Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under maj 2011

Av Lambergsfrua - 23 maj 2011 17:27

Här har det varit mest soligt idag, kyliga vindar i blåsten, så det känns inte alls som +16, som termometern visar.

Lite svårt att få tag i folk idag, när vi jobbade. Det är väl mycket som lockar folk ut från hemmet så härpå våren - om inte annat trädgårdsjobb.

Om en stund ska vi ha vårt första styrelsemöte med de två nya ledamöterna. Det ska bli spännande, för de är ju helt oskrivna kort för oss andra - men valberedningen har jobbat hårt och gjort ett gediget arbete med research på personerna ifråga. Inga konstigheter, bara för att få veta hur pass intresserade de är av lägga ner tid och ork på styrelsarbetet.

Önskar er alla en skön kväll!

Soliga kramar,

Av Lambergsfrua - 22 maj 2011 15:15

Tremiljonersstaden Barcelona ligger ca 10 mil sydväst om Girona, där vi ju bodde. Vi tog oss till Barcelona med expresståg på dryga timmen.

I Girona delade järnvägsspåren och bangården förr staden i två delar. De hade alltså precis samma situation, som vi har i Karlstad nu. Det problemet har man löst på ett praktiskt och elegant genom att höja spåren över gatuplanet. Det lämnade utrymme i gatuplanet för bussterminal och taxistation. Ansvariga i vår kommunstyrelse borde ta en titt på den här lösningen - flygbiljetterna är ju så billiga, så resan skulle inte behöva kosta skattebetalarna många sekiner.

På inrådan av en medpassagerare klev vi av tåget en station före slutstationen - och kom rakt upp i smeten vid arkitekten Gaudios världsberömda Casa Batilò. Ett absolut "måste" för turister tydligen, för kön att få komma in var både lång och bred.

Vi letade reda på en sightseeingbuss, som tog oss på en två timmars rundtur förbi de flesta sevärdheterna. Där satt vi på övervåningen i solen med lurar i öronen och vred huvudena än åt höger, än åt vänster - precis som blev tillsagda.

Barcelona är en stad med många vackra byggnader, parker, fontäner - och origínella lyktstolpar. Notera att glaset i glödlampan är rutmönstrat!

Gammal bebyggelse blandas med ny, modern i glas och betong. Barcelona är rondellernas stad, men de flesta rondeller pryds av en plantering, en fontän eller en staty. Trafiken är tät och filkörningen känns lite - hm- osäker. Skönt att slppa köra själv här...

Klart att man ska utnyttja taket till en grönskande oas, om det finns en möjlighet.

Utanför tågets slutstation Barcelona Sants  stod mangder av EU-moppar och vespor, som tydligen tillhörde tågpendlare - smidiga fordon att ta sig fram med i tät trafik. Men jag skulle aldrig våga...

Här pågick en ombyggnad.Vad kan då vara smartare än att dölja bygget med ett gigantiskt tygsjok - som betalas med en sommarfräsch reklam.

Pampigt slott uppe på berget Montjüic, där också Olympiaarenan finns.

Utsikt över en del av Barcelona från Montjüic. Häruppe ligger också Miròmuséet.

En av de mer originella statyerna - eller vad man ska kalla de här böjda stålrören.

I hamnen trängs kryssningsfartyg, lyxyachter och segelbåtar med vanliga handelsfartyg. Den som känner sig hågad kan åka linbana från hamnen... ...upp till det berget Montjüic - eller tvärtom.

Segelbåtar i grönskan! Den här bilden av några segelbåtar tycker jag själv är rolig. MiML tycker den är totalt misslyckad och inget att spara... Jag sparar!

Jaha ja, vi fick inte riktigt klart för oss vad det här är för byggnad. Rösten i hörlurarna berättade i alla fall, att den är vackert upplyst inifrån på kvällen. Definitivt ett nytt och annorlunda inslag i Barcelonas skyline - och jag ska inte skriva, vad jag tycker att den liknar.

Självklart besökte vi den enorma katedralen Sagrada Familia, som aldrig tycks bli färdig. Här var det hela tiden en strid ström av turister.

MiML utanför H&M. På var sida om entrén hänger guldglänsande lyktor - pampigt värre!

Ett gäng gatumusikanter trudeluttade utanför ett varuhus.

Efter bussturen tog vi en promenad på Ramblan. Det var rejärt varmt. Vi slog oss ner på en bänk i skuggan från några träd för att besluta om, hur vi skulle lägga upp fortsättningen på dagen.

På bänken bredvid oss satt en äldre dam, något yngre än vi skulle jag tro *fniss*  - och matade duvorna. Och tänk det var riktigt roligt att se! Damen försökte slänga brödbitar till en liten kaxig sprav, som vågade sig in i duvflocken. Så snart sparven fick tag i en munsbit, förvandlades duvorna snabbt till hökar och gick till attack. Här skulle det inte komma någon ynklig liten inkräktare och sno deras bröd. Brödet var deras, punkt och slut.

Vi såg en hel del såna här små knallgula elbilar framförda av hjälmförsedda turister. Den här föraren tog det säkra för det osäkra och höll sig på cykelbanan.

Framåt kvällen återvände vi med tåget till Girona.

Utanför grannens hotellrum stod de här motorcykelstövlarna. Antingen önskade man få dem putsade (görs sådant fortfarande?) eller så stod ägarna inte ut med dofterna...

Eftersom vi hade ätit på dagen i Barcelona nöjde vi oss med bröd, ost, lufttorkad skinka och körsbärstomater till kvällen - och ett glas rött för MiML och vitt för mig. OK då, det blev två

Varma kramar till er alla som tittar in,

Av Lambergsfrua - 21 maj 2011 22:51

Usch vad jag har varit dålig på att blogga de senaste dagarna. Jag tycker inte att tiden har räckt till - och när den väl gjort det, har jag varken haft lust eller ork.

Jag vet inte om ni minns, att jag för några veckor sedan skrev om Ett oväntat besök - en polispiket, som stannade alldeles nedanför vår balkong sent på kvällen gjorde oss väldigt undrande.

Nu har vi fått en förklaring, som är mer än sorglig. De fyra poliserna kom med dödsbud till en av våra go'a grannar. Sonen hade hittats död i sin säng till synes lugnt sovande. Det som upprör både familjen och oss andra är, hur man från polisens sida hanterade den här känsliga situationen. Försök tänka dig in i situationen - det ringer på din dörr kvart över elva på kvällen. Du öppnar och utanför står fyra poliser i full mundering för att berätta detta tragiska för dig. Varför så många? Varför i uniform? Och varför fanns ingen präst med? Oavsett om du är troende eller inte, kan en präst säkert ge en helt annan tröst och stöttning, än vad uniformsklädda poliser kan - hur gärna de än vill. Familjen upplevde dem som skrämmande.

Begravningen var igår och familjen är fortfarande som i dvala. "Sorgen är ofattbar", sa mamman, "men värst är sättet vi fick beskedet på". Vi förstår frustrationen, men kan ändå aldrig riktigt sätta oss in i deras situation.

Jag hoppas bara innerligt, att jag aldrig någonsin ska behöva uppleva något liknande.

Dags att ta en säng på ryggen.

Mina varmaste kramar till er alla,

Av Lambergsfrua - 18 maj 2011 11:54

I den vackraste av årstider har alla som heter Erik namnsdag.

Först och främst vill jag ge en stor bukett gullvivor till mina egna Erikar, Kära Barnbarnet, Sonen och MiML - fast det är bara Kära Barnbarnet som kallas så.

När Sonen växte upp hade han ofta sitt födelsedagskalas just på Erikdagen, eftersom så många av hans kompisar var bortresta i juli, då han egentligen fyller år. Fiffigt, tyckte vi allihop

Idag ska vi för ovanlighetens skull gå på "silvergrå panter"-möte. Vi är med i SPF och idag handlar det om "den värmländska visskatten". Kan vara lite intressant. Och så blir det fika. förstås.

Önskar er alla en fortsatt härlig vårdag.

Soliga kramar,

Av Lambergsfrua - 17 maj 2011 17:30

Nu är det på tiden att berätta lite om

Kära Svärsonens födelsedag i lördags

Solen sken, flaggan var på plats och i trädgården och blomlådorna prunkade vår- och försommarblommor.

Vilken härlig årstid att fylla år på!

Vi kunde njuta av både vita och lila syrener.

Självklart satt vi ute på altanen. Dottern fotograferade jubilaren ur en lite lustig vinkel - det ser ut som han har fått massor av STORA presenter. Han syns ju knappt bakom den högen

En av presenterna från oss var ett hopfällbart durkslag av silikon - vilken tuff hatt, skrattade Svärsonen

Den roligaste presenten kom från Hustrun och Sonen - fiskpedikyr!

Det skulle jag också gärna vilja pröva någon gång. Han var hos de nafsande fiskarna i går och tyckte det var festligt och annorlua och skönt.

Vitt vin med "nassel" (tilltugg) smakade bra i solskenet.

Och utanför vår port doftade det sött i försommarkvällen från de gräddvita kaskadrna av blommande spirea.

Önskar er alla en  skön kväll!

Solregniga kramar,

Av Lambergsfrua - 15 maj 2011 19:56

Jag blir alltid lika glad för kommentarerna hos mig och dem försöker jag alltid att svara på. Däremot har jag för mycket omkring mig just nu, för att få tid att bloggvandra och skriva kommentarer hos er. Det hoppas jag, att ni har förståelse för. Jag återkommer så småningom till den delen. Under tiden ska jag försöka få ut bilderna från resten av vår Spanieneresa - men inte nu...

Önskar er alla en skön avslutning på denna helg!

Soliga kramar!

Av Lambergsfrua - 14 maj 2011 13:34

Ja, inte för att vi har kommit lyckligt och väl tillaka till fosterjorden utan för att kära Svärsonen fyller år idag!

Det vill vi naturligtvis fira och hoppas att dagen blir riktigt trevlig.

Soliga kramar både till dig  och till alla andra som tittar in här.

Lambergsfrua och Lambergsfruas man

Av Lambergsfrua - 12 maj 2011 20:42

Eftersom vi hade gått så mycket under tisdagen och jag desutom fått en liten glasflis i hälen, när jag gick på vår mjuka heltäckningasmatta, skulle ju ta det lugnt på onsdagen. Vi började så smått med att utforska varuhuset El Corte Ingles övervåningar.

Avdelningen för solfjädrar och solhattar var stor och kändes helt rätt i tiden. Vi såg flera damer stå och provvifta. Ja, inte hattar förstås utan utan solfjädrar.

Färgen på baddräkt och sjalen runt höfterna och den där rocken bakom - mmmmums! Dojorna och halsbandet skulle jag aldrig ta med mig till stranden en solig dag, men gärna hatten. Den skuggar det mesta av den tunna kroppen - sa hon avundsjukt

Tröttnade snabbt på varuhuset och tog bussen L2 till centrum och Gamla Stan.

Där tog vi först ett glas kallt öl på en servering i skuggan och kollade på folk. Jätterolig sysslesättning.

Hoppade sen på det lilla tåget, som tar passagerarna på en entimmestur runt i Gamla Stans gränder, genom de judiska kvarteren och upp via Katedralen till bergets topp.

Många gator har stenläggning i vackra mönster. Det här finns på det lilla torget nedanför Katedralen.

Fin utsikt på vägen uppför berget.

Häruppe ser man också stora delar av den gamla stadsmuren, som delvis är restaurerad, men stora delar är kvar i ursprungligt skick.

Nere igen från berget kom vi förbi den här serveringen, som ordnat solskydd för sina gäster i form av stora olikfärgade plastblommor... hm.. tja, originellt... och färgglatt...

Vi hade tänkt äta middag på hotellet, men den serveras inte förrän kl.20 och MiML ville så gärna se hockeymatchen mellan Tyskland och Sverige. Därför åt vi på en liten bar/restaurang i närheten av hotellet. Där satt bara gubbs med ett ölglas framför sig och glodde på TV:n.

Ingen kunde engelska, men vi fick strålande bra service och mycket god mat - något som kallades hamburgesatallrik. En stekt färsbiff fjärran från Mc Dpnalds, nylagad pommes frites, stekt ägg och olika sorters krispiga grönsaker. Jag som aldrig äter pommes frites annars knaprade förtjust i mig nästan alltihop - samvetet hade tagit semester

Idag tog vi tåget ner till Barcelona, men det får jag berätta mer om senare. I morgon eftermiddag bär det av hem till Karlstad igen.

Soliga kramar till er alla - och en god natts sömn i sköna loppelådan förstås, när det är så dags.