inga tänder utan nibblar försiktigt bort död och skadad hud – dom flesta brukar säga att det känns lite som att ha fötterna i kolsyrat vatten. Eftersom Garra Rufas inte tycker om att äta levande vävnad behöver man aldrig vara orolig för att dom ska behandla ”för mycket”. Skonsammare pedikyr är svår att hitta!


Utöver skönhetsvård sägs Doktorsfiskarna även kunna lindra och i vissa fall bota psoriasis. Fiskarna brukar söka sig till den psoriasisdrabbade kroppsdelen för att suga bort hudpartiklarna, samtidigt som ett ämne fiskarna bär i munnen injiceras i huden. Ämnet heter ditranol och har sedan länge använts i salvor mot psoriasis.
.



100 fiskar slängde sig med stor aptit på hans fötter. Det kändes verkligen som att sitta med fötterna i kolsyrat vatten - fast det är å andra sidan inget som vi har testat förstås... En behaglig känsla i alla fall. De här fiskarna var 4 cm långa, men de kommer att bli ca 8 cm som fullvuxna men det tar några år. 



Mina hålfötter var tydligen intressanta för där flockades fiskarna direkt, när jag stack ner föttrna.  

En halvtimme satt vi så och tiden gick fort. Behandlingen avslutades med regelrätt fotvård - filning, nagelklippning, massage och insmörjning. Fötterna köndes lena som barnrumopor efteråt.


Det här ska vi absolut göra om! Ja vi har redan bokat ny tid i slutet av april.


Önskar er alla en bra fortsättning på dagen!

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

 
 
yvonne

yvonne

21 mars 2012 20:16

Haha, jag såg också denna annons, och jag och min arbetskamrat ska boka tid! Jag letade efter stället igår på vägen hem...men jag hittade det inte! Lite gömt tydligen i en port...men det här ska jag prova! Kul med en rapport här först, hoppas inte fiskarna har vuxit sig för stora på en månad. Vad gör de med dem sen tro..hmm.... ;) Släpper ut i Klarälven?

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

21 mars 2012 22:17

Kul att du och din arbetskamrat ska få fiskpedikyr också. Det var lite svårt att hitta dit. Ingen skylt visar förrän man står vid porten. Om man kommer från centrum på Våxnäsgatan ligger det i huset direkt efter f.d Landstingshuset. Porten är längst in mot älven. Porttelefon och sen en trappa upp.
Fiskarna växer långsamt sa Asas man Peppe, så de lär nog orka nafsa på er också;)
Men vad som händer med fiskarna sen? Bra fråga, som du kan ställa till Asa. Jag blev lite nyfiken också.
Kramar,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

21 mars 2012 21:05

Vilken roig fotbehandling, har hört tals om det, så det var roligt att få se bilderna och läsa din berättelse. Jag skulle aldrig klara att någon är på mina fötter, jo kanske dessa små fiskar, men sedan STOPP, är så jädrans killig så jag har stora problem med fotfilen på mig själv, men har inga valkar och tjock hud, envis som den lede :D
Kram vännen, nu är vi i Norra Finskoga.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

21 mars 2012 22:13

Det var faktiskt både roligt och väldigt skönt. Jag blev helt fascinerad av de där små firrarna som nafsade på fötter och ben. Vi upplevde sådana fiskar,när vi var på Rhodos och badade i havet. När man stod en bit ut i vattnet kom de och nafsade på benen. Lite killade det allt framför allt under hålfötterna. Jag har absolut inga problemfötter, men det här var en kul upplevelse.
Oj, är ni på väg norröver igen?
Ha det gott!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

22 mars 2012 08:15

Så roligt det där lät!
Jag har läst om det förut i någon blogg och nu fick jag ju reda på här hos dig att det verkligen fungerar.
Kommer någon att öppna en sådan mottagning här på Gotland ska jag absolut testa det.
Kram och trevlig torsdag!

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

26 mars 2012 11:43

Jag lovar, det fungerar alldeles utmärkt. Här Karlstad har vi nu två ställen där man kan få piskpedikyr, så jag tror inte dröjer länge förrän det sprider sig till Gotland också.
Varm kram!
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Maria

22 mars 2012 18:06

Idag var det min tur - Jätteskönt!:D
Även jag har bokat en ny tid den 27/4. Blir bra bröllispresent till mig o Pelle :)
Sen får det bli den "riktiga" fotvården som jag fick av er o Peter innan vi åker på semester. Lyxigt!
Kram Maria

Lambergsfrua

26 mars 2012 11:27

Ska Pelle också med den 27? I så fall får ni ju be Asa ta ett foto på er när ni sitter där bredvid varandra med fossingarna hos firrarna - annorlunda bröllopsfoto =D
Dina fötter kommer att bli så bortskämda inför sommarens övningar att de sen kommer att ha svårt att anpassa sig till verkligheten ;)
Stor kram från oss båda,
Ma

 
Ingen bild

Sonen

23 mars 2012 08:40

Det ser helfestligt ut och man kan se att pappa tycker det är kul. "Nämen titta på firrarna! Käka på pedalerna, vilka korkade små rackare". Jag kan riktigt höra honom ;) Tycker det ser intressant ut, men det får bli något för framtiden vad gäller mig.

Hoppas ni har det kul i Sthlm och att våren har nått skärgården / Kramis

Lambergsfrua

26 mars 2012 11:24

Ha ha ha! Ja du har så rätt, ungefär så uttryckte han sig. Det var skönt Peter och jag hoppas du har möjlighet att pröva på vid tillfälle - kanske vid ett besök här.
Mässbesöket var intressant, men det var mest gubbs i olika åldrar som trängdes där. Våren har kommit till skärgården, men inte lika långt som här. Ett mycket trevlig besök i alla fall.
Jag har mailat dig om det.
Varm kram från oss båda,
Ma

 
wiper

wiper

24 mars 2012 12:03

Fantastiskt vacker header. Du har så fina jämt så man bara njuter. Detta har jag aldrig hört talas om och vad kul att det finns så många alternativa former. Det ser lite läskigt ut men det är ju så små fiskar. Min syster har psoriasis så jag skall tipsa henne. Det var ett bra sätt att få bort död hud utan att slippa en massa annat som inte är naturligt. Jag måste kolla om vi har nåt sånt i Jönköping för det lät så skönt och ni tyckte ju att det var lyckat. Tack till dig och din man som delade med sig av detta

Nu kan ni gå med lätta steg i den fina soliga lördagen
varm kram till er båda

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

26 mars 2012 11:20

Tack Wiper för "rosorna". Jag är ju inte kunnig på detta område, så jag får hjälp av en god vän, som använder ett av mina foton som grund. Jag är väldigt nöjd med resultatet.
Det var inte alls läskigt med fiskarna. Bara första ögonblocket när man skulle sticka ner fötterna i vattnet;)
Hoppas verkligen att det finns någon fiskpedikyr i Jönköping så din syster kan få pröva på.
Vi har faktiskt redan beställt tid för nytt besök i slutet av april.
Ha de riktigt gott båda två!
Soliga kramar,
Lambergsfrua

 
Inger Rozén

Inger Rozén

24 mars 2012 17:13

Hej o hå!
Det där skulle jag aldrig utsätta mina fötter för!
Däremot tog jag fram mina sandaler som jag köpte i New Orleans.Ha en bra lördag!

http://chintoh.blogspot.com

Lambergsfrua

26 mars 2012 11:15

He he, det var ju skönt ju. Och sandalerna har jag också tagit fram - fast mina är köpta på Hammarö;)
Ha det gott!
Kram,
Lamnbergsfrua

 
Ruth

Ruth

25 mars 2012 10:08

Hoppas ni njuter av det fina vädret denna söndag. Inte mycket kvar av snö här heller nu, trist som attans tycker vi.
Missa inte vildsvinsafarin på min blogg i dag.
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

26 mars 2012 11:41

Nej det blir en något tidigare vår i år än förra året. Då hade vi snö kvar härnere också vid den här tiden.
Jag ska kolla in på din blogg om en stund. Jag har varit bortrest några dagar utan tillgång till dator - men nu ska ordningen vara återställd;)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Anita

Anita

25 mars 2012 22:34

Det där ser fantastiskt gott ut. Har hört talas om detta och tänker göra detsamma snart. Fotvård är jättegott i alla de former och efteråt är man en ny människa. Fötterna betyder ju mycket mer än man tror.
Stor kram till dig .... mailar dig snart !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

26 mars 2012 11:14

Det var jätteskönt och tydligen gott för fiskarna för de tröttnade inte på att nafsa;)
Fotvård är ett måste och kan man dessutom få proffshjälp med den till ett rimligt pris är det värt varenda krona. Hela kroppen mår gott av att fötterna blir ompysslade.
Soliga kramar!
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 maj 13:24

Det är underbart försommarväder nu med sol och lagom sköna plusgrader. Eftersom det är mycket som händer i mitt liv nu, kommer jag att  fortsätta min bloggsemester. Kanske återkommer jag, kanske inte. Orsa kompani lovar ingenting bestämt...   Ha det ...

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards