Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under maj 2011

Av Lambergsfrua - 1 maj 2011 16:31

"Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne", sa min skånska pappa, när han lurades lite snällt den här dagen. Så gjorde alla i Skåne, sa han. Döm om min förvåning, när jag idag googlade lite och får veta, att så säger man den 1:a april    Alltså är "April, april din dumma sill", samma sak som "Maj, maj måne". Till och med Nordiska Muséet påstår det - så det är troligen riktigt. Men håll med om att det låter konstigt.

Jaha, så blev jag då en illusion fattigare. Suck.  


Det har varit och är fortfarande rena aprilvädret - så omväxlande att man har svårt att hänga med i svängarna. Sol, moln, regnskvätt, sol och så lite moln igen. Blåsten gjorde vår stavning ganska "oskön", men vi kunde njuta av blommor och blader i mängd.


Mattor av vitsippor lyste som drivor av s--.


Fruktträden har börjat blomma så smått.


Här ett rikligt blommande träd, som jag inte vet namnet på. 


Visar en närbild av blommorna, som mest liknar rosa hägg - men bladen ser inte ut som häggens.


Ha en fortsatt bra 1:a maj!

Soliga kramar,

Lambergsfrua      

Av Lambergsfrua - 1 maj 2011 11:05

Växlande molnighet, snål nordanvind och +8. Det kommer att smattra bra i 1:a majtågets fanor och banderoller.


Vid gårdagens solnedgång var det fortfarande vågor på Lambergstjärn - vattnet brukar oftast lugna ner sig på kvällen


Den blåsten blev också orsak till att Vallborgsmässoelden vid Café August aldrig tändes - det ansågs för osäkert. Däremot framträdde ägaren tillika kocken med sin traditionella sång på balkongen. Nej, vi var inte där, men bloggvännen Yvonne har berättat om det både på sin blogg och i sin kommentar hos mig.


Ja, så får vi se vad denna dagen har i beredskap åt oss. Inga direkta planer öppnar många möjligheter.


Önskar er alla en riktitg fin 1:a maj oavsett om di ska demonstrera, motionera eller påta i trädgården - eller pyssla med något anna.


Soliga kramar,    

Lambergsfrua

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards