Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 1 maj 2011

Fortsättning på 1:a maj

Av Lambergsfrua - 1 maj 2011 16:31

"Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne", sa min skånska pappa, när han lurades lite snällt den här dagen. Så gjorde alla i Skåne, sa han. Döm om min förvåning, när jag idag googlade lite och får veta, att så säger man den 1:a april    Alltså är "April, april din dumma sill", samma sak som "Maj, maj måne". Till och med Nordiska Muséet påstår det - så det är troligen riktigt. Men håll med om att det låter konstigt.

Jaha, så blev jag då en illusion fattigare. Suck.  


Det har varit och är fortfarande rena aprilvädret - så omväxlande att man har svårt att hänga med i svängarna. Sol, moln, regnskvätt, sol och så lite moln igen. Blåsten gjorde vår stavning ganska "oskön", men vi kunde njuta av blommor och blader i mängd.


Mattor av vitsippor lyste som drivor av s--.


Fruktträden har börjat blomma så smått.


Här ett rikligt blommande träd, som jag inte vet namnet på. 


Visar en närbild av blommorna, som mest liknar rosa hägg - men bladen ser inte ut som häggens.


Ha en fortsatt bra 1:a maj!

Soliga kramar,

Lambergsfrua      

 
 
yvonne

yvonne

1 maj 2011 17:32

Hm. Maj maj måne...sa jag med när jag var liten! Men när kommer jag inte riktigt ihåg...kanske var det bara när man narrade någon, och det gjorde man ju lite då och då ;) Rosa trädet vet jag inte vad det är, kanske en variant av de där japanska körsbären som blommar nu? Och så får det gärna sluta blåsa nu...brrr....

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

1 maj 2011 21:14

Åh, jag som hade hoppats, att du visste namnet på det rosablommande trädet. Jag får nog fråga grannen Magnus. Han verkar vara en hejare på växter - fast jag vet ju inte säkert. Känner honom inte egentligen.
Håller med dig om att blåsten är bedrövlig. Den går genom märg och ben. :(
Varm kram,

 
Ruth

Ruth

1 maj 2011 23:02

Ett sådant träd har grannen i Lerum, vet att jag sökte svar av kunniga på bloggen förra året och fick svar, men minnet du vet :-) så vackra försommarfoton. En riktigt kylig dag har det varit här också med stundtals regn och blåst, nu -3* så vädret är skiftande.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

1 maj 2011 23:13

Minus 3 - brrr! VI har också haft blåst och ett och annat regnstänk, men i alla fall upp mot +10. Det är ju rena värmeböljan mot Klaråsen ;)
Jag har mailat min växtkunnige granne om det här trädet. Få se, om han vet vad det är. Även om jag hade fått veta det förra året, hade jag antagligen inte heller kommit ihåg namnet nu - det kallas för att ha ett selektivt minne, min vän =D
Varma kramar!

 
Ingen bild

Sonen

2 maj 2011 07:14

Jag kallar alla träd vars blommor är rosa för antingen körsbärsträd eller japanska körsbärsträd, det blir enklast så. Och faktiskt har vi japanska sådana här i Gbg, bl.a på Järntorget och lite varstans. Oavsett art och namn är det fina i alla fall.

Tog på mig sommarskjortan och solglasögonen i går för att gå en promenad i solen, bara för att upptäcka att det var riktigt kyligt och otrevligt. Solen sysslar med lur. Det blev bara en tur runt kvarteret tack vare det, men värmen kommer nog snart. / Kram

Lambergsfrua

2 maj 2011 16:04

Hm, det där låter som när pappa och jag kallar alla för oss okända vattendrag för Lagan =DD.
De japanska körsbärsträden är ljuvligt vackra nu når de blommar, men de har inte blomklasar och träden brukar vara mindre. Jag får väl leva i ovisshet om trädets namn ;)
Du blev alltså riktigt lurad "Maj,maj måne..." igår! Fast av solen och inte månen ;) Vi hade också ordentligt kallt och blåsten gjorde inte saken bättre. Det var jacka på och likadant idag- men handskarna har jag lagt undan och vägrar plocka fram igen innan hösten.
Ha det gott!
Kramar,

 
Anita

Anita

2 maj 2011 13:14

När jag växte upp så sa vi ramsan: Maj, maj måne jag skall lura dig till Skåne, den 1 maj. Vi lurades alltså precis som i april fast 1 maj. Det trodde jag var vedertaget i hela landet.

Vet inte heller vad trädet heter. Jag älskar djur, växter och naturen men jag och namn, glöm det !!! Det var duktigt att ändå gå ut och stava i kölden. Verkligen en bedrift. Jag hade nog skyllt på väldigt mycket för att skjuta det på framtiden´.*skrattar*
Ha en skön 2 maj med MiMl ...
Stor kram från mej !!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

2 maj 2011 15:58

Men vad skönt att höra, att du också sa: Maj, maj måne den 1:a maj. Jag förstår inte, varför man skulle säga så den 1:a april. Det låter helstolligt i mina öron, men...
Ja du Anita, det var inget direkt nöje att vara ute i gårdagens blåst - men vi kände oss väldigt "duktiga", när vi kom hem igen =D
Lika blåsigt idag och nu har promenaden blivit inställd. Man behöver ju inte alltid vara så duktig ;)
ha det gott och håll i hatten om du går ut!
Soliga kramar!

 
wiper

wiper

3 maj 2011 15:37

Den ramsan kom jag ihåg från när jag var barn ;) Detta om april visste inte jag heller så man har trott fel i alla dessa år :) Vi har också aprilväder. Ömsom regn, blåst och kallt men solen är framme nu.

Underbara foton

Ha en fin dag och kväll
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

3 maj 2011 22:27

Hej go'a Wiper och tack för rosor för fotona;)
Här har vi haft både snö och hagel idag. Bara några plusgrader, så det var kallt om nosen och tassarna.
Önskar dig en god natts sömn!
Varma kramar,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards