Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2014

Hösttecken

Av Lambergsfrua - 14 oktober 2014 12:15

Hösten gör sig alltmer hemmastadd och det är bara att kapitulera nu och gilla läget.


Träden klär av sig sin skrud och marken blir allt gulare av de vackra löven. Det är inte längre kö till grillplatsen...


Vid minsta vindpust tar löven sin chans till en yster dans över gräset in i buskage och framför portar. När någon öppnar porten för att gå ut eller in, passar de på att smita in i trapphuset för att se sig omkring.


Sommarens blommor i utekrukorna har gjort sitt och byts ut mot frosttåligare släktingar.  

 

Rönnbär och nypon lyser röda, båtar dras upp för vinterförvarning och motorvärmarsladden plockas fram.

 
Regnen avlöser varandra, men Sola i Karlsta' strålar tappert ändå om än bara från ett paraply - eller två. 

 

De svalkande bordsfläktarna har förpassats till vinden, värmefläkten strå redo på balkongen, sandalerna har ställs in i garderoben - och tånaglarna behöver inte längre någon färg...

Med andra ord - hösten är här!

Varm höstkram,

Lambergsfrua   


 


    
 

 
 
Ingen bild

Anita

14 oktober 2014 13:00

Du fick till det väldigt, väldigt bra ... Tror inte att du missade något av allt som sker i skarven sensommar- höst men jag är lite fundersam ifall ni är senare att ta klivet in i hösten än va vi är ... Ja, jag tänkte på de dansande, virvlande löven - här har de dansat iväg för länge sen ... eller åtminstone för 1,5 vecka sen. De sögs med i en "sugare" som kommunarbetaren hade med sig på sin lilla gula traktor. Resultatet blev att jag slipper ha löven framför ytterdörren och jag slipper se dem i hallen ... Nämen !!! det sista ljög jag, ser jag nu ... gubben hade med sig några in nyss.

Lambergsfrua

14 oktober 2014 15:09

Jag vet inte om vi är senare, men här dansar löven fortfarande. Vi väntar att lövsugaren kommer ganska snart, men än är det lite för tidigt. Men bara lite.
Vi har högvis med löv framför porten trots att vi faktiskt sopar undan lite då och då. Inte mycket att bry sig om egentligen, tyckerbara lite synd om våra go'a ungdomar som städar hos oss.
Jaså du, gubben drar in löv han. Du får fostra honom lite bättre - he he ;)
Kram! :)

 
Ingrid

Ingrid

14 oktober 2014 15:03

Så vackra höstbilder du visar och vilken höstkänsla du förmedlar!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

14 oktober 2014 15:09

Jag hoppas att de bilderba får dig att njuta ännu mer av den go'a värmen på Mallis ;)
Stor kram!

 
Ingen bild

Sonen

18 oktober 2014 11:00

Dina bildtexter är fantastiskt bra och målande. Jag har lätt att förstå varför jag uttrycker mig som jag gör när jag läser det du skriver :) / Kram!

Lambergsfrua

18 oktober 2014 23:03

Du smickrar mig käre vän! Det är ju du som är författare - men jag slickar gärna i min berömmet ;)
Kramen,
Ma

 
Ingen bild

Bosse Lidén

20 oktober 2014 18:43

Jag är redo och slutade måla naglarna ... har aldrig målat ska det stå. Tuffa paraplyer. Vi har lagt upp allt på vinden i garaget, men idag efter ett nytt skyfall kom en lång stund då solen kom på besök. Jag stod på vår balkong och njöt av de varma strålarna. Man måste passa på. Kram Bosse

Lambergsfrua

22 oktober 2014 22:36

Kanske det vore snyggt med målade tånaglar på killar ;) Paraplyer ochj regnrockar finns fortfarande inom räckhåll i garderoben. Vädrets makter är outgrundliga och rätt som det regnar kommer det en skur.
paraplyerna tycker jag är så fina med sin karlstadsol, men jag vet inte var man kan köpa dem. Kanske på Turistbyrån. Å andra sidan behöver jag inget nytt paraply. Vi har en hel drös (tråkiga) redan.
Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards