Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under maj 2011

Av Lambergsfrua - 11 maj 2011 18:36

Efter marknadsbesöket drog vi oss in mot Gamla Stan. Dit leder flera broar över floden Onyar.

En av dem är byggd av Eiffel - samma gubbe som konstruerade Eiffeltornet.

Den här dockan i människostorlek hängde över en av gatorna, men vi vet inte varför.

Mellan andra och tredje söndagen i maj pågår Girona Flower Time. Då öppnar många familjer och företag sina blomstersmyckade innnergårdar eller trappuppgångar för alla som vill titta och njuta - och fotografera.

Den här installationen med träbitar och röda gerbera fanns på den branta vägen upp till Katedralen. Kanske mer intressant än vacker.

Då var det här nätet fyllt med gerbera desto vackrare, när solen silade ner genom maskorna.

I Gamla Stan finns ett litet tåg, som tar passagerarna nästan ända upp till toppen av stadsdelens hopp. Självklart åkte vi det, fast på onsdagen.

Vi åt dagens lunch på en servering nedanför Katedralen med utsikt över trappan dit upp. Den var avstängd för den här blomsterinstallationen med "vårglöd" i olika färger.

Om man nu ska ha galler för fönstret, varför då inte göra det lite konstnärligt dekorativt - kanske ormhuvudena skrämmer eventuella tjuvar.

Den här utsmyckningen innanför de tunga portarna till ett "Convent", tycker jag är så ful att den blir rolig - - fast så var det nog inte tänkt.

Blommande solfjädrar beundras av en besökare med kameran på lilla magen.

Här är det röda nejlikor som arrangerats likt ett spindelnät.

Gamla Stan ligger på ett berg och backarna är många och branta. Här finns den judiska stadsdelen. Om den och lite annat om Girona kan du läsa här

Damvippeliknande dekoration i en av gränderna.

Bästa sättet att använda ett paraply - när det inte regnar förstås.

Innovativ blomsterinstallation...

Hoppsan! Här är det millimeterpassning som gäller - och jodå, föraren lyckades lirka in bilen utan att skrapa i någonstans.

Sista blomsterarrangemang för idag (eller snarare igår).

Om det inte regnar i morgon tar vi tåget till Barcelona - bäst att ladda kamerabatteriet!.

Önskar er alla en god natts sömn i sköna loppelådan.

Av Lambergsfrua - 11 maj 2011 10:26

Jag glömde alldeles bort en sak i förra inlägget!Vi hade betalat för "Priority Booking" och älgade ombord på planet först av alla - och fick sitta längst fram med massor av benutrymmer för långbenta MiML.

När vi lyfte från Karlstad då på kvällen, låg Vänern alldeles lugn och stilla. Det såg ut som om öarna flöt på det spegelblanka vattnet. Det var så vackert, att det kändes i hjärtat

Gässlingegrundets tio vindkraftverk stod helt stilla och de vita vingarna skimrade i strålanrna från den sjunkande solen. Kameran? Den låg i packningen i bagagehyllan och Fasten seatbelt-skylten var ju tänd. Suck - men bilden finns i mitt huvud.

Nu ska vi ut en sväng i solen och värmen.

Återkommer i eftermiddag - tror jag

Av Lambergsfrua - 10 maj 2011 21:47

Måndag

Ryanairs plan från Karlstad 19.50 landade på Girona-Costa Brava Airport nästan 15 minuter före tidtabellen - då ljuder en inspelade fanfar och en röst förkunnar, att Ryanair är Europas punktligaste flygbolag.

Vår flygresa var billigare än den förbeställda taxiresan in till vårt hotell i Girona bara 11 km från flygplatsen - och den resan var inte heller dyr.

"Twin bed" stod det i rumsbeskrivningen. Det lät trångt, så vi hade inga stora förväntningar. Förvånat glodde vi på den rejält tilltagna sängen i det rymliga rummet. Det finns loppelåda och det finns loppelåda - en viss skillnad är det allt

Tisdag

Efter en riklig frukostbuffé, som bland annat bjöd på många olika sorters färsk frukt, gav vi oss ut på upptäcktsfärd i stan. Vi hade utrustats med karta och tips i hotellreceptionen. Där rådde man oss (gamlingar) att ta buss till Gamla stan, men vadå? Stan utforskas inte lika bra från en buss, resonerade vi.

Började med att slinka in på det stora varuhuset El Corte Ingles - och där blev vi kvar iganska länge  bottenvåningen bland alla matvaror.

Härnere finns allt man kan önska i matväg. MiMl häpnade över all lufttorkad skinka som hängde i rader.

En liten del av den säkert 20 meter långa fiskdisken sprängfyll med olika slags fisk och skaldjur.

Varje tisdag och lördag pågår en stor marknad i det fria mestadels skönt skuggad av stora träd. Frukter och allehanda gönsaker till lägre priser än hemma. Ett kilo stora, saftiga och söta jordgubbar kostade 2,5 Euro.

Här står damerna i kö för att köpa charkuterier.

Det gick bra att komplettera matvaruinköpet med lite underkläder. Jag gillar sättet att skylta tangatrosorna på en cirkel. Snyggt! Här fanns också massor av kläder, skor och textilier ¨- men hur någon kunde hitta ett par skor här är för mig en gåta.

Passerade Rosornas park på väg mot Gamla Stan,

Skönt skuggande träd med knotigt grenverk.

Kul och effektivt sätt att skydda träden mot kissnödiga hundar

Grannträdet var omgivet av buntar med ris och etta annt med staplade trärundlar.

Nej, nu lägger jag av, för uppkopplingen är minst sagt SEG.

Vi var i alla fall ute och travade i ca sju timmar, visserligen med en och annan paus, men jag lovar att det känns i fötter och skånkar i kväll.

Vi har nämligen haft sol och +28 i skuggan. Och ibland måste man ut i solen för att ta sig fram också.

Önskar er alla en god natts sömn och en fin dag i morgon.

Av Lambergsfrua - 8 maj 2011 16:48

Blommor, grönska och fågelkvitter i värmande solsken och helt vindstilla - man kan inte annat än glädjas och njuta i fulla drag.

Inget bra väder för segelturer kanske, med det finns ju motor på  segelbåtarna idag. Bilden tog jag för två år sen under vår resa längs Ostkusten med den Svenska Hurtigruten. Då var det lika lugnt och vackert som idag.

Men oj, vad jag har letat efter fotona från den resan! Jag ville ha just den här båten i stiltje. Jag bränner alltid in en säkerhetskopia på CD - men nu kunde vi bara inte hitta dem. Den absolut ingenstans.

Till slut kom jag på att kopiera dem från min egen blogg. Usch, vilket tråkigt jobb, men nu är det klart. Så jag säger bara: "Vilken TUR att jag bloggar"!

Folk har legat på gräsytorna i parken och vid tjärnen idag - betydligt mer lättklädda än de här två töserna - men bilden är faktiskt från samma tid  förra året.

Vi har varit ute och stavat, förstås och hängt upp påminnelser om årsstämman på anslagstavlorna i de 13 entréerna. Annars är det inte mycket att berätta. En behaglig dag med andra ord utan.

Nu väntar middag på balkongen.

Önskar er alla en fin fortsättning på dagen.

Soliga kramar!

Av Lambergsfrua - 7 maj 2011 12:13

En solig vindstilla förmiddag.

Många båtar har kommit i vattnet efter vintervilan och redan igår lämnade många sina bryggor för färd ut på Vänern. Även nu på förmiddagen har det varit en del trafik.

Här har vi en kille som föredrar att kryssa till lands. Bagaget är fastspänt bakpå och hjälmen ligger redo - bara ägaren fattas, men han kommer strax.

Önskar er alla en skön och solig dag - det ska i alla fall MiML och jag försöka ha

Av Lambergsfrua - 6 maj 2011 19:50

Käre Svärsonen deltar i en tävling hos Hus & Hem om bästa gör-det-själv-idé. Han hans bidrag har fått nummer 14 och vi tycker, att han vore en klart värdig vinnare. Den där belysningen i deras bokhylla är verkligen mysig. Gå gärna in och titta på bidraget - och han är självklart jättetacksam för alla röster han kan få.

Soliga kramar till er alla - och lite extra soliga till er som förhoppningsvis röstar på Svärsonen

Av Lambergsfrua - 6 maj 2011 18:14

Trampa - vadå???

I går fick vi se en pappa komma bärandes på en liten cykel med stödhjul. Den lilla förhoppningsfulle ägaren kom traskandes efter i full cykelmundering.

Cykeln ställdes ner och telningen klättrade upp på sadeln. Sen var det stopp. Motorik och koordination var helt klart inte färdigutvecklade för en så avancerad övning som att trampa på em cykel.

Barnet klev av cykeln och pappan tog ett snack med honom. Här är det möte på hög eller snarare låg nivå.

Upp igen, men det vill sig inte alls. Pappa börjar nu se besvärad ut.

Ungen kämpar på sin cykel, men utan att röra fötterna det minsta. Han förstår helt enkelt inte själva tramptekniken.

Pappan börjar se ut som en del hundägare, när hunden gör det den ska och husse/matte ser ut som de inte har en susning om, att det finns en nödig hund i andra änden av kopplet.

Frustrerad unge på sin cykel och besvärad pappa, som nog helst skulle vilja vara någon annanstans.

Lillgrabben är mer företagsam än pappa. Han kliver av cykeln, ställer sig framför och börjar dra den framåt cykelvägen, medan han går baklänges. Det slutade med att Pappan lyfte upp cykeln och tog barnet i andra handen och travade iväg.

När jag sitter här och tittar på bilderna börjar jag tvivla på, att det verkligen är lillgrabbens pappa, som är med. Det kanske är en storebror eller annan släkting - men säker kan man inte vara. Nutidens föräldrar ser allt fasligt unga ut, tycker jag.

Några vårfoton från Lamberget   Underbart blommande forsythia. Mängden blommor är helt fantastisk.

För några år sedan hade vi en nästan lika pampig forsythia hos oss, men en storm välte omkull hela härligheten. Busken klipptes ner och man försökte lägga tillbaks rotvältan utan större hopp om, att busken skulle klara sig. Men titta här! Det finns livskraft i växten och nu kan vi glädjas åt några spretiga grenar med lysande blommor.  Vi tror på en framtid för vår forsythia.

Kvällsfiske vid nästan spegelblank tjärn.

Några pilar vid Tjärnens norra ände speglar sig i vattnet.

Önskar er alla en riktigt trevlig fredagskväll.

Av Lambergsfrua - 3 maj 2011 22:28

Utemöblerna har kommit fram!

Igår efter styrelsemötet hjälptes vi åt att bära fram våra trädgårdsmöbler från källarförråden och kände oss väldigt nöjda och belåtna efteråt. Här syns en av grupperna - vi har flera.

Och i morse s--ade det!

Senare på dagen kom det några rejäla hagelskurar, men då var vi inomhus på Bergviks köpcenter, så det gjorde oss inget. Inget av det vita blev liggande kvar på marken heller, men det har varit rejält svalt hela dagen. Vägrar i alla fall att plocka fram handskarna igen

Har varit på ett HSB-möte i eftermiddag och vi har några korta både på onsdag och torsdag.

Önskar alla en god natts sömn i loppelådan!