Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 25 december 2012

Juldagen

Av Lambergsfrua - 25 december 2012 17:45

När juldagsmorgon glimmade kändes vi oss ganska insnöade - bokstavligt talat alltså. Hjärnvindlingen fungerar tillfredställande än så länge   



Snön yrde utanför fönstren och bilarna på parkeringen liknade mest igloos. 



Köksfönstrets utsida såg ut att vara täckt av en skir spetsgardin - som ett konstfullt julkort.



Här syns det lite bättre. 


Dagen har förflutit lugn. Vi har sett en del på TV, men också stavtravat runt Tjärn och Kanal, när plogen hade röjt en framkomlig väg. I kväll ska vi se första avsnittet av Palmefilmen och sen blir det ett besök i Fjällbacka tillsammans med Camilla Läckberg.


Innan jag slutar kan kan inte låta blir att visa årets upplaga av rotmosmiddagen.



I stället för gröna ärter som tillbehör, valde vi i år haricots verts - inget bra val tyckte MiML, så nästa år får vi återgå till ordningen. Gröna ärter ska de´va.    


Önskar er alla en fin fortsättning på julhelgen!

Varm kram,

Lambergsfrua   



 
 
yvonne

yvonne

25 december 2012 20:08

Ja, hu, va det snöar! Just som de har varit här och plogat så börjar eländet igen..jag är så trött på snö...Rotmos är gott! Ärter till ska det vara, absolut!

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

25 december 2012 22:34

Ja, och det bara fortsätter. Vi har skottat fram bilen två gånger det senaste dygnet. Inte för att vi ska ut och köra, utan för att den inte ska bli begravd i snömassorna. Usch!

Nä rotmos är inte direkt min favvisrätt, men gröna ärter därtill är klart bättre än haricots verts.
Kram,
Lambergsfrua

 
Suss

Suss

25 december 2012 20:18

God fortsättning på helgerna. Vi har också fått vår beskärda del av snön, dock inte fullt så virvlande som er.
Jag håller med MIDL, jag skulle totalvägra "herrkuvert" oavsett om det är julmiddag eller vanlig vardag.
Ha det så skönt och hoppas på lite sol någon dag. KRAM!

http://leontina.blogg.se

Lambergsfrua

25 december 2012 22:37

Tack snälla - och tack detsamma!
Här har det snöat hela kvällen och håller fortfarande på.
Jag måste nog tillstå att herrkuverten inte var någon höjdare till rotmosmiddagen. Jag hade köpt en på se djupfrysta till en annan rätt och tänkte att de kunde användas till rotmos likaväl som ärter - men nej. En gång och aldrig mer. Smaken blev helt fel.
Sol vore inte fel, men det är kappt att man vågar hoppas;)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

margareta wårenius

26 december 2012 11:55

vackert spetsgardin i fönstret

margareta

Lambergsfrua

26 december 2012 12:11

Jag tyckte likadant, Margareta - men den blev inte kvar så länge. Idag finns ingen alls.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

26 december 2012 14:51

Ni ser verkligen ut att var insnöade. Vilken vinter det varit och är i stora delar av landet. Här däremot lyser gräsmattorna gröna nu.

Gröna bönor till rotmoset? Nej, om det ska vara något grönt till är det nog bättre med ärtor.

Trevlig fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

26 december 2012 22:49

Ja vi fick rejält med snö både på julaftonen och juldagen. Jag hoppas få se fgräsmattorna snart;)

Nä, gröna bönor till rotmoset var helt fel och jag tar på mig det. Man lär av misstagen, så nästa gång blir det ärter.
Varm kram.
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

27 december 2012 19:22

Ingen snö i dag och solen har lyst så skarp, en fin men kylig dag, värkte i näsroten när jag var ute och det knastrade under fötterna, man måste ju ut och röra på sig efter all julmatfrossa.
Ser att ni har haft bröllopsdag med rotmos, en rolig tradition som i år hade uteslutit ärterna, det var en synd att förändra denna högtidsdag som är så traditionsbunden, grattis i efterhand.
Mycket snö har vi fått här också, bilarna har varit bortgömda under all snö. Nu har kylan återvänt, nu -21* då börjar det bitas i kinderna. Önskar er fina dagar framöver, snart nyår och en ny almanacka hängs upp på väggen.
Kram på er.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

27 december 2012 22:32

Vi har också haft sol, men bara ett par minusgrader. Det var något så fruktansvärt halt, när vi var ute med stavarna. Vi spände oss för att inte halka och hade ont i både rygg och höfter efteråt.Men man måste ju ut och röra på sig som sagt;)
Nä, det var dumt av mig att ändra ett vinnande koncept, så det blir gröna äreter i fortsättningen. Idag har jga gjort finsk kålrotslåda och det slår vår svenska rotmos med hästlängder. Ingen potatis eller morötter i den utan bara kålrötter. Mums!
Det här året har hastat iväg så snabbt och vi har redan hängt upp den nya väggalmanackan i köket.
Önskar dig och din Arne ett riktig gott slut på det gamla året.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
wiper

wiper

28 december 2012 09:38

Sånt väder hade vi också då fönstren var nästan snötäckta och blöta. Nu är det kallare och lite snö ligger kvar. Ni har det jättefint i fönstren. Jag har tyvärr missat både Palmeserien och Läckberg för tröttheten är förlamande just nu.

När jag ser bilden så längtar jag efter fläskkorv och rotmos, det ser så gott ut och det har man växt upp med.

God fortsättning till dig och din man

Varm kram från oss i Småland

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

28 december 2012 13:31

Vad tråkigt att du känner dig så trött. Att ha gäster flera dagar tar på krafterna hur glad man än är för besöket. Jag hoppas verkligen att du känner dig piggare snart.

Idag har vi sol och minusgrader, så det är vackert men halt som bara den. Trots broddar känner man sig osäker.

Palmeserien är intressant, men Läckbergfilmen kunde man lika gärna vara utan. Vi ska i alla fall inte se någon mer.

Rotmos kan vara gott, men igår gjorde jag finsk kålrotslåda (Tastelines recept) och den var kanongod. Smakade verkligen kålrot. Den ska jag göra fler gånger.

Varma kramar till er båda!
Lambergsfrua

 
lizoconnor65@gmail.com

lizoconnor65@gmail.com

28 december 2012 11:27

Ingen snö här, däremot håller jag utkik efter de första snödroppar, de brukar komma upp rätt så fort efter jul.
Hoppas ni hade en bra jul, lugn och fridfull. Hoppas att ni har en mycket bra år i 2013 med,
hälsningar
liz

http://barazile.blogspot.ie

Lambergsfrua

28 december 2012 13:24

Tack Liz!
Vi hade en riktigt behaglig julhelg och ser fram mot det nya året med tillförsikt.Vi har varit själva för Dottern med familj var i Budapest och Sonen kvar i Göteborg med vänner. Han ska flytta (inom stan) och har fullt upp med packning - och rensning;)
Jag önskar dig och familjen ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Inga-Lill

Inga-Lill

28 december 2012 13:40

God fortsättning!
Så fint Du har gjort här på Din blogg till Nyår.
Ser att Du har samma "spetsgardin" som mig, men jag har min över hela växthuset - dom är fina ;)
*Kram*

http://ilsi.bloggagratis.se

Lambergsfrua

28 december 2012 16:23

Tack detsamma Inga-Lill!
Visst är det vackert med naturens egna spetsgardiner. Så vackert är det nog svårt för oss människor att skapa.
Ha det gott!
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards